• Catte

Kaskad kräkningar, varför?

Elina har nu 3 gånger spytt och då menar jag riktiga kaskadkräkningar. Hela hon är helt nerspydd och hon blir rädd när hon knappt kan andas imellan.
    Detta har hänt nu 3 ggr... Senast nu idag och i Lördags i samband med med att hon börjat bli förkyld (dock ej snorig i lördags)...
    Vad kan detta bero på (hon brukar ALDRIG annars kräkas)? Bör jag ringa ngn doktor?

• Svar på tråden Kaskad kräkningar, varför?
  • Pyssel

Så små barn spyr på det sättet. Ingen fara så länge det inte är dygnet runt. Om hon är förkyld är det ju bara bra att hon slänger ur sig bacillerna. Se till att få i henne mycket vätska, helst bara vatten, joser och soppor medans hon är sjuk. Lättare för kroppen att rensa ur bacillerna då. Kram och hoppas hon blir bättre snart!

• Catte

Tack pyssel: Vad skönt... Ska se om hon vill ha vatten nu... (kan man ge nyponsoppa till henne?)

• Meli

Hmmm, är det magsjuka, eller....jag tycker ändå du ska ringa sjukvårdsupplysningen, ang eventuell vätskeersättning, eftersom så små barn lätt bli uttorkade.

Sen håller inte jag med om att så små barn kräker på det viset, alltså inte normal, i så fall om det är magsjuka. Annars när de kräker, så rinner det ju bara ut i mungipan.

Kram

• Catte

Meli:
    Jo, jag ringde familjeläkarmottagningen och de sa att det var jättevanligt bland barn att de kräktes så. Om hon sen inte äter eller dricker skulle jag återkomma. Troligtvis kanske det är magsjuka för det får de så lätt!!!

Jag får hålla ett x-tra öga på henne och använda mitt sunda förnuft....

• Mumin

Tja, fast magsjuka brukar innebära kaskadkräkningar av allt de får i sig. Inte varannan dag. När Johanna har varit magsjuk så spydde hon som en fontän efter varje mål. Barnakuten gav oss rådet att bara ge vatten på tesked under hela den första dagen så att magen får lugna sig. Ingen mat alls. Efter en dag fick hon välling i småportioner osv.

Men detta kan ju vara en lindrigare magbacill. Ring barnakuten eller nån annan sjukvårdsupplysning så du slipper oroa dig!

• alexaGBG

Inte för att oroa på något sätt, men jag läste i dag i en bok från ViFöräldrar att kaskadkräkningar vanligen beror på att magmunnen är trång. Detta kan åtgärdas med en relativt okomplicerad operation, så om problemet kvarstår tycker jag definitivt att ni bör kolla upp det.

Nu vet jag iof inte hur gammal er dotter är, men om hon är ett par månader och inte har haft detta innan så är det väl inte så troligt att det skulle vara det kanske..

Lycka till! Och hoppas det upphör snart,
    kram

• Catte

Hon är 8 månader, och det är ju just sådana tankar man får om det är ngt fel "inuti" henne som gör att det blir så. Hon har som sagt aldrig annars kräks så här så jag känner mig lite förvirrad.... Tack för alla svar!

• Meli

Catte

Ok, jag tror att hon är för gammal för att det plötsligt ska bli fel p henne, men jag ska berätta vad som hände oss.

Min lille kaskadkräkte en gång, då var han 2 v. Vi fick åka till barnakutetn, och där åt han dåligt, så vi blev inlagda. Det de ville kolla var att se att det inte var något fel på magmunnen. Om det hade varit nåt stopp i den. I så fall åtgärdas det, och det skulle vara en enkel operation. Nu var det inte det, så vi åkte hem nästa dag. Men som jag förstog det var det alltså inte normalt med kaskadkräkningar, även om det kunden hända någon gång ibland. Men det berodde kanske på åldern med.

