• Xandi

"Mamma-mage" efter kejsarsnitt, hur länge?

Jag undrar hur länge ni som gjort kejsarsnitt hade kvar den här lätt svullna mamma-magen? Nu har det gått fyra veckor och jag kommer i alla mina vanliga byxor igen över lår, rumpa o.s.v. men själva magen är fortfarnade som om jag vore i början av graviditeten. Jag får sätta en gummisnodd mellan knapphål o knapp precis som det var i början av graviditeten....skittrist....
    Undrar också när man kan börja träna och om någon har tips på bra övningar för att få magen att platta till sig lite igen.

• Svar på tråden "Mamma-mage" efter kejsarsnitt, hur länge?
  • Emsally

min kompis gjorde kjejsarsnitt för 1 ½ år sen. hennes mage e "pluffsigare" än min. jag fick för 6 veckor sen. men man har ju olika hud. endel går ihop snabbare. men ta det bara lugnt, du fick ju nyss barn...

• mon

Jag var helt övertygad att den var borta redan första dagen men när jag tittade på bider efetråt insåg jag att jag faktiskt var svullen däremot var den helt borta 2-3 dagen. Fast å andra sidan kanske vi inte ska jämföra eftersom jag började med gummisnoddarna runt v. 30-32 kanske.
    Sen hade jag svårt att ha på mig nmina gamla byxor eftersom det sträckte och drog i ärret ett tag.

• Isabella

Min försvann efter ett par månader

• Etna

Vet inte när du som snittats kan börja träna igen, men magen lär väl hänga kvar ett tag trots sit-ups. För det beror ju på överflödigt skinn och det sitter ju där. Men det är förstås skönt att få lite styrka tillbaka i magen. Själv gjorde jag enkla sit-ups ganska tidigt.

• Jäntan

För mig tog det mycket längre tid än vad jag trodde det skulle ta. 4 mån innan jag kom i mina gamla byxor. Inte så uppmuntrande kanske, men, men sånt är livet. Man fick ju något fint i utbyte

• wozzgirl

Jag trodde oxå att den var borta direkt.. men då jag kollar på foton så fanns den nog kvar ett tag. Ca 1½ månad efteråt fick jag på mig mina gamla favoritjeans. Härligt. :)

• Johnna

Snittades för 11 mån sen. Hade en snygg valk över såret/ärret, som äntligen börjar försvinna och ärret blekna. Gravidmagen är borta och midjan är mindre än innan grav. Tror att det tog ca 9-10 mån för midjan att riktigt bli bra, men jag tror inte snitt el vaginal förlossning har ngn betydelse för det. (Var och är normalviktig, om det nu har betydelse.)
    Till mig sa det att jag skulle börja med sit ups 6-8 veckor efter snittet och att det påskyndade läkningen.
    Ha det fint!

Svar på tråden "Mamma-mage" efter kejsarsnitt, hur länge?