• född78

Ni som gjort missfallsutredning......

Hej

Vad visade era utredningar efter upprepade missfall?

Jag har just påbörjat utredning efter upprepade missfall. Väntar just nu på att få svar på alla prover som jag och min sambo har lämnat. Har fått B-vitaminer och folsyra utskrivet som jag äter dagligen. Har även progesteron som jag skall ta morgon och kväll vid nästa graviditet.

/född 78

• Svar på tråden Ni som gjort missfallsutredning......
  • Moa38

efter tre missfall på raken gjorde vi en utredning men inget av proven visade på avvikelser. denna graviditeten (är gravid i v 36) tog jag progesteronvagiatorer varje dag tre ggr dagligen från v 5-13 och det verkade som om det gjorde susen!!!

Lycka till!!!

• Jennie med ie

Det hittades inget "fel" nånstanns, inte på hormonerna, inte på kromosomerna, inte imunnologiskt, inte på livmodern, inte på spermierna. Jag skulle ändå ta progesteronvagitorier nästa gång, men nästa graviditet hann knappt börja förrän den tog slut. Sen har vi inte försökt mer.

--- Jennie = semesterfirare ---
  • född78

Moa: Grattis till din 36 veckors gångna graviditet. Jag har fått oedination på progresteron 2 ggr/dag men har läst att flera som du tagit dem 3 ggr/dag. Kanske skulle jag försöka få kontakt med min läkare och diskutera detta.

Jennie med ie
    tråkigt att det inta lyckades för er. Vi hade pga ett X en lång period som vi inte fick försöka igen pga att jag fick cellgifter. Totalt blev det uppemot ett halvår och det var mycket bra för min mentalt. Hoppas på bättre lycka för er när ni återigen beslutar er för att prova igen.

/född78

• Jennie med ie

Vi kommer inte att prova igen. Vi har fått barn via adoption istället.

Lycka till!

--- Jennie = semesterfirare ---
  • Moa38

Tack så mycket. Tror fortfarande inte att det är sant att det äntligen skall bli en bebis.

Lycka till med kommande bebis!!
    Glad sommar!!!

• Tesalasa

Vad är progestoron för ngt?

• född78

Tesalasa: Progresteron är det samma som gulkroppshormon. det bildas naturligt i kroppen när man blir gravid och det är det som ger embryot näring tills moderkakan tar över. Vissa som har drabbats av upprepade missfall kan ha rubbningar i utsönding at detta hormon och därför kan man förstärka kroppens egna progresteron med medicin i form av exempelvis vagiatorier med progresteron.
    /född78

• labolina1

Har läst att några får Trombyl. Varför får man det? var inne och läste på fass där det stod att man ska undvika det om man försöker bli gravid eller är det. Varför får man då det?

Tror ni man kan få progesteron utskrivet via tel med gyn utan att man gjort utredning???

• född78

Trombyl är en blodförtunnande medicin. jag kommer vara tvungen att äta det om jag blir gravid igen. Min missfallsutredning visade att jag har kardiolipinantikroppar vilket kan öka risk för inte bara missfall utan även blodpropp. Jag skall därför äta det from v 12 (då moderkakan ger näring till fostret) tom v 30. Risk för blodpropp gäller alltså dels mig och mitt välbefinnande och dels fostret. Jag äter det altså inte i rent förebyggande syfte.
    /född78

Svar på tråden Ni som gjort missfallsutredning......