• Fillifjonkan

15-månader gammal och säger tack...

Om vår son tex får en bit banan, eller något annat ätbart (framför allt) så säger han tack. Ja, k:et är ju inte så tydligt så det blir "tatt", men poängen är ju att han tackar. Nu inbillar jag mig att detta är ovanligt och att han är ovanligt tidig med det, men är han verkligen det? Hur gör era barn?

• Svar på tråden 15-månader gammal och säger tack...
  • Annica71

Tiffany fyllde 1 år igår och säger "tatt". Inte alltid men ganska ofta iallafall

Annica med Tiffany 2005-07-10
  • smiley77

Min dotter som är 17 månader har sagt tack ett bra tag, har inte funderat om det är ovanligt eller inte. Kanske har vi ovanligt artiga barn då

• smiley77

menar såklart att hon säger tack när hon har fått något (alltså tillfällen när man som vuxen förväntas att tacka)

• Fillifjonkan

elmah: Det var väl egentligen inte att han kan ordet som jag reflekterar över, utan själva artigheten. Att tacka när man får något och att göra det konsekvent och alltid vid rätt tillfälle. Han har gjort det här i ett par månader och man (iaf jag)inbillar ju sig lätt att just ens eget barn är så tidig med än det ena och än det andra fastän det kanske är jättevanligt. Syskonen var inte så tidiga med det.

• Noni84

Dominc lärde sig ordet tack (tatt) när han var 10 månader. Det var inget ord som vi tränade på något sätt.
    han sa tack ibland och ibland inte.

Nu när han är 20 månader så säger han tack på rätt tillfällen, och måste faktiskt säga tack när han får något.

Tror oxå att det handlar väldigt mycket om att man vill att ens barn ska vara lite ovanligt tidig. Som tex så är jag stolt över att han tog sitt första steg vi 8 1/2 månaders ålder, började springa när 11 månader. Man ska vara stolt som förälder =)

• AstraTrillian

Min flicka har också sagt det sedan hon var under året. Mycket gulligt. Nu säger hon "nej tack" varje gång hon menar nej, väääldigt artigt Snacka om att dom härmar eller gör som man gör, vi har aldrig sagt åt henne.

• Karisma

Jag är lite förvånad över att Liam (nu 2 år 4mån) alltid säger Nej tack, eller ja tack. Inte bara ja och nej. Undrar verkligen var han fått det ifrån. låter så artigt, kanske säger ngn av oss det utan att vi tänker på det.

Liam sa tck åxå redan vid 1år, men det var för att j ag var noga m att han skulle lära sig säga tack om han fick ngt.

• isola

Min Elliot är också artig och tackar om han får något, han är 17 månader och har gjort det i några månader nu.

• Amani

Vår lilla kotte började säga tack vid 9-10 månader, men då alltid som svar på "varsågod". Nu är han snart ett år och säger ganska ofta tack när han får något (särskilt om det är ätbart ) även om man inte sagt varsågod. Lite då och då kommer det ett klockrent "tack", annars är det ofta "taaaa" med stigande tonfall. Vi berömmer honom ofta för att han är så duktig och tackar, så det är klart att han fortsätter. Vem vill inte vara duktig?

• sannapanna76

Vilma har sagt "tack" några gånger när man gett henne saker och sagt "varsågod". Hon är snart 10 månader.

Hon säger för övrigt MUUUUU också, så fort hon ser ett djur...

• Godiva

Vår dotter är 14 månader och säger namnam innan maten och tack efter.

• Micaela

Tror inte det är särskillt ovanligt i den åldern. De flesta barn jag vet har sagt tack i den åldern med. Nova sa tack tidigare än så, och har för mig att hennes jämnåriga kompisar också gjorde det.

Nova är nu snart 19 månader och har sen några månader tillbaka sagt "Tack e maten" och "Tack mycket" eller "Tack snäll!" Jättesött!

• qaz

min yngsta dotter är född 21 april-05.hon kan säga tatt sen hon var före ett år.hon kan säga mamma,pappa och mommo.inta säger hon om en av syrrorna som heter linda.alla mina döttrar har varit ganska tidiga att prata medans killarna var ca 1 mån senare att komma i gång.

• Hey Princess

Min lilla prinsess har sagt "tack" eller "tatt" sen hon var 11 månader. Nu vid 13 månader säger hon "titta", "där", "gottgott", "mamma", "pappa" "ampa" (lampa) och så härmar hon olika djur; häst, katt , ankor, andra fåglar, hund och favoritdjuret kor!. Jag tycker såklart att hon är urduktig!

Min kusin som är 8 år yngre än jag sa sitt för- och efternam vid ett års ålder. Mycket tydligt dessutom. När man frågade henne hur gammal hon var så sa hon: "ett år"!
    Där får jag säga att min dotter ligger lite i lä!!!!!

Oavsett så är de underbara de små liven!

• Norahs mamma

Det är inte ovanligt vid den åldern...
    Norah började tacka för saker hon fick vid 11 månader...

• MetalNea

Saga säger tack när man ger henne något. Hon säger Taaaaat-taaaat. Vi brukar säger varsågod när vi ger henne något och då svara hon på detta viset. Hon är lite över 10 månader.

Besök mig på: 1000grader.com
Svar på tråden 15-månader gammal och säger tack...