• Pyssilullan

Hur vet man om man har magsår eller något annat fel? Hjälp mej!

Jag måste få Hjälp....

Jag tänkte inga rådgivningen, men det känns så dumt då detta inte är ngt akut.

Jag har alltid haft problem med min mage, har ofta Lätt för att bli lös i magen och få ont i magen... Oftast när vi är borta!!

Jag mår svagt illa titt som tätt, min sambo blir så less på mig bara för att jag känner mig så illamående ofta. Jag vill inyte umgås med någon då och har ingen matlust.

Vad kan jag ha för fel?

Hur får man reda på om man har magsår? Vad finns det för symtom?

Hur ska jag få hjälp??

• Svar på tråden Hur vet man om man har magsår eller något annat fel? Hjälp mej!
  • Pyssilullan

Ingen?

Kanske ska berätt alite om Mig o min livsstil så någon kan ställa en "diagnos"

Ofta stressad i psyket, städar och plockar ofta.
    Har en överaktiv trotsig 1 ½ åring som tar kol på mig.
    Ensamstående på halvtid då min sambo jobbar borta på annan ort.
    Somnar aldrig före 1 på nätterna

Hjälp...

• Vitvå

Jag tycker att du ska ringa rådgivningen...inget problem är dumt även om det inte är akut..
    De kan hjälpa dig bättre än någon annan här då de kan prata direkt med dig..
    Så ring du..

• brokig

Man brukar märka att man har magsår genom oerhörta smärtor och är magsåret blödande så får du även blod i avföringen.

Magkatarr brukar ge mer diffusa symptom som kan vara nog så besvärliga och mer svårdiagnostiserade. JAg tycker du ska boka tid hos din husläkare för konsultation.

• Indianica

hmmm, det där "låter" inte som magsår, fast det KAN vara det...kanske mer psykiskt relaterat om du blir lös och får ont just när du är borta? Kan du vara orolig så det "sätter" sig i magen? Inte helt ovanligt närmligen. Det vore även bra om du kunde beskriva när illamåendet brukar komma. Äter du för sällan, för ofta, "fel" mat etc? Eller kan det vara "psykiskt" relaterat det med? Magen är ofta en "känsloport" men det första man ska göra är att utreda hos doktorn.

Magkatarr som någon skrev om, är ett begrepp de flesta doktorer idag inte använder. Det var däremot förr vanligt, men handlade mest om just "psyksika" besvär tror man. Magsår däremot orsakas ju av en bakterie, VÄLDIGT många människor har då den smittar(var tredje person tror jag)och den kan naturligtvis ställa till med besvär, oftast har man ont i magen mellan måltiderna.

I sista hand får du nog göra någon "skopi", att man med en liten kamera försöker kika i ändtarm och/eller mage för att utesluta coloncencer eller dylikt. Har du blod i avföring är det särskilt viktigt att utesluta cancer, men det verkar du ju inte ha.

• Pyssilullan

Indianica:

Jag blir så "glad" att just DU svarade på min fråga här, för det du säger stämmer så väl in på mig.
    Jag ringde Hälsocentralen och förklarade "ALLT" och hon tyckte vi skulle avvakta ett läkarbesök.

Det KÄNNS som det här är Mycket Psykiskt
    Vet snart inte hur jag ska bete mig...
    Jag mår illa då och då, ibland 2 dagar/vecka, ibland var tredje vecka osv...

Jag blir tokig av att känna detta illamående, Jag har varit och Köpt novalucol och hoppas det kan hjälpa mig lite...

Jag sover Helt FEL, vänt på dygnet, äter BRA och regelbundet...
    Men kanske har det lite jobbigt med min dotter just nu.

• bruppilupp

jag tror att jag har magkatarr.. jag mår illa o ibland bränner det emellan revbenen... ibland när jag har ätit kan det också kännas som om jag har svultit i flera dagar... alltså som om jag är hungrig trots att jag är proppmätt... och skulle jag äta mer skulle det bli ännu mera uppstötningar... det är jättejobbigt tycker jag...

• Pyssilullan

så kan jag också känna, som ty träningsvärk i magen..
    Jag kan känna hungersug i magen fast jag nyss ätit...
    Superkonstigt

Men HUR blir man frisk från de då?

• Panzarlotta

Mitt råd är att boka tid hos en som håller på med kinesisk medicin så får du reda på orsakerna och vad du ska göra åt det i stället för att bara proppa i dig en massa mediciner och sedan få tillbaka magsåren igen... Det handlar om att ändra levnadsstil och kost. Lycka till!

• Salmiak6

Känner igen mig helt i dina problem!!!
    Har också en känslig mage, både i tarmarna och i magsäcken.
    Mår också illa ofta och har halsbränna nästan varje dag.

När jag undviker mjölkprodukter, citrusfrukter, jordgubbar, rökt och stekt mat, söta drycker osv blir det bättre.

Har du märkt ngn skillnad hur du mår beroende på vad du äter?

• lilla79

Jag har också det där, illamående, svullen mage... allt! Äter inte kött längre, det hjälpte och nyligen upptäckte jag att jag är laktosintollerant. Testa! men , blä, visst är det skitjobbigt.

• Elis är min kärlek

Riskfaktorer:

Rökning, alkohol, läkemedel som irriterar magslemhinnan och stress.

Symtom:

*Smärta över epigastriet (över magsäcken) och då oftast i form utav molande värk men smärtan kan även upplevas som brännande och skärande.
    *Halsbränna, sura uppstötningar, illamående och kräkningar.

Om magsåret inte behandlas kan det senare leda till blödande magsår som resulterar i blodiga kräkningar och/eller blodig avföring.

Svar på tråden Hur vet man om man har magsår eller något annat fel? Hjälp mej!