• soffiproppen

Hjälp mot oregelbunden mens?

Undrar om det är någon som vet vad man kan få för hjälp mot väldigt oregelbunden mens?
    Mina cykler har varit 33, 26, 45, 71, 28 och 50 sedan jag slutade med p-piller i januari. Känns inte särskilt roligt och skulle verkligen vilja få cykeln mer regelbunden.
    Nån som vet?

• Svar på tråden Hjälp mot oregelbunden mens?
  • Edwina

Vet du varför du har så oregelbunden mens? Hade du det innan du började med p-pillren? När jag var yngre hade jag liksom du väldigt oregelbunden mens. Fick gå till kvinnokliniken för utredning, de tog massor av prover för att kolla hormonbalanserna, gjorde massor av gyn undersökningar vul och cellprover bla. Inget var fel men min dr trodde att hormonerna hade rubbats av min viktnedgång, (jag hade gått ner 10kg). En kompis till mig hade liknande problem efter hon slutat med p-piller, hormonerna blev konstiga men rättade till sig efter en lång tid, hon blev efter lite tålamod blev gravid. Hoppas det rättar till sig...

• soffiproppen

Innan jag började med p-piller hade jag inte så här oregelbunden mens. Den var inte prick 28 dagar varje gång men runt 30 iaf.
    Har övervikt och försöker gå ned, vet ej om det kan påverka men stor har jag alltid varit.
    Tack för ditt svar!

• nellib

Har läst att det finns ett hälsokostpreparat som heter Polbax hjälper en att få en mer regelbunden mens. Har inte själv provat det men funderar på att köpa det. Kan ju va ärt att pröva.

• mimo

Jag har oxå väldigt oregelbunden mens,har inte ätit nå p-piller men det har ändå börja krångla...
    Varit sommar på "utredning",som inte blev till nåt,blev till slut så arg så ja har nu byt till privat gyn.Har tid nu 22 10.Väntar!=/
    Förra gyn. hitta inget fel på mig,så inte veta ja nåt vad som kan orsaka att mens gör så här!?
    Det finns nog hjälp till få,ring gyn.!!!=)
    Så reder det upp sig ska vi hoppas!=) Lycka till!Kram!

• Salsan

Jag var hos gynekologen i fredags för oregelbunden mens. Sedan jag slutade med p-piller i mars har min menscykel varit 38, 39 och 36 dagar förutom den sista cykeln som är på 89 dagar än så länge.

Jag fick tabletter som heter Primolut-Nor som jag ska äta i 10 dagar nu för att sätta igång mensen. Sedan ska jag äta dem i 10 dagar från dag 35 varje månad om jag inte blivit gravid eller fått mens. Hoppas att de fungerar bara.

Jag tycker att du ska boka tid hos en gynekolog för att få lite hjälp att få ordning på maskineriet. Lycka till!

• AnnieSthlm

Jag hade otroligt oregelbunden mens efter att jag slutat med p-piller. Först ingen mens alls på ett år och sedan väldigt långa cykler. Det visade sig att jag hade för höga halter av prolaktin i blodet (mjölk-körtelstimulerande hormon) vilket hämmade ägglossningen. Precis när detta framkommit kom min mens igång igen, men hade den varit fortsatt oregelbunden fanns det hormonbehandling att få. Vill man skaffa barn är det bra att gå till gynekolog och kolla upp för det finns bra hjälp att få! Lycka till!

• Ringo

Håller med AnnieSthlm. Försök få en tid hos gyn. Det finns mediciner du kan få utskrivna som "lär" kroppen hur den ska bete sig när cyklerna är alltför oregelbundna. Detta om du vill bli gravid, annars kanske du har mer tålamod...

• caramella

Prova nattljusolja. Finns på apoteket i kapselform. Den reglerar bl a menstruationscykeln och hormonbalansen.

• Maddiz20

Kan du inte köpa äl test på apoteket då? Det är mitt 4:e försök nu utan något positivt resultat o jag slutade me mina p-piller som sagt för 4 månader sen men väldigt olika när tiden för mensen kommer. Så då är det ju inte så enkelt att pricka in äl heller. Men vi får kämpa vidare. Än är det inte hopplöst! Kram M

Svar på tråden Hjälp mot oregelbunden mens?