• Anonym (Undrande)

Alkohol tillsammans med antidepressiva läkemedel??

Min dotter är tre månader och jag har drabbats av en depression. Jag har sökt hjälp och äter nu antidepressiva tabletter för att komma tillrätta med detta. I följesedeln till tabletterna står ju att man inte bör förtära alkohol när man äter dessa (fast så står det ju i samband med många mediciner). Hur hårt ska man hålla på detta?? Det handlar inte om att jag tänker supa mig full men det finns ju en längtan efter ett glas vin tillsammans med min sambo. I september ska vi på bröllop å jag känner inte för att sitta där helt nykter. Vet att det finns många inne på detta forum som ätit/äter liknande tabletter så nu vill jag fråga er. Håller ni er strikt från alkohol?? Vad har läkarna gett er för råd? Blir effekten av alkohol förstärkt när man äter tabletterna??

Tacksam för svar och råd!!

• Svar på tråden Alkohol tillsammans med antidepressiva läkemedel??
  • Anonym

jag har ätit antidepp i 10 år och det var ju under "festarperioden" och jag har inte märkt nåt förutom att jag får en värre baksmälla än vanligt och lite ångest.
    Tror dock inte det är bra men jag lever o mår bra!
    Jag tycker inte att effekten av alkohol blir förstärkt!

• Marilyne

Jag håller mig ifrån alkohol helt, men det är ett val jag gjort, jag dömmer INTE de som dricker alkohol och äter antidepressiva. Jag dricker alkoholfri öl, Jever Fun, som jag finner helt ok istället, för ölen vill jag inte vara utan

Men hur man reagerar är ju helt individuellt, endel reagerar starkt på att dricka även en liten ,mängd, medan andra inte känner någon skillnad. Sen tror jag lite det beror på vad man äter dem för, jag lider av OCD /tvångssyndrom och de blir mycket värre när jag dricker alkohol, därför känns det självklart för mig att undvika.

• Anonym (Undrande)

OK, tack för era svar

Jag äter Mirtazapin. Någon som har erfarenhet av det läkemedlet och hur reaktionen kan bli om man någon gång blandar med alkohol?

• Anonym (prozac)

Jag tar själv Fontex, som är ett SSRI-preparat.
    SSRI-preparat krockar vad jag vet inte anmärkningsvärt med alkohol, men det finns andra som gör det. Tar du till exemplet ångestdämpande medel, som Sobril/Oxascand el. motsv. är det EXTREMT olämpligt att samtidigt dricka alkohol, eftersom de förstärker varandra.

Sen ska man komma ihåg att alkohol i sig är ångestframkallande. Mår du dåligt nu bör du ta det försiktigt med alkohol.

• Anonym

Jag blev väldigt dålig när jag drack alkohol samtidigt som jag åt min antidepresiva medicin. Jag blev mycket sämre i min depression och skadade mig själv rejält i samband med alkoholintag.
    Så jag rekomenderar att hålla sig ifrån helt totalt. En del kanske det går bra för, men en del kan det gå åt skogen för...

• Anonym (millan)

Jag dricker inte alkohol, jag testade några gånger men hade enorm ångest i en vecka efteråt, det var inte värt det!!!!

• Ellyxie

jag hade inga biverkningar alls när jag åt antidepressiva och drack alkohol. jag åt zoloft och vet inte om det är någon större skillnad?

Svar på tråden Alkohol tillsammans med antidepressiva läkemedel??