RS virus och äldre barn
Barn som är ett till två år, hur reagerar de på RS virus?
Någon som vet?
Barn som är ett till två år, hur reagerar de på RS virus?
Någon som vet?
Barn över 1 år och vuxna får vanliga förkylningssymptom som snuva hosta och feber. RS är en av de virusinfektioner som ger förkylningsastma hos barn. De mindre barnen , fr.a. de under 3-4 månader, kan drabbas mer.
Självklart kan det variera och vissa 1-åringar blir sämre.
Undrar varför du funderar på det nu mitt i sommaren och rs-viruset inte existerar.
Hittade detta när jag googlade:
Barn över 1 år och vuxna får vanliga förkylningssymptom som snuva hosta och feber. RS är en av de virusinfektioner som ger förkylningsastma hos barn. De mindre barnen , fr.a. de under 3-4 månader, kan drabbas mer. De får då ibland, förutom förkylningssymptomen, hosta med rikligt segt slem i luftvägarna och snabb andning. De får då också svårt att äta och blir trötta. Symptomen är mest uttalade efter 5-6 dagar och försvinner oftast efter7-10 dagar.
Blir symptomen allvarliga kan inhalationsbehandling med luftrörsvidgande läkemedel bli nödvändig och ibland inläggning på sjukhus för hjälp med matning och andning. Det finns nu läkemedel mot RS-virus som dock måste ges tidigt i sjukdomsförloppet och tillföras direkt till luftrören via relativt komplicerad teknik. Dessa läkemedel har därför ännu inte kommit till bred användning. Vaccin finns ännu ej.
ja, barn över två år kan få förkylningsastma i samband med RS.
när min son var 19 månader fick han Rs-viruset, vi fick åka in akut med honom då han hade så jobbigt att andas att han drog in hela magen under revbenen och var jättepåverkad och jättegrinig, det var inge kul och jag hoppas att jag slipper uppleva det igen.
han fick dels betapred och dels adrealinspruta samt att han fick andas i mask både på kvällen (åkte in vid 18.00), natten och morgonen därpå, vi fick alltså stanna över natten eftersom det inte riktigt ville ge med sig.
Inge kul.. men men..