• Anonym

bipolär 2 - litium & lamotrigin

Har precis fått diagnos men skräms av alla biverkningar som kommer med framförallt litium. Funderar på att hålla mig till mina gamla ssri-piller trots allt, eftersom mina hypomana perioder är sällsynta och begränsade. Finns det någon här som kan berätta hur det är att ta litium resp lamictal pga bipoär 2?

• Svar på tråden bipolär 2 - litium & lamotrigin
  • Marilyne

Vilka biverkningar är det du är rädd för ? Har läkarna rekomenderat dig detta och tror att detta kan hjälpa dig? Kanske inte SSRI hjälper dig helt?

• Anonym

vi har inte kommit till medicineringen än. Jag har precis fått diagnosen, men fick med mig en massa broschyrer hem så att jag skulle kunna läsa om alternativen - som tydligen är litium eller lamotrigin. Litium, kan ge permanenta skador både på njurar och sköldkörtel, och kräver regelbundna provtagningar på allt mellan himmer och jord, eftersom det är så viktigt att nivåerna ligger helt konstant. Som gammal överviktare är jag livrädd exvis för att få sköldkörtelproblem. I praktiken innebär det ämnesomsättningsstörningar med ännu mer medicinering som följd.

• Anonym

ps - SSRI rekommenderas inte i första hand för bipolär sjukdom eftersom det kan förstärka de hypomana faserna.

• Anonym

finns det ingen som har egen erfarenhet? Vill så gärna höra hur ni upplever det...?

• Anonym

puttputt? någon?

• Anonym

har aldrig hört att bipolär 2 skulle vara samma som borderline... Tror att det är fel.

• Marilyne

Ok då förstår jag, kan tyvärr inte hjälpa dig med erfarenheter men det finns säkert någon annan som vet här inne.

• Anonym

hm, verkar inte så, tyvärr...?

• Anonym

ingen annan?

• Landén

Jag äter för närvarande Lithium och Lamictal... Kan och vill gärna diskutera med dig. Skulle önska att du skickade iväg ett e-mail till mig dock. Mitt första besök här och vet inte när jag återkommer. Tack. ola_landen@hotmail.com

Svar på tråden bipolär 2 - litium & lamotrigin