Hej Nette,
Du frågade ang laktostabletter osv. Jag köper på Apoteket och de är receptfria. Har just talat med min BM, och hon sa att de är helt ok att ta vid graviditet. De heter Lactrase (250 mg) och är halvt vita halvt oranga. Om jag äter mat med mycket laktos, behöver jag ta två tabletter på en gång. Nackdelen är att de är ganska dyra.
Anledningen att laktosintoleranta behöver tabletterna är för att de innehåller ett enzym som vi saknar. Enzymet bryter ner mjölksockret (laktosen) till glukos och galaktos - sockerarter som lättare tas upp i tarmen.
Testet jag fick göra då de konstaterade min intolerans var blodprover i fingret varje 15-20 minuter i ca 1,5 timmar. Först på fastande mage en gång. Sedan drack jag laktoshaltig dryck, och sedan testades jag vidare med blodprov hela tiden. Det var i mitt fall mycket uppenbart att jag var överkänlig, och jag fick diarré, uppsvälld mage och jätte ont av gaser. Inte kul! Om du verkligen vill få det bekräftat, kan du ju kontakta din läkare. Men om du känner att dina magbesvär försvinner med låglaktoskost, så tror jag du har svaret utan att behöva gå till läkare.
Det finns många låglaktosprodukter, men själv mår jag bäst av laktosfria. T ex låglaktosmjölken är också mycket sötare än vanlig mjölk, medan Valios laktosFRIA mjölkdryck smakar precis som vanlig mellanmjölk. Kalcium finns i all mjölk, oavsett låglaktos eller laktosfri. Och du kan få i dig mer kalcium genom ost m m. Ta annars Mamma Vital eller Mitt Val Kvinna (Apoteket) som innehåller allt som en gravid bör få i sig i form av vitaminer och mineraler. Är du inte gravid, kan du ändå ta kalciumtillskott - kolla på Apoteket eller Hälsokosten.
Sköt om dig
/Nennie