betalningsamärkning borttagen?
Hörde idag på en bank att man kan be UC om att de tar bort betalningsanmärkning innan de tre åren gått, som de normalt försvinner efter. Jag har aldrig hört detta. Någon som hört det? Varit med om det?
Hörde idag på en bank att man kan be UC om att de tar bort betalningsanmärkning innan de tre åren gått, som de normalt försvinner efter. Jag har aldrig hört detta. Någon som hört det? Varit med om det?
Näe, vem skulle ha rätt till det sa du? Vad är UC?
Enda gången UC tar bort en anmärkning är om du har betalt innan föreläggandet om betalningsanmärkning gått till utslag.
Följande står att läsa på deras hemsida:
I allmänna mål gäller att en obetald skuld registreras direkt i våra register. Kreditupplysningsföretagen tar del av den registreringen och du får en betalningsanmärkning.
Men som privatperson kan du slippa betalningsanmärkningen. Den skuld du nu har betalat sekretessbeläggs om du betalar inom den tid som står på vårt inbetalningskort (normalt två veckor). Kreditupplysningsföretagen måste då ta bort betalningsanmärkningen från sina register.
Ett kreditupplysningsföretag, där tex banker kollar om man har anmärkning när de ska bevilja lån eller inte.
öhh nettan, fattade inte det.
Det betyder att ett t.ex inkassoföretag måste ansöka om att få skulden betald (betalningsföreläggande) via kronofogden, men om man betalar innan kronofogdens sista datum som står på avin så måste UC ta bort det som de registrerat som en anmärkning eftersom man då har betalt hela skulden plus tillkommande avgifter.
ok. då kan vi glömma det. skulden låg nämligen hos kronofogden innan vi betalde den.
Men om ni bara har en anmärkning och att den är betald innan kronofogdens förfallodatum så kan ni begära utdrag därifrån som visar att skulden är betald, och är det dessutom längesedan så kan ni ju alltid prata med UC!
Men skulden låg länge hos kronofogden, så det måste varit långt över förfallodatum.
Men hur länge är det sedan ni betalade då? För en anmärkning är tre år från det datum som utslaget går igenom sas och efter tre år så stryks den
Har en vän som ville ta lån men hade betalningsanmärkning. Den var betald men syntes i 3 år från det att den var betald. Men banken tog inte hänsyn till det. Att UC skulle ta bort den innan 3 år gått har jag svårt att tänka mig. Men man vet aldrig...
Det är ett år kvar tills den försvinner. Idag när vi var på banken (om bolån) var det bankmannen som sa att UC kan stryka det.
vad är då vitsen med en betalningsanmärkning om man kan be kreditupplysningsföretagen att stryka den?
Norea-> Kontakta då UC och hör med dem? För om ni inte har några andra skulder och den gamla skulden är betald så måste det ju gå att prata med banken ang bolån! Alltid bäst att vara ärlig och köra med öppna kort, det vinner man mest på!
Kram
Hej igen
Jo vi har varit öppna med alla banken, men hitintills fått nej överallt.pga anmärkningen.
hoppar in lite ang anmärkningar...
när är det man får prick i registret?
är det först när det går till kronofogden? eller är det redan när man får inkassokrav?
fick ett häromdagen som vi betalade samma dag den kom, men är orolig att det ska kunna finnas en prick, då det kom på min sambos namn och han drömmer o att skaffa en bil, vilket han då måste ta lån för..
En betalningsanmärkning blir det först när ett ärende gått till utslag hos kronofogdemyndigheten och betalningsskyldigheten är fasställd. Ett inkassokrav ger inte en betalningsanmärkning.
MSI det har ju med att göra varför man har anmärkningen, och vilka konsekvenser det kan få att man har den.
Den försvinner efter tre år annars, varför gör den det?
Norea: tre år är det väl satt som en liten "varning" till andra som tänkt göra affärer med den som fått anmärkningen.
Om man skulle kunne be att bli av med den direkt så försvinner lite av varningssytemet.
Det var bara så jag tänkte.
Hur det fungerar sen i praktiken och om det görs skillnader på anledningen till att man fått anmärkning etc har jag inte en susning om.
Och sen förstår jag mkt väl att det är trist att inte kunna få bolån. Testat med Bluestep? De lånar visst ut till boende men med högre ränta. Men har ni bra ekonomi idag och det bara är en gammal anmärkning som gör att ni inte får låna pengar på en vanlig bank så kan det ju vara en idé att ta bluestep med högre ränta och sedan byta bank så fort anmärkningen försvinner.
Hej jo vi har kollat på bluesteps hemsida, men vi tycker räntan är för dyr, sen om vi ska omvandla lånen nästa år när anmärkningen är borta, vet man inte vad räntan är på de vanliga bankerna då. Kanske vi då inte har råd att bo kvar. FÖr stiger räntan där, gör den säkert det på bluestep också. Man kan inte binda där så länge heller. Då väntar vi hellre.