Kram

• Shannara

När jag var liten så kräktes jag på det sättet (min minsta son gör det oxå). Näe jag var åtta månader slutade jag att gå upp i vikt å sen började jag att gå ner. Det konstaterades att jag hade en förslappad övre magmun... Alltså inte för trång. Jag fick en medicin som skulle lägga sej som ett "lock" över maten efter jag ätit...
    Felet växte bort av sej själv...

• Shannara

När jag var liten så kräktes jag på det sättet (min minsta son gör det oxå). Näe jag var åtta månader slutade jag att gå upp i vikt å sen började jag att gå ner. Det konstaterades att jag hade en förslappad övre magmun... Alltså inte för trång. Jag fick en medicin som skulle lägga sej som ett "lock" över maten efter jag ätit...
    Felet växte bort av sej själv...

• Catte

Matade henne med lite gröt som hon spydde upp nästan direkt.... verkar som om det är maginfluensa va?

• Kismet

Ingen ny sorts gröt du gett henne? En del barn ( bland annat min son ) kan reagera så på mjölkprotein men jag antar att du gett henne mat med mjölk i innan eftersom hon är 8 månader. Låter onekligen otäckt iaf ... hoppas det går över och att det är en lindrig magflunsa.

• mymmlan

Vår son kunde spy så ibland, jag var van och tänkte inte på det, men det var ju jobbigt att hela han blev nerspydd och golvet fick tjocka pölar.
    Men det var vår son det och han var yngre än vad din tjej är. Kräkningarna brukar väl avta när de är runt 6 månader, inte börjar de väl kräkas mer när de blir äldre?
    Jag skulle nog höra med någon om det fortsatte i flera dagar, lycka till!!

• Meli

Maginfluensa har man väl bara en dag med kräkningar, eller...?

• Catte

Hon har inte kräkts idag men då har hon bara fått välling hittills.... Har försökt ge alvedon nu men hon höll på att ulka men höll det ändå nere. Är det smidigare att ge analt?

• Isabella

När Bella var tre månader hade hon riktiga kaskadkräkningar efter VARJE mål. Hon gick också ner i vikt. Vi åkte in på barnakuten där dem sa att det var hennes förkylning som satt sig i magen. Det är väldigt vanligt att det kan göra det hos små barn. För Bella gick det över efter en vecka. Så det behöver inte vara maginfluensa.

• Catte

Hon kräkte upp allt i em igen!!! Då hade hon bara fått välling och banan på hela dagen.... Nu börjar jag känna mig risig!

• pl77

Hej vännen! Jag tycker du ska ha i åtanke med mjölkproteinet ändå. Du vet att Lowes allergi upptäcktes av alla hans kaskadkräkningar....
    ring och hör med bvc vad du kan ge henne istället och prova att undvika mjölkprodukter för att se om hon blir bättre. (tycker jag)

Hoppas hon repar sig snart....snuttan

• USK

det finns vätskeersättning på apoteket med rismjöl i smakar som välling
    strunta i mat ge bara flytande men ej välling
    har en son som hade maginfluensa när han var 3.5 mån o 6 ggr förra året igen dessa råd har jag fått
    lycka till

• Catte

Igår kväll hade hon knappt ätit ngt på 2 dagar så jag började med lite yoghurt vilket hon fick behålla.... senare innan läggdags tänkte jag prova lite potatis.... Men då sa det stopp... ALLT kom ut och hela hon nerspydd!!! Suck, börja om från ruta 1 känns det som!!!
    Hennes bajs är löst och luktar apa! Ringde hälso- sjukvårdsupplysningen och de trodde definitivt att det var maginfluensa fast hon har haft oturen att få det om och om igen.... Suck, ska det aldrig ta slut

Hennes allmänna tillstånd är som vanligt, hon leker, kryper, klättrar omkring fastän hon är jättegrinig och klänig på mig.

Svar på tråden Kaskad kräkningar, varför?