• AJW

Gravid - lågt blodtryck

Hej allihop...

Tänkte bara höra om någon av er har haft lågt blodtryck i början av graviditeten - (är i vecke 12)???

Jag var på inskrivning igår, och hade et blodtryck på 70/110 - som min BM tyckte var för lågt - fick rådet att dricka mera vatten, men det är lite svårt eftersom jag drickar ca. 3½ liter om dagen... är trött på mera vatten...

Någon som har någon råd att gi´ mig ??
    och kanske någon som vet, om man kan ha´ lågre blodtryck om man är i bra form (jag springar 3-4 gånga i vecken...)

Hoppas nån vill hjälpa mig med att få trycket upp..

• Svar på tråden Gravid - lågt blodtryck
  • Carro1

jag vet inte om det e så jättelågt.
    Jag hade 90/50 o min BM sa att det var lite lågt men bra.

Det enda hon sa (som jag ser lite komiskt på) var att jag skulle häva mig ner på golvet om jag kände att jag var på väg att svimma

• Carro1

Glömde skriva att ja det e sant att man har lägre blodtryck när man är bra tränad/i form.

• AJW

Carro1 - Tacker - bra att formen oxå kan ha´ en invirkning...

Japp - BM säge oxå, att jag bara skulle passa på att ramle om jag blir yr - japp - det lovar jag... Jag skal lägge mig ner

• sannapanna76

TS - Jag ligger också på runt 70/110 för det mesta, även när jag var gravid (i början - steg senare i graviditeten). Inget att oroa sig för. Jag mådde finfint hela graviditeten (förutom illamåendet de första veckorna).

Mot illamåendet kan du prova att äta lite (inte för mycket) saltlakrits. Kan funka ibland. Mineralvatten ska vara bra också, har jag hört. Sen finns Postafen på Apoteket om du vill ta medicin.

• eleonore

Jag har legat på mellan 90/50 och nu 100/70 (v.34) och mår super bra. Lite snurrig ibland bara. Ät lakrits och drick mycket vatten. Det är inte farligt tt ha lågt tryck

• MariaO

Samma här - har också runt 70/110 , vilket är bra sa min BM

• AJW

Tacker - nu är jag inte så nervös mera....

Jag mår oxå toppen - har inte varit yr eller sån ännu - drickar massor med vatten i vanliga fall - får se vad BM säger nästa gång..

Tack ännu engang

• AugustiBäbis

Jag tycker att det låter som ett fullt normalt blodtryck. Jag hade vid inskrivningen 110/60, Nu i v 33 har det stigit lite 120/70.

Enligt min BM är det bra att ha ett lite lägre tryck, eftersom det nästan alltid stiger under graviditeten, då blodmängden ökar.

• Tien

Jag hade 100/65 när jag va på inskrivning och min BM sa "åååh va BRA, en 'lågtryckare'" Det var i v 10.
    Andra gången i vecka 21 hade jag 105/60 och senaste gången v25 låg det på 100/55.
    Har alltid haft lågt blodtryck och inte haft några problem med graviditeten. (förutom lite illamående o så)
    Ibland får jag lite yrsel, men då är de bara att sätta sig på huk o vänta tills det går över. Det var värst mellan v 12 o 20 nånstans, nu har det avtagit o kommer nångång då o då bara.

• MiisPiis

Jag låg på 99/66 förra veckan, min BM var helnöjd med det! Har legat för högt innan.

• New Destiny

Jag har också lågt blodtryck, har alltid haft det,och det är jättebra tycker min BM. Det är ju högt blodtryck som kan vara lite problematiskt, efter vad jag förstått.

• Cherryy

Jag har runt 90/55 , bm har sagt att det är lite lågt men enligt henne är det ingen fara med det, det ända är att man kann ha lättare att bli yr och så..
    så tror inte alls du behöver vara orolig

• AJW

Tack allihop.... Nu är jag lung...

• Liten blir stor

TS: Jag hoppas att du menar att du har ett blodtryck på 110/70 och inte 70/110? För annars har du ett vääldigt högt undertryck.
    110/70 är inte jättelågt utan ganska normalt tryck. Bättre med lägre än med högt blodtryck.

• AJW

Japp - fick vist bytet om på det... Oppss...

Det verker till att det bara är min BM som tyckar det är lågt - så nu är jag inte så orolig...

Tack

• LillSkruttet

Jag har tagit blodtrycket på jobbet, och det lägsta jag fått var 96/64. Känner mig lite yrslig ibland, och det verkar som om trycket gått ner redan, trots att jag bara är i v 6 än så länge.

Svar på tråden Gravid - lågt blodtryck