• Super

Försent med dop?

Hur ska vi göra.. Jag vill ha dop.. killen säger"visst kan vi ha dop men jag är inte så noga med det".. Nu är Linnéa snart 6 månader.. hur sjutton ska vi göra.. blir galen på det här.. och om vi ska ha dop tycker han att jag ska fixa allt själv.. men det är ju jättemycket jobb med det.. blir så trött.. Är det försent för henne att döpas nu.. kanske man till o med kan vänta lite längre?.. Äshh.. jag vet inte. nån ?..

• Svar på tråden Försent med dop?
  • Jennie Brunflo

Gör som ni själva vill.

Min syster hade dop för 1 månad sedan.

Medverkande:

farmor & farfar
    Mormor & morfar
    svåger
    jag + Sigrid (Sigrids pappa blev sjuk samma morgon, annars hade han också varit med)
    faddrar + deras 3 barn

Efter dopet (jättefint dop med urgullig präst) så åkte vi hem till dem. Där bjöds vi på kaffe + kakor + rulltårta + tårta.

Sedan var det över!

Helt perfekt!

Det behöver inte vara något märkvärdigt om du inte vill det.

Min systers äldsta sons dop var dop, 45 gäster, dopmiddag, dessert, tårta och hyrd lokal.
    Det gick det också!

• firhilwen

Dop är inget tvång, och det finns ingen regel som säger att man måste döpa vid viss ålder annat än kanske neråt för de vill på sina ställen inte döpa barn som är för små.

Det går alldeles utmärkt att låta barnet själv bestämma om det vill vara medlem i svenska kyrkan då det är dags för t ex konfirmation.

Dopet idag är inte till för att namnge barnet, det gör man hos skattemyndigheten. Dopet är bara ett inträde i svenska kyrkan.

• Gwendolyn

Det är kan aldrig bli för sent att döpa någon. Var på ett dop i helgen och dom som döptes var då 10 år gamla.

Precis som Jennie Brunflo skriver så behöver man inte göra det så märkvärdigt. Kaffe och kakor efteråt räcker utmärkt.

• Pyssel

David blev inte döpt förrän han var 1,5 år. Blev ju inget lugnt och stämningsfullt dop men kul som fan var det! Kram!

• Super

Joo jag vet:) Men på min sida är det som en tradition.. det betyder jättemycket för mig.. men sambon är inte döpt.. så han tänker väl inte så mycket på det.. ushh jobbigt!!

• Jädissen

Alicia kommer att vara 5 månader när hon döps...Man kan döpas när som helst i livet...även som vuxen.
    Om ni vill kan ni ha en nanmnfest istället för dop,det kanske pappan tycker är roligare?

• Tulipan

Du kan döpa ditt barn när du vill! Det spelar ingen roll hur gammalt barnet är. Jag har varit på många dop, barnen har varit allt från 3 månader till 2 år!

Det är du som bestämmer när/om du vill döpa ditt barn. Om du måste göra allt själv så gör det enkelt som Jennie Brunflo föreslog! Eller så be nån om hjälp tex din mamma eller en kompis.

• niiina

Super: Man måste ju inte döpa. Är du inte troende så är det inte så stor mening med det alls. Dopet har igentligen inget med namngivelse att göra. Utan du skriver in ditt barn i Svenska kyrkan och lovar prästen att du ska uppfostra ditt barn i kristen tro ( ) Det där var i vilket fll inte nödvändigt för oss så vi hoppade över det. Men om du är ute efter en cermoni där släkt och vänner träffas och uppvaktar ditt barn så kan en namngivelsecermoni passa bra!? Det kan ni fixa som ni själva vill ha det Lycka till!

• Jennie med ie

Vad gäller åldern så kan man som sagt ha dop oavsett. alltifrån nästan nyfödd upp tills innan du lämnar jordelivet i princip. I synnerhet många som adopterar döper sina barn senare än traditionellt eftersom de oftast är större när de kommer.

Vad gäller dopets vara och icke vara så tycker jag personligen inte att det är nåt man bör göra bara för att det är tradition, om man inte kan stå för innebörden av det tycker jag man bör låta bli. Och istället låta barnet vid högre ålder avgöra själv om h*n vill vara med i ett religiöst samfund eller ej.

