• Mysgos

Barn som bor mest hos pappan??

Hej
    Är det någon som är bonusmamma till ett barn som bor mest tid hos sin pappa?
    kram

• Svar på tråden Barn som bor mest hos pappan??
  • Akk76

Jag är bonusmamma till en tonårskille. Han bor inte mest tid här, men skulle vilja göra det, men får inte för sin mamma. Men han är här mer än han ska. Men vi kan ju inte hindra honom från att komma när han så gärna vill. Det är ju viktigt att han mår bra.

• Jempisen

Min mans snart 13-åriga dotter har flyttat hit på heltid nu.
    Först en prövoperiod på fem veckor, och sen får vi se hur det går.
    Hon har krockat lite med mamma och henne sambo, men i veckan ska hon i alla fall träffa sin mamma en dag

Men nu är hon så stor så jag är med på att hon bestämmer lite själv vart hon vill o mest.

• Anna 84

Mina bonus barn bor mäst hos oss 4:a stycken men nu vill mamman "ha tillbax" dom .... så vi ligger i vårdnad boende umgänge utredning...

Men det är nog här dom kommer å stanna

• basio

Min bonus på 8½ år bor mest hos oss. Hon träffar bara sin mamma några veckor under sommaren och en vecka under julen. Väldigt synd då hon tidigare bodde mest hos sin mamma och hade en väldigt nära relation till sin mamma och sina syskon som hon har hos sin mamma. Men nu har mamman hittat "den rätte" och flyttat väldigt långt bort och verkar i stort sett skita i sin dotter.

Men flickan har vant sig och trivs väldigt bra hos oss. Hon går i skolan här, har massor av kompisar och många släktingar (både bio och bonus!) som bryr sig mycket om henne.

• Mysgos

Akk76 :
    Hej!
    Enligt lag har väl er tonårskille rätt att själv bestämma vart han vill bo, det kan inte mamman bestämma.
    Han är över 12 år och bestämmer själv vart han har sitt boende!
    Självklart ska han må bra.

Hur kommer det sig att ni inte använder den lagen mot mamman?

• Mysgos

Jempisen:
    Hej!
    Ja, tonåren är en känslig ålder och otroligt lätt att krocka med sina föräldrar. På sätt o vis behöver det inte vara en fördel att faktiskt kunna få välja vart man vill bo, ibland är det bra att reda ut problemen istället.
    Men det låter ju väldigt bra att hon ska träffa sin mamma nu en dag och se om de kan prata ut.

Vilken tur hon har som har en så förstående bonusmamma som dig som tycker det är okej att hon flyttar hem till er!
    Det blir en stor omställning för er.
    KRAM

• Mysgos

Anna 84:

Det där dilemmat är vår största farhåga också, att mamman helt plötsligt bara ska vilja ha tillbaka barnet!

Du skrev att ni ligger i umgänges utredning.
    Vill du berätta lite mer om det för mig?
    Blir väldigt nyfiken på hur en sån går till.
    Om du vill kan du skriva i min gästbok istället eller i inboxen så kan du skriva mer privat.

Lycka till, hoppas barnen får stanna där de har vant sig vid att vara.
    KRAM

• Mysgos

basio:
    Hej Basio!
    Vår bonus är också 8½ och bor hos oss. Hon ska träffa sin bio. mamma varannan helg men det blir sällan så. Oftast bara en gång i månaden och sen högst 2 veckor på sommaren. Möjligen några dagar extra på något lov, men intresset är mycket svalt.
    Jag kan inte riktigt förstå hur man kan välja bort sitt eget barn framför sina egna intressen...
    Vi verkar vara lite i samma situation du och jag.
    Hör gärna av dig till mig i min gästbok!
    Kram

• Akk76

Mysgos: Vi har sagt till honom att han får prata med skolkuratorn eller kontakta socialen. För vi har frågat honom om han heller vill ha det så att vi bråkar än umgås och har en bra relation med hans mamma. För just nu så fungerar det jättebra mellan oss, och även hennes nya kille. Men det är klart att det hade varit bra för honom om vi hade gjort något åt saken. Men han är hos oss väldigt mycket, han får vara här när han själv vill. Hans mamma tycker inte om att han är här så mycket som han är, men det är väl bra så länge hon vet vart han är och att han inte springer runt på stan på kvällarna. För det gör han inte. Han gillar att vara här, för här är det inget gap och skrik, ingen som skäller på vare sig honom eller någon annan.

• Mysgos

Ja ibland är det där en trådfin balansgång där man måste ta ställning till om barnet behöver stödet eller om relationen bland de vuxna är viktigast.
    Var noga med att se barnet i den här frågan, känner han att det inte är någon som verkligen stöttar honom kanske han mår väldigt dåligt av det i uppväxten och ni får stora problem med honom!

Hoppas det löser sig.
    KRAM

Svar på tråden Barn som bor mest hos pappan??