• linda2007

Hjälp! jag har ätit Hälleflundra

Jag var nere i Skanör i helgen och åt Hälleflundra. Fattar inte hur jag kunde gloma att den var med på ät inte-listan. Vad gör jag nu och varför e den så farlig? Nån som vet?

Nu vågar jag aldrig äta nån fisk mer förutom fiskpinnar och räkor.

• Svar på tråden Hjälp! jag har ätit Hälleflundra
  • Tingilya

Man får visst äta hälleflundra, står det på slv.se

• Tingilya

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Läs där
    Bara stor hälleflundra man ska avstå ifrån...vad det sån du åt?
    Isåfall lär det inte hänt nåt ändå med din bebis
    Det va ju bara en gång.

• Fisken21

Men snälla du! Hälleflundra är med på Livsmedelsverkets lista för att den KAN innehålla miljögifter. Därför ska man inte äta den när man är gravid. Men att äta hälleflundra EN gång under graviditeten är definitivt inte farligt. Du måste äta betydligt mer av de förbjudna fiskarna för att komma upp i halter av miljögifter som är farliga för din bebis. Ta det lugnt. Och fortsätt att äta fisk! Jag skulle tro att det är farligare att låta bli att äta fisk än att råka äta fel sort lite så och då. Omega 3-fetterna som fisk innehåller är livsviktiga för dig och din bebis. /Fisken

• linda2007

Tack för alla svar

Den vägde 20 kg (jag ringde restaurangen) och de kan visst väga ca 100 kg har jag hört. Och jag har ju bara ätit det en gång så jag e lite lugnare nu, Men hedanefter blir det bara Torsk, fiskpinnar och skaldjur

• TorpSara

En liten fråga till TS? Vad tror du ska hända som gör dig så orolig?

• BigRed

Det som oroar mig med alla dessa varningar är ju att om man ska lyssna på dem så finns det ju nästan ingenting man kan äta.
    Vad i dagens samhälla kan inte innehålla miljögifter??
    Mina svärföräldrar fiskar väldigt mkt och jag tänker fortsätta äta fisk, det är ju inte så att jag äter det varje dag.
    Men visst, vissa saker håller jag mig borta ifrån, så som rå mat och ostar.
    Men jag håller mig oxå borta från skräpmat för det kan ju inte precis vara nyttigt heller.

Svar på tråden Hjälp! jag har ätit Hälleflundra