• Papagena

Jag har varit på dop med en ettåring i sjömanskostym (som var lite tung för prästen att lyfta, men visst gick det!
    Själv tycker jag de "bästa" dopen har varit de som inte verkar för krångliga för arrangörerna. Ta det lugnt! Enkla tårtor
    ELLER
    ställa fram för smörgåsfika med kaffe och småkakor (smörgås är ofta godare när man börjar bli sugen och de får bre själva)
    ELLER
    en pastasallad med måltidsdryck och kaffe.
    Jag tror fikastunden är viktig för gemenskapen, men ingen trivs om värden/värdarna springer omkring och fixar hela tiden. Gör det så lätt som möjligt för dig. Lycka till!

• Isabella

Vi döpte Bella när hon var precis sex månader. Du kan döpa henne när hon är fem år om du så vill. Dopet blir man aldrig för gammal för

• Beatrize74

Vi döpte vår Hugo i går, han är tre månader och en vecka nu. Det enda jag gjorde så där lite längre i förväg var att boka kyrkan, i övrigt har jag inte behövt förbereda så mycket. Jag beställde en tårta som jag hämtade i lördags. Vi hade bara de allra närmste på dopet, dvs. morfar, morbror med flickvän och barn, farmor och farfar, farbror med de två kusinerna. Jättemysigt och intimt blev det. Prästen bjöd fram den lilla skaran att stå runt dopfunten. Verkligen intimt och underbart. Efteråt bjöd vi på tårta, kaffe och bullar hemma hos oss. Informellt och jättebra! Minimalt med förberedelser, men vårt lilla barns dop blev sååååå mycket bättre än vårt lyxiga bröllop med hundrafemtio vänner, mindre rara släktingar och nästinitll "ytliga" tvångsbjudna bekanta!

• missteddy

en bekant döpte sina tvillingar när de var drygt ett vilket jag tycker att de var lite gammal. men de funkade de mä.

• Bolla

Min minsta skall döpas när hon är 3,5 månad. Då vill även min äldsta döpas. Han är 9 år och blev aldrig döpt som liten pga. fejder inom släkten så vi ville inte förena dem i en kyrka...Nu valde han själv!

Jag trodde oxå det skulle vara svårt men inte...Gå in på svenskakyrkan.se där hittar du lätt till "din" kyrka och så ringer du dit och bokar upp en tid med prästen. Hon/han kan också hjälpa dig med allt frågor du har om själva cermonin. Efter väljer du själv hur du vill göra. Om du vill bjuda på något är ju upp till dig. Ha en picknick om du vill Men strunta i att dra in killen i dop- planeringarna om han inte är engagerad. Det blir ju bara jobbigt för dig. Gör du det själv så kan du få det som bara du vill ha det Lycka till!

ps. någon som har bra idéer på ett lite annorlunda dop? Sånt som piffar till det hela?ds.

• freja

Vår tjej var 5 mån. Vet flera som döpt barnen vid 7-8 månader.
    Vi fixade dopklänning och präst och bjöd in närmaste familjerna.
    Efter dopet bjöd vi på smörgåstårta och doptårta i hemmet.
    Enkelt och fint!!

• Josse

Min brorsa var 3 år innan mamma och pappa kunde bestämma sig för namn och han fick sitt dop hemma med stooora tjocka släkten och prästen.

• Vågen

Isak döptes i förrgår. Om en vecka blir han 7 månader. Det var ett stort dop med 80 gäster. Det gick suveränt! Det var skoj för Isak var så med, han charmade, skrattade, grät lite och höll allmänt låda. Det var verkligen HANS fest! Efteråt käkade vi mat och fikade. Nu hade jag en snäll mamma och en otrolig moster som gjorde det möjligt med maten. Vi var rädda för att det skulle bli stelt och för stort, men både dopet och festen efteråt var avslappnat, roligt fint, men inte stelt! Kan rekommendera att döpa när barnet är lite större för den kan då vara medelpunkten genom att kommunicera på sitt sätt och vara vaken större delen av dop och fest!

Svar på tråden Försent med dop?