• pcotjej

Någon mer som fått granulom efter förlossningen?

Hej var på nefterkontroll hos min bm idag och det gjorde ont att bli undersökt och det visade sig vara granulom, vävnad som bildas när man blivit sydd, det var inte alls vanligt sa hon men såklart råkade jag ut för det. Ska till kk och få lokalbedövning och de ska klippa bort vävnaden på torsdag undrar om det gör ont? Har man ont länge efter?

• Svar på tråden Någon mer som fått granulom efter förlossningen?
  • Minimalla

Jag börjar tro att jag kanske fått det... ska till läkaren nästa vecka. Nåt konstigt är det iaf...
    På efterkontrollen var dock allt ok, så jag vet inte om det kan uppstå efteråt?

Hur har det gått för dig, pcotjej?

• pcotjej

Hej!

Jag var iväg men fick bara ytterligare en undersökning och skulle bli kallad igen om ca 2 v då gyn måste göra detta pga av att jag kanske måste sys efter ingreppet, beror på hur mycket det kommer att blöda *usch* så nu ska man vänta igen! *suck*
    hoppas att det går bra för dig...jag tror inte att detta kan uppstå efteråt men man vet ju aldrig kroppen är en konstig figur *s*

Lycka till och krya på dig!

• Emmec

Halloj!
    Var på efterkontroll för några veckor sedan, min dotter är född 31/3.
    Då såg BM något liknande på mig, hon sa dock bara att det var som att en bit av slemhinnan liksom hamnat "på utsidan" när de sytt ihop, så de bildades en liten flik.
    Men hon sa att om jag inte stördes av den så var det ingenting att bry sig om, skulle inte besvära vid framtida förlossningar eller liknande. Om jag började störas av den vid sex tex så skulle jag bara ringa till gyn så skulle de ta bort den. :)
    På henne lät det inte alls som att de va en så stor grej.

• Minimalla
    Pcotjej, vad trist att de inte kunde åtgärda det lite snabbt utan att det verkar bli ett lite större ingrepp. Man tycker ju att man haft nog med besvär nu ju. Hoppas du blir bra snart och stort lycka till med ingreppet!

Emmec, skönt att höra att det kanske inte behöver vara så stor grej... Hoppas du slipper problem.
  • Minimalla

Nu har jag blivit lite opererad på... Det visade sig nämligen att det var precis som jag misstänkte. En flik i slemhinnan hade växt till sig och skulle inte alls vara där, så den supergulliga läkaren erbjöd sig att ta bort den på en gång. Det var jag inte alls beredd på men det var väl lika bra att få det gjort. En spruta med bedövning, ett snabbt klipp och två nya stygn till samlingen, så var det över. Profylaxandades och tvångsavslappnades för fullt, tror det hjälpte för det kändes inte särskilt mycket. Eller så är man inte så sjåpig längre efter att ha fött barn... jag vet inte.

Hoppas det går bra för dig med pcotjej!

• pcotjej

jag har fått id den 9:e august, nervös men det lär väl gå bra. skulle ni rekomendera det lugnande medlet man blir erbjuden innan??? behövs det?

• Minimalla

Jag fick inget lugnande medel, men mitt ingrepp var ju inte särskilt stort eller avancerat. Var över på några minuter. Jag klarade mig fint utan, men det beror väl på hur nervös man känner sig kanske. Hon sa att bedövningssprutan skulle svida massor, men jag kände varken sticket eller när hon sprutade in bedövningsmedlet. Det kändes lite när hon sydde, att det stretade och drog lite obehagligt men det gjorde inte särskilt ont.

• pcotjej

Ok....ska hoppa det lugnand eoxå vet ju inte annars om jag törs amma den dagen

Hur länge fick du vara kvar efteråt?

• Minimalla

Jag gick därifrån på en gång. Som sagt så var ju mitt ingrepp inte särskilt stort, utan gjordes på plats i gynstolen i undersökningsrummet. Hon kallade det inte för granulom så jag är ju inte helt säker på att det är samma sak som du har (fast det låter ju liknande)... men hon klippte bort en liten bit av slemhinnan, hon sa att det blivit som en liten polyp (säger mig iofs inte så mycket). Jag fick tom se biten hon klippte bort, kanske 1-2 cm i omkrets. Det räckte med 2 stygn och jag fick ju bara lokalbedövning så det var inga problem att gå därifrån på en gång. Jag tog några alvedon första dygnet, ville inte riktigt veta om det gjorde ont eller inte utan. Stygnen satte hon precis inne i slidöppningen så än så länge har jag inte kännt av dem eller sett dem (hon visade med spegel efteråt och det syntes ingenting) och de ska försvinna av sig själv om nån vecka.

Ja det är ju lite svårt att veta hur man ska göra med amning och lugnande. Kanske du kan pumpa ur och ge flaska om du ändå vill ta lugnande?
    Än en gång stort lycka till!

• skalis

Inte riktigt det svar du tänkt dig kanske, men: Ja, granuloma teleangiectaticum på trampdynan (= nån sorts blodkärlstillväxt). Helt sjukt! Mycket irriterande, ska bräna bort eländet på onsdag. Har säkert inte med förlossningen att göra men man undrar ju...

Svar på tråden Någon mer som fått granulom efter förlossningen?