• Rigmor Mortis

Putsa upp vitguld - kostnad?

Nu när vi köpt vigselringar syns det klart och tydligt hur slitna förlovningsringarna är (så går de när ringen är på jämt ), vad kan det kosta att putsa upp dem? De är i vitguld om det spelar någon roll, hamrade så de behöver inte bli superblanka (det skulle ju ändå inte synas). Fortfarande väldigt fina i färg, de har INTE har gulnat och behöver inte rodineras, bara putsas upp en aning så lystern kommer tillbaka)

• Svar på tråden Putsa upp vitguld - kostnad?
  • Havsblomma

Till att börja med kan du testa själv men en vanligt putsduk för silver. Sådana finns att köpa hos guldsmeden. Tänk bara på att det ska vara en för silver och inte för rött guld.

En putsduk tar bort ytbeläggningar och tar fram blänket i ringen. Vill du däremot även bli av med repor måste du lämna in den hos en guldsmed för polering. Det kostar nog ett par hundringar skulle jag tro.

• MysSarah

Det finns ju en en burk med rengöringsvätska iför smycken på guldfynd, som dom själva använder. Billig & inget gnuggande.

• Fru Myhr

Gäller det PUTSNING eller RODINERING (ny, vit yta) ???

Putsning borde ingå om man köper vigselring på ett ställe, annars ca 50 kr per ring.

Rodinering kostar mer, fr 200kr per ring om den är slät och upp till 1500 kr om ringen har stenar då stenarna måste tas ur vid omrodineringen.

S + M = Sant
  • AnnaGBG

Teasta med tandkräm först. Sen kan du ju lämna in, det är iofs inte särskilt dyrt. Lämna in dem där ni köpte vigselringarna så kanske ni får bättre pris...?

• Fru Myhr

Sorry, missade det om rodineringen

S + M = Sant
  • Rigmor Mortis

Tandkräm låter himla smidigt må jag säga. Det testar jag i första hand
    Fru Myhr - lätt gjort

Svar på tråden Putsa upp vitguld - kostnad?