• eilema

Är getingar ute på natten?

Hihi, hittade inget bättre ställe att lägga denna tråden. Dessa hemska getingar, de fick bli mina husdjur.

Jag har en fråga. På kvällarna, när det blir mörkt. Är getingarna ute och flyger då? Jag har nämligen sett en del stora flygfän, de ser precis ut som bålgetingar med feta kroppar, fladdrandes ute på min ballkong om kvällarna. Vid typ 22-23 tiden kommer dom. Eftersom ja har sån getingfobi har jag alltid sprungit in så fort jag bara kunnat och tängt balkongdörren och sedan svettats ihjäl, så fort jag sett dom här. Men nu har jag börjat fundera på om det verkligen är typ bålgetingar ute, eller om det är stoooora nattfjärilar? Någon som vet!?

Det bästa med att leva i en liten stad är, att när du inte vet vad du gör, så vet nån annan det.
  • Svar på tråden Är getingar ute på natten?
  • eilema
    FruSnigel skrev 2006-07-10 19:18:31 följande:
    Har för mig att getingar bara är ute å flyger dagtid. Som när solen är uppe.Eller...?.. ¤¤¤¤¤¤¤ www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b1483.html ¤¤¤¤¤¤¤
    Det har jag också för mig nämligen. Kan man inte hitta information på nätet eller nått?
    Det bästa med att leva i en liten stad är, att när du inte vet vad du gör, så vet nån annan det.
  • Zaria

Jag tror de sover på natten,stora flygfän på natten kan vara nattfjärilar,finns riktigt stora sorter som låter dessutom.

• eilema
    Zaria skrev 2006-07-10 20:53:45 följande:
    Jag tror de sover på natten,stora flygfän på natten kan vara nattfjärilar,finns riktigt stora sorter som låter dessutom.
    Dessa är väldigt stora. Deras kroppar är jättetjocka!
  • eilema

Har kollat runt lite på nätet nu, men hittar ingenting om de är ute på natten eller sover. Det står bara om deras olika stadier och fakta om de olika sorters getingarna. Ingen som vet!?

• Zaria

Elinima: Kolla på ligustersvärmare... de är rent utsagt skitstora nattfkärilar som låter när de kommer fram i skymningen/natten...

• Carisma95

Zaria:
    Ja, dom är ENORMA!!!! Låter som helikoptrar...

• Zaria

Carisma95: Mina föräldrar har såna i trädgården...Springer iväg gallskrikandes när de kommer,de fjärilarna är det läskigaste jag vet....

• eilema
    Zaria skrev 2006-07-10 22:22:03 följande:
    Elinima: Kolla på ligustersvärmare... de är rent utsagt skitstora nattfkärilar som låter när de kommer fram i skymningen/natten...
    Hittade fakta om dom, och det står att de lever i södra sverige, jag bor i blekinge så det kan stämma. O att de blir mellan 9 och 11 cm mellan vingarna! Dessa är enorma! Jag har ju trott att det varit bålgetingar! Huuuuva, det kanske är sånna!
  • Carisma95

När jag var yngre och skulle sova på höloftet uppe i stallet med några kompisar, så kom de såna precis när vi skulle somna. Jag sov INNE i sovsäcken, hela dragkedjan igendragen!!

• Zaria

eilema: Mina föräldrar bor uppåt Dalsland och vi har också, otäcka djur,men helt harmlösa.

• Zaria

Carsisma: Ja de är otäcka som bara den.Förstår att du sov inne i sovsäcken =)

• Sweet rock N roll

Var ute i en park häromkvällen och när klockan började närma sig tio, elva på kvällen så dök det upp stora insekter som flög högt upp i träden samt runt oss, kan inte riktigt förklara vad det är men det är som gråa skalbaggar som tycks ha sin parningsperiod nu då vi såg två st som parade sig, kan vara en anledning till varför de flockas så mkt just nu. Är det möjligtvis sånna du ser om kvällarna?

• eilema
    Sweet rock N roll skrev 2006-07-10 23:21:51 följande:
    Var ute i en park häromkvällen och när klockan började närma sig tio, elva på kvällen så dök det upp stora insekter som flög högt upp i träden samt runt oss, kan inte riktigt förklara vad det är men det är som gråa skalbaggar som tycks ha sin parningsperiod nu då vi såg två st som parade sig, kan vara en anledning till varför de flockas så mkt just nu. Är det möjligtvis sånna du ser om kvällarna?
    Jag vet faktiskt inte. Men vi har en jättestor ek preciiis utanför balkongen, som liksom nästan hänger in på balkongen. Där svärmar det massvis. Det är ju så mörkt så jag har inte kunnat se en på nära håll. Dessutom har jag ju fåt panik så fort jag sett en och rusat in som en stucken gris och skrämt slag på både katterna och mig själv!
  • blingring

Det är förmodlogen tordyvlar, som surrar jättehögt. De flyger i skymningen och jag tycker med de är jätteläskiga. Flyger på en, och de har fastnat i mitt lockiga hår, såå äckligt.

• eilema
    blingring skrev 2006-07-11 10:56:59 följande:
    Det är förmodlogen tordyvlar, som surrar jättehögt. De flyger i skymningen och jag tycker med de är jätteläskiga. Flyger på en, och de har fastnat i mitt lockiga hår, såå äckligt.
    Nej, jag tror inte att det är skalbaggar faktiskt. Antingen är det getingar eller stooora nattfjärilar. Hur som haver så är de heeeeemska!!! Hatar sommaren för att de är så mkt kryp och äckelheter ute då. På vintern finns det inte ett kryp ute! Men då är det kallt som f*n så då kan man ju knappt va ute ändå. Hur ska man ha det egentligen!?
  • Johanna 87

nä på natten så går dom in.

Svar på tråden Är getingar ute på natten?