• Evan83

Dop eller namnfest!

Vill veta lite om skillnaderna mellan dop o namngivelsefest! Om man säger att man inte döper ett barn, hur är det då sen när de blir vuxna!? Får de gifta sig i kyrkan då eller hur är det? Känner eg inget större behov av attt ha dop i kyrkan..

vad händer på en namnfest? Hur går det till?

• Svar på tråden Dop eller namnfest!
  • Linnpinn

Vill man så kan man ju alltid döpa sig som vuxen, så resonerar vi. vår kille får bestämma själv när han blir större om han vill gå med i kyrkan. gifta sig får man om den du gifter dig med är medlem i kyrkan.

vi ska ha namnkalas på lördag. vi kommer inte att ha någon särskild ceremoni, utan det blir en fest där familjen träffas och fiar att vi fått en ny familjemedlem. vi kommer att ha en gästbok där vi skrivit lite om vad sonens namn betyder, där alla gäster får skriva en hälsning. vi ska ha tipspromenad med frågor om sonen,där priset är ett inramat foto. vi ska bjuda på tårta med bild på sonen ovanpå och har även servetter med bild på. Så det blir ett kalas med sonen som "tema"

• Evan83

ok.. fast det är nog kanske inte så kul att döpa sig som vuxen!? Jag skulle tycka att det skulle kännas lite dumt/obekvämt.. Men man får väl satsa på att hans ev blivande fru är döpt då! =) Vi får se hur vi gör, får diskutera lite m gubben!

Lycka till på ert namnkalas iaf! =)o tack för tipsen..

• Dixie

Dop och namnfest kan man ju egentligen inte jämföra, ett dop firar att ett barn tas upp i kyrkan (med allt vad det innebär) man får inte sitt namn vid dopet och man döps inte till ett namn.

• Mon

Vi ska snart ha namngivning! Vi håller på att planera namngivningen och har inget färdigt program än... Det finns en del om namngivning på internet om du vill veta mer...
    Vi ska ha någon som håller i ceremonin och faddrar. Förmodligen ska vi sjunga och läsa liet dikter. Berätta lite kring vår dotters namn och varför vi valt dem. Eventuellt plantera ett vårdträd... I övrigt blir det en tillställning med mat, tårta och kaffe...

• AnnahConda

evan83: jag döpte mig när jag var 14 och det är ett jättefint minne att ha och jag fick bestämma själv att jag ville bli döpt. Vi var fyra konfirmander som döptes samtidigt.

AnnahConda bf 4/10
  • Slarva

Vi kommer inte att döpa dottern utan bara ha ett litet "namnkalas". Vill hon döpa sig får hon gärna göra det själv när hon blivit äldre.
    Även om dopet är en fin cermoni så är det ju faktiskt en "inskrivning" i kyrkan och är man inte troende så tycker jag inte att man ska döpa sig bara för att alla andra gör det...
    Jag är inte döpt själv och heller inte konfrimerad.

• En glad tjej

Vår dotter ska inte heller döpas och så vitt jag vet kommer vi inte ha nån namnfest heller!!

• ny stjärna

Vi planerar en namnfest för Nova som vi ska ha i augusti!
    Jag är varken döpt eller konfirmerad.

• tamate

Vi är inte med i kyrkan utan nu den 5 aug ska vi ha Välkomstcermoni.
    När lillgumman blir gammal nog att bestämma själv så följer jag gärna med som vittne till hennes dop (i vilken religion det nu blir) men hon ska bestämma själv

• Det blåa huset

Vi ska ha namnfest för Are om två veckor. Eftersom vi har gått ur Svenska kyrkan är dop ur bilden. Som några här säger, han får själv ta ställning till det.

Mamma till Are 19/5 -06 ♥
  • meea

Dop och namngivningskalas har ju som sagt inget med varandra att göra. Dopet innebär att barnet tas upp i den kristna gemenskapen. Det har ingenting med att barnet får sitt namn då att göra. Prästen frågar "Vilket namn har ni gett barnet?". Det vill säga, barnet har redan sitt namn vid dopet. Prästen säger inte heller "Jag döper dig TILL [namn]" utan säger endast "Jag döper dig [namn]".

Eftersom du funderar på ett namngivningkalas så antar jag att du vill att det ska ha något med barnets namn att göra, och då passar ju ett namngivningskalas bättre.

Jag har varit med på flera dop av ungdomar, varav ett på en strand där de som skulle döpas och prästen gick ut i vattnet. Det var jättefint.

Angående vigsel trots att man inte är medlem i Svenska Kyrkan:

Från SvenskaKyrkans hemsida:
    "Svenska kyrkan strävar efter att ta människors ställningstaganden på allvar. Väljer du att inte tillhöra Svenska kyrkan tar vi det som ett uttryck för att du inte heller vill ta del av de kyrkliga handlingar som Svenska kyrkan erbjuder. /.../ Även när inte någon av de blivande makarna tillhör Svenska kyrkan kan de vigas i Svenska kyrkans ordning, om det finns särskilda skäl. Då får en avgift tas ut. Beslut om rätt till vigsel fattas av kyrkoherden."

Svar på tråden Dop eller namnfest!