• Anonym (blånad)

blodpropp i foten?

På väg till jobbet i förra veckan fick jag plötsligt ont i ena ankeln. Först lite molande, sedan alltmer brännande stickande inteniv smärta och svullnad. Efter någon timme kulminerade det och senare under dagen var smärtan helt borta.
    Några dagar senare ser jag plötsligt hur det är ett stort "blåmärke" där smärtan hade varit. När en släkting fick se det sa hon - ja, men det där är ju en blodpropp!
    Kan det verkligen stämma?
    Läskigt nog hade jag precis innan både börjat använda ett hormonellt p-piller samt genomgått en lättare operation...
    Är det någon som vet om blodproppar kan yttra sig så?

• Svar på tråden blodpropp i foten?
  • Julifru

jag hade exakt samma sak för en månad sen och läkarna har sagt att jag har stor risk tilld et som jag har svåra åderbråck som jag ska opereras för om nån månad!

• Anonym (blånad)

urk...
    jahaja, jag antar att jag måste kontakta sjukvården då? Eller vad gör man om man fått blodpropp?

• Alexandra85

Kontaktar sjukvården... det är väl det bästa eller hur?
    Kan ju va så att du får blodförtunnande medel ifall det är en propp.

• Anonym (lotta)

Ja, du måste kontakta sjukvården. Om det var en blodpropp du hade (vilket är sannolikt) så har den troligen vandrat vidare med blodomloppet på väg mot lungor och hjärta. Du behöver alltså bli undersökt per omgående.

Jag fick själv en blodpropp i benet efter operation som jag inte visste om och den syntes inte på röntgen heller. Däremot blev det ambulans nån vecka senare då det hade blivit till massiv lungemboli(blodproppar i lungorna), vilket kan vara ett lisvshotande tillstånd.

jag vill inte skrämma dig men det är ganska allvarligt med blodproppar i vissa fall

• Julifru

Det är bäst att gå till läkare jag va på ultraljud på benet och kollade mina vener förra veckan!

• Amorella

Jag tycker också det låter som en blodpropp. Det är jätteviktigt att du blir behandlad för den. I benet gör den kanske ingen skada, men börjar den röra på sig så... Sök hjälp redan idag! Hoppas det går bra!

Svar på tråden blodpropp i foten?