• H2O

Sköta mage efter förlossning

Varning för bajs!

Har svårt att komma igång med magen efter förlossningen. Har kunnat gå på toa en gång sen han kom ut. Kom ut i måndags 3/7. Är nu tre dar sen sist på toa. Har ni några tips på att få igång magen. Känner mig inte skitnödig, men det går mycket gaser. Har provat plommon men det hjälper inte.

• Svar på tråden Sköta mage efter förlossning
  • turia

du kanske tömde dig ganska rejält innan o när han kom? då bruka man inte va så skitig på ett tag
    det kommer lugn bara..
    annars kan du alltid köpa lactulos på apoteket

• H2O

Gick på toa som vanligt innan han kom. Normalt för mig är en gång per dag, det är därför jag börjar bli lite orolig. Fick inget lavemang/laxering i samband med förlossningen heller.

• turia

men allt ska ju som omjusteras efter en förlossning, helt plötsligt har du rätt mkt plats i magen så skiten trivs
    det tog nog 4 dar innan jag gjorde ett kalas efter jag fått..
    bad om laxoberaldroppar för att jag va rädd o bajja, o tjohalia det kom..

• Teskedsmamman

Jag var på toa dagen efter han föddes... men testa lactulos om du är orolig...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Tozza

Jag blev förstoppad efter förlossningen och äter konstant nu Laxoberal droppar och Movicol (finns på apoteket) det funkar kanon!

• Miamaria77

Kaffe!! och drick mkt vatten. Akta så du inte får problem med för lös mage, det fick jag, inget kul...

Kanske äter du järntabletter som påverkar?

• H2O

Fick både Lactulos och Laxoberal på BB. Det tog ändå 1,5 dygn innan jag fick gå på toa. Men tror jag ska köpa Lactulos ändå om det inte löser sig snart.

Kaffe dricker jag inte så det är redan uteslutet. Och jag äter inte järntabletter. Och nej, för lös mage är inte hlller kul.

• Coursell

Oj, vad snabbt ni går på muggen! Jag trodde jag var normal!
    Alla tre gångerna har det tagit nån vecka innan jag har haft behov av att gå på muggen, man tömmer ju rätt rejält innan och under förlossningen.
    Jag har aldrig använt nån hjälp, det har som sagt kommit igång efter en vecka....
    jaja.. alla är ju olika, men jag tycker inte du behöver oroa dig än ts.

• Norrland77

Jag hade oturen att ringmuskeln gick av under min förlossning och får inte bli förstoppad. Fick Importal på BB och skulle fortsätta med det två veckor. Nu tar jag Laktulos, men den är inte alls lika laxerande, för mig, som Importalen var.

Gick på toa två dagar efter förlossningen och sedan blev jag tvungen att köra dubbel dos laxermedel för att komma igång igen en vecka efter förlossningen. Hade precis som du gaser som kom, men kände att jag MÅSTE få bajsa. När det väl släppte gick jag 7 gånger på ett dygn...

Plommon skulle jag inte äta för mkt av sa BM, eftersom det kunde ge bäbisen gaser.

• THK

Jag kunde inte heller efter förlossningen och fick toilax på BB för att allt skulle " lösas upp " och det gjorde det kan jag säga....sedan tog det ytterligare 4 dagar innan jag kunde göra det på egen hand. Det finns receptfritt på apoteket men rådfråga på BVC.

• Gloire de Dijon

Ett annat bra tips är att röra på sig. Magen stannar lätt av om man inte rör sig så mycket (vilket ju är lätt hänt när man är trött, har ont och ammar och ammar).

• Amorella

Jag skulle också tipsa om Laktulos. Det kan du ta länge, tills du känner dig bekväm. Trappa ner dosen när magen kommit igång. Sedan tyckte jag det kändes bra att ha Mikrolax hemma för att använda i nödsituationer. Mycket fibrer, mycket vatten och mycket motion är också bra.

Jag fick också Laktulos redan på BB och fick höra att det var normalt att magen kom igång efter 3-4 dagar. Så det verkar ju ändå funka bra för dig?

Grattis till babyn!

• evaeng

Jag köpte en flaska Lactulos från apoteket när jag åkte hem från lass. (behövde bara anv den 1 gång )
    sen åt jag linfrö och katrinplommon på flingorna varje dag när jag låg på BB, det hjälpte till slut! magen kom igång efter 5 dagar ungefär! ja kaffe har jag oxå hört ska sätta igång magen - sen ska man inte ligga eller vara stilla för mkt heller!

men snart ska du se att det "lossar"

• Norrland77

Mikrolax, är det som stolpiller eller?

• Amorella

Mikrolax är ett milt lavemang. Det är en klysma (eller vad det heter) som man tömmer in i stjärten. Snabbt och smidigt. Jag fick också en sfinkter (partiell) och hade ju ingen kraft att trycka på med... Hade fobi för att bli hård i magen i flera månader.

• minime

10 katrinplommon per dag + en matsked linfrön sa dom till mig, men det slutade endå med att jag fick en tub av ngnting också...

• Yssa

Har tagit Lunelax en tid, och tycker att det funkar bra (ges när man har diarre eller hård mage för den stabiliserar "konsistensen"). På BB fick jag även Mikrolax en gång för att få igång allt. Fick vår dotter 4/7, och nu funkar magen ganska OK...

• lycklig1

jag fick igång magen med linfrön, funkade utmärkt både under graviditet och efter. Ananas ska vara bra oxå..

• minitrollet

när du smörjer in maggen så massera försiktigt medsols
    nerifrån höger sida, upp ca 2 cm över naveln o ner på vänster sida.

• Neko

Jag började med laktulos efter 3 dagar
    Tog mikrolax efter 4 dagar, fungerade rätt okej
    Är nu inne på femte dagen och börjar bli nervös för när jag måste gå igen, har blivit sydd och fått en infektion så har rejält ont. Kommer kanske vänta 2 dagar till eller något och ta mikrolax igen innan jag vågar försöka utan.

Svar på tråden Sköta mage efter förlossning