• Anonym

Trångbodda!!! Inget skäl till förtur??!!??

Undrar en sak här....

Min situation:
    Jag och min man bor hos min familj (mamma, pappa och mina tre syskon) i deras parhus (bostadsrätt om någon skulle undra och det skulle vara väsentligt). 4 sovrum finns det här och ingen har sitt eget rum pga att vi är så många, parhuset är inte så stort... Det är väldigt frustrerande att inte ha en egen vrå, vi tjaffsar ofta och jag håller på att bli galen! Som tur är så har jag en väldigt lugn man som inte bråkar.

Vi har endast stått i Stockholms Bostad två år, och det är jättesvårt att få en lägenhet. Ringde till dem och frågade om förtur, men det va inget förturs ärende.

Hallo! Hur länge ska vi bo så här? Vem kan jag vända mig till?? Vi båda pluggar och har helt enkelt inte råd med att köpa en lägenhet, och måste vi verkligen göra det för att ha någonstanns att bo??

Jag har bf mot slutet av december... har inte ens någonstans att ställa spjälsängen...

Hjälp!!

• Svar på tråden Trångbodda!!! Inget skäl till förtur??!!??
  • turia

jisses- har inga råd att ge....Fast...
    Här i norrland finns det gott om lägenheter och inte så dyra

• Fluortanten

Har du provat å kontakta socialen? I vissa fall tror jag nog de kan hjälpa, åtminstone tillfälligt. Annars är ju att hyra i andra hand oxå ett alternativ, eller en annan bostadskö än Sthlms stads där det är så gott som omöjligt att få en lgh om man stått mindre än fem år. Lycka till!

• Anonym

Jag blir mörkrädd när jag hör sånt här.
    Vi kan ju tacka våra fina sossar för att dom bygger så många nya hus med hyresrätter. Dom har ju inte byggt ens hälften av vad dom lovade att dom skulle när det var val.
    Tyvärr så finns det nog inte så mycket att göra för er. Bara att hoppas att ni kommer närmare i kön. Så att ni får en lägenhet snart.
    Lycka till!

• mimmipigg

Har du kollat med alla kringkommuner? Många är ju tyvärr tvungna att pendla. Kanske finns det lägenheter ute i Upplands-Väsby eller Västerhaninge eller vad vet jag? Man kan ju t.o.m. pendla ganska bra från Bålsta numera. Kan ju vara en lösning för tillfället iaf.
    Stockholms bostadsförmedling har ju bara lägenheter i Stockholm kommun (eller...?).

• Anonym

från signatur:
    Tack för alla svaren, skönt att veta att ingen är oberörd iaf...
    Sthlms Bostadsförening förmedlar inte vara i sthlms kommun. Även vallentuna huddinge osv. Det beror väl på vart de får uppdraget att förmedla lägenheter. De har även lägenheter i hammarby sjöstad, men snacka om hyrorna där!

Norrland verkar jättetrevligt :) skulle verkligen vilja bo där, men har skola här, och känner mig inte redo att slitas upp med rötterna. Fast säkert i framtiden när barnet är större ska vi söka jobb lite mer norr...

Det jag oroar mig för är att soc kommer att ge mig någon rutten lägenhet från vilken jag ska flytta ifrån om 1 år eller så... Där jag inte alls kommer att trivas, men kommer inte kunna säga ifrån, eftersom de anser ju att jag inte har något val!

• lurksmulan

Tyvärr ser det ju ut som det gör i Stockholm idag, och även ute i yttersta ytterstaden är det svårt att få tag i lägenheter.
    Vi bor i Salem 3 mil söder om stan och inte ens här finns det att få tag i.
    Däremot säger hyresvärden här (Akelius) att de är ett privat bostadsbolag som tar in vilka de vill och därför kan man alltid skriva ett brev till de och förklara läget. Så gjorde jag när jag fixade min förra lgh. Visserligen för fyra år sen men det gäller fortfarande.
    Så om ni kan tänka er att bo en bit ut kan man alltid kontakta hyresvärdarna och skriva ett litet klagobrev.

Lycka till!

• Pingu

En arbetskompis till mig fick en lägenhet i Märsta utan kötid. Även Södertälje erbjöd lägenheter snabbt. En bra bit från stan, men det får man nog vara beredd på om man vill ha förstahandskontrakt utan att betala eller köa en massa år. Lycka till!

• Anonym

Från signatur:

Ja, ni har väl rätt. Riktigt långt ifrån stan är väl det enda alternativet om man vill ha något eget...

Det finns hundratal lägenheter att köpa!! Men så få att hyra...! KAn någon som är smart på politik förklara det?? Hur långt ska kapitalismen gå in i detta vackra land o förstöra innan de styrande vaknar! För vi vanliga märker att det är inga bra saker som händer här inte...

• Ejnie

Men om ni båda pluggar kan ni ju söka studentbostad också?
    Och som sagt - kranskommunerna finns ju alltid liksom att OM ni måste köpa så är det avsevärt billigare långt ut.

Är det MÖJLIGEN så att ni är rätt unga och att det är därför de anser att ni får bo kvar hemma?
    Och prova att ANSÖKA om förtur, det kan vara så att de avfärdar er på telefon mest för att slippa en ansökan...

• JsN

Misstänker att stockholm som alla städer inte förmedlar alla lgh genom offentlig bostadsförmedling heller. Lite nytta kan det säkert göra att kontakta privata värdar.

Dessutom låter det på ditt inlägg "Det jag oroar mig för är att soc kommer att ge mig någon rutten lägenhet från vilken jag ska flytta ifrån om 1 år eller så... Där jag inte alls kommer att trivas, men kommer inte kunna säga ifrån, eftersom de anser ju att jag inte har något val!" som att du visst har lite förväntningar på vad du vill ha. Du är inte riktigt i den situationen just nu. Ditt alternativ är att ni bor kvar hos din familj.

Svar på tråden Trångbodda!!! Inget skäl till förtur??!!??