• Anonym (cerazette)

Är det farligt att inte ha mens?

Jag använder ceraxette minipiller och har inte haft mens på tre år nu. Börjar känna mig orolig för att det är farligt.. med tanke på att jag väldigt gärna vill bli gravid en dag. Tror ni att det skadar kroppen på något sätt att inte låta mensen komma varje månad längre? Den borde ju finnas för en viss orsak, menar jag.

Tankar? Egna erfarenheter?

/Orolig

• Svar på tråden Är det farligt att inte ha mens?
  • danitra

Nej, jag har hört att det är fullt normalt att mensen kan försvinna i samband med minipiller och att det återgå till det normala när man slutar.

• Aaliyah

Man bör ha en blödning kanske tre-fyra gånger om året eftersom slemhinnan inte bör bli för tjock. Det ökar nämligen risken för cellförändringar. Men nog brukar man få en blödning även om man äter p-piller?

• 1malle

Att inte ha mens under längre perioder i sitt liv rekommenderas inte.
    Att ha mens gör även att man förnyar kroppens blod o blodkroppar...
    Att inte blöda regelbundet är ingen fara, man kan ju ha spiral i ca 5 år..
    Sen kan kroppens skelett urkalkas om man inte blöder på JÄTTE länge.
    Men direkt farligt, det är det inte!

• danitra

www.rfsu.se/minipiller.asp

Nackdelar

Menstruationer brukar komma en gång i månaden men småblödningar och utebliven mens är vanligt. Andra biverkningar är viktökning, huvudvärk och humörförändringar samt minskad sexuell lust.

• Rigmor Mortis

"Att ha mens gör även att man förnyar kroppens blod o blodkroppar..."

Blodet förnyas ändå - annars skulle män ha samma blod hela livet
    Men det går väl fortare om man har mens antar jag.

• Anonym (cerazette)

Det där låter ju inte bra.. jag har inte haft mens en enda gång på tre år ju!!

• Anonym (cerazette)

Nu blir jag ännu mer orolig när ingen skriver något

• maho0822

hur gamal är du? jag tror man får göra cellprover från man är 24 år men om man inte haft ngn blödning på flera år kan man säkert få kolla en extra gång.
    du kommer ju förmodligen inte äta dessa piller i resten av ditt liv eller hur.
    De som tidigare skrivit att risk för cellförändringar finns tror precis som jag, MEN det är en risk, inte ett faktum.
    för din egen skull ontakta ngn i vården de som skriver ut pillerna eller ring Kvinnokliniken för att få fråga om råd!
    lycka till..

• Anonym (cerazette)

EKJ76
    Ja men tror du att de har öppet nu? Det tror inte jag. Det är därför jag frågar här. Behöver höra lite lugnande svar känner jag.. men bara om de är ärliga.

Svar på tråden Är det farligt att inte ha mens?