• Jojo77

Vad tråkigt det är att packa inför flytt...

... har nån nåt smart tips hur man underlättar detta. Jag är så trött på att packa nu.

• Svar på tråden Vad tråkigt det är att packa inför flytt...
  • Lindisen1

Hmmm*funderar* Näe, inte mer än att man kan sätta på sin absoluta favoritmusik på hög volym (så högt det nu går), och digga järnet samtidigt! Har tyvärr inget praktiskt tips, för det som måste göras, måste ju liksom göras...
    Lycka till med flytten!

Kram från mig

• Jojo77

Jag det är snart...det går ju inte att komma undan. Jag tar nog och går och packar en låda nu.

• AnnaLi

Samtidigt som du packar så tänk på d nya stället, hur du ska möblera där osv. Funkade för mig i alla fall!
    Lycka till me allt!

• Nyfiken gul

En flyttexpert lägger sig i..

Jag har under mitt 27-åriga liv flyttat i snitt vart 2:at år....

Lite tips..

*Sopsäckar.. allt mjukt kan läggas i sopsäckar! Kuddar, täcken, filtar, kläder, madrasser, jackor.. you name it.. Fyll en säck och knyt ihop!

*Plastbackar och befintliga lådor.. det som redan ligger i lådor, backar och förvaringsboxar behöver inte alls packas i kartonger.. bara ta lådan och flytta den!!

*Packa kategoriskt... blanda inte huller om buller... lägg alla prydnadssaker i en kartong, alla tavlor i en kartong osv osv...

*Tejpa! Det som ligger i byrålådor och skåp, så länge det inte är tungt och ska flyttas långt kan det gott ligga kvar. tejpa igen lådor och dörrar och låt sakerna vara.

*Packa inte allt!! Större saker kan med fördel flyttas som det är typ cd-ställ, stora tavlor, lampor osv...

* Ett rum i taget!! För att slippa kartonger överallt packa ett rum i taget. Fyll sedan på rummen vartefter med kartonger så slipper ni leva i kartong...

*Allt med en botten går att lägga saker i... Packa inte ner skurmoppen och tvättsvampar i en kartong... Använd dig av hinkar, större burkar, säckar, boxar, lådor.. dvs det som du redan har hemma.. ställ saker i det som redan finns.

*Orka bär kartongen! Fyll inte kartongerna. Du ska orka lyfta den också. Fyll halva kartongen med böcker, lägg sedan lätta saker uppepå typ plastväxter, kuddar eller liknande...

• Nyfiken gul

skickade för fort...

Om man gör något eller alla av tipsen så går det fortare och lättare..

och tänk på vad mycket skit man hittar och kan kasta!!

• Alfelina

Hoppas det är okej att jag njuter av att jag gjorde mitt för tre veckor sedan. Allt är uppackat och ordninggjort på det nya stället. OH my good, vad jag led när jag skulle packa för denna flytt. Skickar en stor styrke kram!!
    Om en inte allt för lång framtid sitter du oxå å njuter av att du gjort" ditt!!!

• Jojo77

TAck för tipsen Nyfiken gul och ni andra. Sopsäckar har vi fixat hem en rulle...får ge mig på gardroberna nu.

• Jojo77

Njut du Alfelina...det värsta är nästan när man packar saker man aldrig använder men ändå inte vill slänga ut. Känns så onödigt.

• Idun

Vi flyttade förra månadsskiftet och börjar nu så smått komma iordning i nya lägenheten. Mitt tips är att skaffa bra flyttkartonger, gärna i lite olika storlekar. Böcker och annat tungt är bra att packa i papperskassar så det inte blir för tungt+att du har ett handtag att lyfta i.

Men det är tråkigt. Bara att bita ihop och fokusera på hur trevligt du kommer få det i nya boendet!

• vigdis

Packa inte ner täcken, kuddar och mattor - använd dem som bolstring runt ömtåliga saker och mattorna att skydda möblerna under transporten. Det där med att tejpa igen möbler kan vara vanskligt, det kan ge fläckar som måste tas bort med bensin, vilket inte alla möbler tål, eller ta med sig färgen när man drar bort dem. Märk alla lådor, dels med vilket rum de ska till, dels med något om innehållet. Kasta saker i två omgångar - när du packar ner och en gång till när du packar upp. Man har alltid sparat för mycket när man packar ner. Se till att du har massor av kartonger. Själv använder jag nästan aldrig sopsäckar då de är svåra att bära, går sönder och lätt packas tyngre än de håller för. Använd alla resväskor och sportbagar du har till t.ex. dina kläder. Slå in porslinet i handdukar m.m. istf papper- två flugor i en smäll. Packa bilarna ordentligt under själva flytten, så ni slipper åka många vändor. Det är bra för flyttsakena också, de åker inte runt vilket ger mindre risk att de skadas.

Svar på tråden Vad tråkigt det är att packa inför flytt...