• Sanniis

Märgben

Är det bra att ge märgben till små hundar? Har fått för mig att det mer är till för större hundar. Vill köpa något slags tuggben som är bra för min vovves tänder.

Var nyligen hos veterinären och skrapade bort tandsten på henne, så nu vill jag underhålla tänderna på ett bra sätt.
    Av vet fick vi ett tuggben från Royal Canin som skulle vara mkt bra för tänder, men djuraffären i stan hade inte tagit in de benen.

Andra förslag på ben el liknande som är bra för tänderna?

• Svar på tråden Märgben
  • rubina

Märgben är superbra för tänderna!
    Ger du för ofta kan magen bli lös.
    När märgen är uppäten kan du lägga i rå nötfärs och frysa in benet för att sedan ges som en godis!

• Vargtass

Ett lite udda tips kanske är att ge hunden en potatis eller morot att leka med och bita i. Det är superbra för att rensa o hålla tandsten borta. Har du en äldre hund kommer den förmodligen tycka du är en idiot som ger den något så menlöst och tråkigt och inte bry sig men en ung hund kan man lätt med lek lyckas få att tycka det är okej....!

• Sanniis

Tack för förslagen!

Var köper man märgben? I djuraffären?

Ska prova med morot och se om det går. Hon kommer antagligen tycka att jag är dum (hon blir snart 4 och är vuxen med andra ord), men prova kan man ju

• SaT

Min hund äääälskar råa morötter och potatis! När vi var ambitiösa för nåt år sen och odlade lite var hon där och grävde upp och käkade så fort hon kom åt...
    Men märgben har vi gett till liten hund oxå, går bra!

• Rigmor Mortis

Märgben är jättebra tandmotion! Brukar finnas i frysdisken i vanlig livsmedelsaffär. Annars kan man alltid fråga i charkavdelningen

• AgainstMe

Köper inget annat än märgben, det är helt kanon. Och som ngn ssa kan man fylla de sen igen med köttfärs, eller blodpudding eller annat.

Det allra bästa är att det är BILLIGT, jämfört med vissda djuraffärers hutlösa priser för ngt skitben som är uppätet på en kvart. Du kan exempelvis köpa 4 st för 15 kr. ( de tar betalt per vikt)

• Hallonsaft

Märgben är toppen för tänderna som så många redan sagt. Hur känsliga de är för märgen är olika. Mina blir aldrig dåliga i magen, trots att de äter en 2-3 i veckan.

Oftast kan man få välja hur stora ben man vill ha. Det finns ju även små, som kanske är att föredra till dina små. I början är det bra om Du skrapar ur det mesta av märgen, så magarna får vänja sig långsamt. Det är ju även väldigt mycket fett, så risken är ju även att de blir runda om de får äta all märg.

Köpes i vanliga mataffärer för ca 10-15;- för 3-4 ben. Billigt!

• Zaria

Vi gav våran lilla dvärg schanuzer märgben,inga problem alls, men som någon annan sa,skrapa ur märg innan så magen får vänja sig...

Svar på tråden Märgben