• Nennie

Laktosintolerant?

Hej - undrar om det är någon av er som är laktosintolerant och gravid? Är det ok att ta flera enzymtabletter (som bryter ner mjölksockret) varje dag? Jag testade positivt häromdagen (jätte skoj, är så glad!!), har ingen enzymtablettförpackning med info hemma, och är såklart lite nervös över vad man får och inte får äta osv.
    Och hur är det med salami? Får man äta det?

• Svar på tråden Laktosintolerant?
  • saku

Hej på dig!

Grattis till ditt positiva grav.test! Jag e själv gravid i v.23 och laktosintolerant och äter enzymtableterna som förr när jag behöver. Det skall inte vara några problem men jag brukar bara ta när jag faktiskt behöver annars brukar jag försöka hålla mig till laktosfri eller -fattig kost så långt det är möjligt. Kom ihåg att se till att få ordentligt med kalk i dig nu, Viktigt! Själv äter jag kalktillskott då jag inte äter så mycket mjölkprodukter.
    Salamin e jag inte så säker på. Har inte hört att det skulle vara farligt med du kan väl kolla livsmedelverkets hemsida eller nåt. Där borde det väl stå vad man får och inte får äta. Sköt om dig och magen! Kramisar

• Nennie

Hej Saku,

Tack för ditt snabba svar - och grattis till din mage du också, även om den är bra mycket längre gången än min
    Har kollat livsmedelsverkets hemsida, men just om salami står inget. Men jag ska kolla med BM imorgon. Ska tänka på det där med kalk också. Som tur är finns ju nu Valios laktosFRIA mjölk, så att man ändå kan dricka till sig lite kalcium trots laktosintoleransen.
    Sköt om 'er' - kram

• Hobbe

Hej tjejer!

Här är en till som är laktosintolerant och gravid (v 35). Under min graviditet så har det märkliga hänt att jag kan hälla i mig hur mycket mjölk som helst utan att få några problem alls!!! Jag har dessutom haft ett sanslöst begär efter mjölk under hela tiden. Troligtvis behöver junior all denna mjölk, men visst är kroppen märklig?

Hobbe med Junior

• Agge

Jag är oxå laktosintolerant. Och de senaste veckorna har jag haft ett stort begär efter O´Boy och har inte haft några bekymmer alls!! Är i v 14.

• Nennie

Hej på er - intressant! Men jag är väldigt känslig mot laktos, så jag vet inte om jag vågar prova vanlig mjölk... Jag riskerar att förstöra minst en hel dag om det inte går bra. Men som sagt - Valios mjölkdryck smakar som helt vanlig mjölk och är 100% laktosfri, så den får det bli Tyvärr finns dock så mycket annat man vill äta, som t ex yoghurt, som inte finns helt laktosfritt (utom soja och sådana produkter).

Men njut ni av mjölken - önskar jag kunde göra/våga detsamma!

• Nette

Hej!
    Jag har börjat med laktosfri kost då jag tror att jag är intolerant ( varit utan i snart ett år) . Och har nu blivit fri från magbesvären, Men jag undrar lite om dom där enzymtzbletterna, är dom på recept? när/varför tar man dom? bor jag söka en läkare för att få det bekräftat att jag är laktosintolerant? Undrar oxå vad man ska äta för att få i sig kalk sedan när man blir gravid, Trodde att den laktosfria/låga mjölken inehåller kalket men inte mjölksockret! är jag helt ute och cyklar? Kramizar / Nette

• saku

Hej Nette!
    Laktasenzymtabletterna är receptfria åtminstone här i Finland. Torde väl vara samma sak i Sverige. Tabletterna intas strax före eller strax efter intag av laktoshaltig kost för att bryta ner laktosen. Jag brukar ta dem när jag är på kalas och liknande och vill unna mig det som de andra äter, för oftast så har ju folk inte tänkt på att göra maten laktosfri.
    Den laktosfria mjölken innehåller kalk samt hårdostar som man ju också kan äta fast man är laktosintolerant. Det finns även laktosfria youghurtar, samt att jag kan äta laktosfattiga produkter, det kan inte alla.

Du kan gå på laktosbelastning (du får dricka en laktoslösning + att de tar blodprov) till sjukhus men den är inte 100 %-ig. Då jag var på den så visade den inte egentligen på intolerans men då hade jag redan gått över till laktosfattig kost och mådde mycket bättre av den och sjukskötaren sa
    att så kan det vara. Alltså mår du bättre av laktosfri kost så håll dig till den!

• Nennie

Hej Nette,

Du frågade ang laktostabletter osv. Jag köper på Apoteket och de är receptfria. Har just talat med min BM, och hon sa att de är helt ok att ta vid graviditet. De heter Lactrase (250 mg) och är halvt vita halvt oranga. Om jag äter mat med mycket laktos, behöver jag ta två tabletter på en gång. Nackdelen är att de är ganska dyra.

Anledningen att laktosintoleranta behöver tabletterna är för att de innehåller ett enzym som vi saknar. Enzymet bryter ner mjölksockret (laktosen) till glukos och galaktos - sockerarter som lättare tas upp i tarmen.

Testet jag fick göra då de konstaterade min intolerans var blodprover i fingret varje 15-20 minuter i ca 1,5 timmar. Först på fastande mage en gång. Sedan drack jag laktoshaltig dryck, och sedan testades jag vidare med blodprov hela tiden. Det var i mitt fall mycket uppenbart att jag var överkänlig, och jag fick diarré, uppsvälld mage och jätte ont av gaser. Inte kul! Om du verkligen vill få det bekräftat, kan du ju kontakta din läkare. Men om du känner att dina magbesvär försvinner med låglaktoskost, så tror jag du har svaret utan att behöva gå till läkare.

Det finns många låglaktosprodukter, men själv mår jag bäst av laktosfria. T ex låglaktosmjölken är också mycket sötare än vanlig mjölk, medan Valios laktosFRIA mjölkdryck smakar precis som vanlig mellanmjölk. Kalcium finns i all mjölk, oavsett låglaktos eller laktosfri. Och du kan få i dig mer kalcium genom ost m m. Ta annars Mamma Vital eller Mitt Val Kvinna (Apoteket) som innehåller allt som en gravid bör få i sig i form av vitaminer och mineraler. Är du inte gravid, kan du ändå ta kalciumtillskott - kolla på Apoteket eller Hälsokosten.

Sköt om dig
    /Nennie

• lillstrumpaa

Ang laktostabletterna så finns det en billigare variant att köpa ist som heter Lactasin, kostar 182:- för 100 tabletter.
    Har använt dessa i ca 3 år nu å dom funkar kanon.

Svar på tråden Laktosintolerant?