• Anonym (undrar)

    Vad tjänar ett familjehem på varje barn?

    Undrar INTE för att jag själv vill bli det!

    Nån som vet vad månadslönen ligger på som familjehem?
    Är den en summa per barn?
    En summa per månad?
    Olika från barn till barn?
    Olika från kommun till kommun?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Vad tjänar ett familjehem på varje barn?
  • Cakar

    olika från komun till komun och även beroende på vad barnet/barnen har för behov.
    Sen beror det oxå på om barnet ska bo i familjehemmet tills det blir myndigt eller bara under en tid.
    Kolla med din kumun vad som gäller. De skickar gärna papper eftersom det alltid saknas hem att placera barn i.

    Lycka till oavsett varför du vill veta

  • Anonym

    det är ganska mycket pengar, men hur mycket, det vet jag inte. det är i allafall inte så att det precis täcker alla utgifter. Betydligt mer, o ännu mer om barnet har särskilda behov.

  • Anonym (undrar)

    Men är det verkligen rätt?
    Tänker som så att folk blir familjehem för att kunna köpa ett dyrt hus eller leva gott och slippa jobba?

  • Toadstool

    Tja, slippa jobba kan de ju inte göra. I alla fall inte om de tänkt ta sitt ansvar och hjälpa barnet till ett bättre liv.. Definiera "jobba" Om de väljer att skaffa större villa för pengarna tycker jag är upp till var och en så länge de sköter sin uppgift. En ovärderlig uppgift till och med, enligt mig.

  • gullican

    Så det är inget arbete att ta hand om "trasiga" barn? Det är inte precis en semestertripp att ta hand trygga barn som har det bra så det är nog en hel del arbete att hjälpa ett barn med en massa sorger i bagaget.

    Sen är det inte precis någon välbetald syssla att vara familjehem som några tycks tro, inget man köper dyra hus eller lever lyxliv för i alla fall.

    Tycker att vi ska vara ytterst tacksamma att det finns människor som bryr sig så mycket om andra att de är villiga att lägga både tid och energi på att ta hand om barn som farit illa på något vis. Och jag tycker det är skrämmande att folk missunnar dem att få betalt för det, dessutom alldeles för lite för den insats de faktiskt gör

  • Anonym

    Vi hade en flicka placerad hos oss tidigare, då hon var släkt med oss så fick vi ersättning som ska täcka mat/kläder/hennes fickpengar osv, och då fick vi 5000 kr i månaden. Är det någon utomstående som är placerad får man ett arvode, och det brukar ligga runt 10.000kr/månaden i min kommun. Och det är absolut INGA pengar man tjänar då, detta är pengar som ska täcka kläder året om,mat,utflykter med skolan,fritidsnöjen,saker till barnets rum,osv osv, listan kan bli lång.

  • emptythorn

    Jag tror inte att man tjänar storkovan på att vara familjehem,
    det är ju trots allt ett 24h jobb.
    Dessutom är det inte pensionsgrundande, så har man tänkt vara det en längre tid framöver så kanske det är smart att pensionspara.

  • Anonym (undrar)

    men jag menar folk som INTE gör sitt jobb så klart, utan utnyttjar det för att tjäna pengar.
    Annars är det ju helt OK.

Svar på tråden Vad tjänar ett familjehem på varje barn?