• Bonanza

Vad gör man med en ettåring hela dagarna?

Åh, jag kan inte komma på saker att göra!

Han gillar att leka lite själv, att undersöka saker och riva ur saker och skåp och så. Och det är ju bra, men det räcker inte hela dagarna! Vad kan man göra med en ettåring?

Det går inte att rita, för då äter han bara upp kritorna.
    Han tycker inte att det är kul att gunga och leka i sandlådan om inte andra barn är där.
    Promenad är tråkigt eftersom han får sitta så mycket i vagnen då.
    Att läsa går bra, men bara en bok - sen är det tråkigt!
    Sång och danslekar är bara måttligt roligt.
    Pussel - nja, sådär.

Vi har en jätteliten lägenhet, så vi har inte så mycket plats heller. Och ingen riktig trädgård.

Jag behöver alltså tips på vad man kan hitta på hemma, med en ettåring! Gärna stimulerande lekar!

• Svar på tråden Vad gör man med en ettåring hela dagarna?
  • jummie

har du ingen 4-h gård i närheten?? Kul att kika på djur.

Gå ut i skogen o upptäck saker...eller en promenad där han får gå själv o kika på saker.

Fingerfärger i badkaret.

Bada (om vädret tillåter vill säga)

Att stå på en stol o diska brukar vara kul. Det blir blött...men kul

Låt honom hjälpa dig med dina sysslor..vika tvätt, städa odyl..brukar vara uppskattat!

• Bonanza

jummie - tack för tipsen! Jag vet inte om de fungerar så bra dock.

Vi har ingen 4H-gård, och inget badkar. Han får inte plats i köket för att diska (vi har bara kokvrå) och städning kan han inte hjälpa mig med, han äter upp det jag sopar ihop! Vika tvätt ska jag faktiskt göra senare idag, det kan jag ju låta honom vara med på!

Fler bra tips?

• Dino78

Kurragömma brukar jag leka med min dotter, det gillar hon. Jag springer och gömmer mig och hon kommer efter för att hitta mig. Hon tycker det är jättekul! Går även omman inte har mycket plats, räcker att ställa sig i ett annat rum.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Leka med klossar? Min tjej brukar gilla att sitta i sojälängen och kasta saker på mig och jag kastar dom tillbaka.Vi brukar köra med tygklossar.
    Såpbubblor är roliga att titta på oxå!

DIF i själ och hjärta
  • NeasMamma

Hör efter om några i dina trakter också har ettåringar och ha lekträff hemma hos någon eller i lekparken!
    Några här på FL kanske?

~Linnéa 12/12 2005~
  • Dino78

Sojälängen ska vara spjälsängen, jag vet inte hur jag stavar idag!

Han kryper iaf? För annars blir det svårt för honom att hitta dig om du drar iväg Kurragömma blir ju en en variant av titt-ut, man får låta dom veta vart man tar vägen. Jag har jättekul här hemma när jag leker det

DIF i själ och hjärta
  • jummie

haha äter han skräp?? Nä men busponken då...

Alt till badkar är ju att ställa en badbalja i duschen..

hmmm va fasen gjorde min kille då han var ett..förmodligen allt han inte fick göra

Men jag brukade låta honom vara med o hjälpa mig med det mesta..
    Allt får ju inte ett sånt strålande resultat men ungen var nöjd iaf

• jummie

aha han går inte..jamen då kanske vi ska begränsa tipsen till krypvänliga alternativ

• Annica71

En läragåvagn ute skulle nog vara skoj.

Saker som låter är alltid skoj. Tiffany fick en gris som räknar och spelar musik när man stoppar i plastmynt och den kan hon sitta med länge.

Köksgrejer såsom kastruller och plastskedar osv är också skoj.

Läsa/riva sönder reklamtidningar är också poppis.

Åt till stan och låt honom krypa omkring och upptäcka nya saker eller i skogen funkar också.

I övrigt får du låta honom vara med i de vardagliga sysslorna, duscha, se en stund på tv, sjunga, busa, leka m.m.

Annica med Tiffany 2005-07-10
  • darudedope

jag brukar gå ut med min så han får äta sten och plocka sten det är junte så kul för en annan men han tycker det är jätte kul !

• julmusten

Burkar som man kan skruva av och pa lock brukar vara poppis i den aldern. Och saker som har roliga former som man kan ta mycket pa och stoppa i munnen och sant.

Saker som framjar finmotoriken och kansel med andra ord.

Sapbubblor ar ocksa jatekul, speciellt om du kan fa tag i megabubblor, det ar kul till och med som vuxen att syssla med dem. Jag vet dock inte var man kan hitta sana.

Kuddkrig, dans, klossar, leksaker man far banka pa ar annat bra. Det ar bara att improvisera lite. Nar du blir trott sa far han leka lite sjalv.

Han verkar gilla att ata annars!!

• julmusten

Ja, att riva papper ar jattekul!! Nar barn fyller ett, (och ibland aven tva), sa ar det roligare att leka med pappret till presenterna an sjalva presenterna!!

Ge han lite trakiga rakningar och skit som ni anda skall slanga att riva sonder och slanga i en bunke eller nat sant!!!

• Nimbuz

*Blåsa såpbubblor* Det älskar min son när jag gör och skrattar så han knappt får luft

*Ha en köksorkester* Med kastruller och vispar mm

*Gå till nån djuraffär* Inte hemma men ändå

*Hoppa i sängen*

*Fingerfärg*

Skriver igen om jag kommer på nåt mer

• justsecret

Nu har vi tur att bo i hus så jag öppnar bara ytterdörren och låter dottern krypa ut på upptäcktsfärd! Det gillar hon skarpt. Att gå och skjuta vagnen framför sig kan hon hålla på med länge!!
    Leta upp en park och släpp honom fri och bara följ med och se vad han upptäcker för något! Jag brukar vara strax efter ¨när hon är ute och går med vagnen. Sitter hon och pular med gräs, grus eller annat så kan jag sitta i närheten med en kopp te och sudoku och iaktta i bakgrunden
    Hemma är allt ganska "trist" för hon vill vara ute. Men det är kul att vara med när jag lagar mat. Hon sitter då på diskbänken och tittar och plockar. Överhuvudtaget att få vara med i "vardagen" är kul. Hämta saker gillar hon oxå. Ligger något bredvid dottern så brukar jag fråga om jag kan få det och hålla fram handen. Det gillar hon. Sen kan jag ge tillbaka det och hon ger tillbaka det igen osv.
    Bad är ju aldrig fel heller.

Svar på tråden Vad gör man med en ettåring hela dagarna?