• imperia72

Skulle du låta din 12 åring åka och bada själv?

Min mitten tjej som är 12 år vill åka till stranden med sinna kommpisar.
    De ska cykla men det är cykelväg hela vägen, jag är orolig för de måste över trafikerade vägar + att hon ska drunkna.
    Hon tävlingssimmar och är en duktig simmare men man kan ju drunkna ändå.
    Ja, jag skulle villja veta vad ni skulle göra om ni var mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-09 12:48:21:
    Hmm, såg just att man kunde ändra målgrupp så dena har nog hamnat fel, men det får ni stå ut med =)

• Svar på tråden Skulle du låta din 12 åring åka och bada själv?
  • Mizuki

Ja, det skulle jag. Jag, min lillebror och några kompisar cyklade alltid och badade när vi var små.
    Vi fick göra det själva från det att jag var.. 11 kanske, och då var min bror 9.

• Änglamamma76

Jag släpper i väg min 12-åring själv.
    Inte att hon cyklar för det är ingen cykelväg
    men däremot så kör jag upp henne och hennes kompisar.
    Vi pratar mycket om vad man ska höra om något skulle hända och att hon inte får simma för långt ut.
    Men valet är i slutänden ditt
    hur du känner inför det.

• Monstermamman

Ja, det skulle jag.
    Jag fick själv fara och simma i den åldern, jag började nog fara själv året jag fyllde 11.
    Min erfarenhet är att man är försiktigare när man är ensam utan mamma och pappa, speciellt första gångerna tills man lär känna sina gränser.

• swegoose

Jag tycker det är ok om flickan är 12år. Jag jobbar som simskolelärare och ibland ser jag 8 åringar som är och badar själva, vilket jag tycker är hemskt oansvaligt. Men om tjejen är 12 brukar man väl få lite stöttre frihet.

• Zahcro

jag o stor syrran fick gå ner själva till vattnet när vi var simkunniga.

om min dotter kan simma och jag har sett henne gjort det. gärna att hon har några simmärken så skulle jag släppa i väg henne. om kompisarna hon ska bada med oxå kan simma. annars är det nog bäst att vuxen följer med. nu är ju min bara 3år så vet inte hur jag kommer reagera den dagen det är dags.

• imperia72

Nej det är svårt att låta dem bli stora =)
    Vi sitter och läser era svar tillsammans och hon är väldigt nöjd med svaren =)
    Jag tycker väll som er inerstinne så det är skönt att få det bekräftat att man inte är hel dum =)

• Skogsliv

Jag och mina syskon var runt den åldern (äldsta lite äldre och yngsta lite yngre, det hör ju till) när vi fick åka o simma själva. Är du jätteorolig så gör som min mor dom första åren: FLYTVÄST!

• m1nn13

Vet inte. Mim man är simtränare.
    Förra sommaren drunknade en av mina vänner som var 32 år. Han var en duktig simmare, van vid vatten (surfing, vattenskidor mm), inte påverkad av droger och fullt frisk. Tre personer gav konstgjord andning men det hjälpte inte.

Hade jag varit där hade jag inte kunnat hjälpa honom. Inte mitt barn heller om samma sak hänt. Men ändå. Svårt.

• gemelli

Mina killar är 11 år och dom får cykla o bada själva. Men mår jättedåligt varje gång dom åker iväg. För tänkt om det skulle hända nått, då skulle man ju aldrig förlåta sig själv.

Tycker det är jättesvårt!

• MariaKsk88

Jag tror inte jag skulle ha låtit henne, vad som helst kan hända...

• Moj Katile

Ja det skulle jag!
    Min bror på 12 år är och badar varje dag själv. De cyklar 6-7km till badplatsen!

• Pallas

Ja, om det inte var hårt trafikerade 70-vägar de skulle cykla på, då skulle jag cykla med eller skjutsa till badet.

• Mi Amore

Jag har ingen 12åring, men det var inte länge sen jag var det.. Min mamma har haft som regel för oss att vi fått åka och bada själva när vi tagit simborgar märket om vi får bara gå i vattnet om det finns andra vuxna där.. jag tycker det är en ganska bra regel..

• imperia72

Det är en 50 väg som de går över på.
    Hon ska få åka i morgon, jag har sagt att hon får inte hoppa från trampolinen, inte simma längre ut änn bryggan, det är alltid massor av folk på den stranden hon ska till, hon tävlings simmar så hon har tagit simborgarmärket för länge sedan,jag har sagt att jag har alltid vänner där som ser henne och om hon inte följer mina regler så får hon inte åka själv nå mer.
    Vad bra att jag inte verkar vara en allt för oansvarig mamma som tänker göra så här!!!

Svar på tråden Skulle du låta din 12 åring åka och bada själv?