• Aamval

Hormon utslag - spädbarn

Min dotter 1 månad gammal idag har fått utslag över hela ansikte. Det är små prickar som liknar finnar och huden i ansiktet är torr och skrovlig. Hon verkar inte har ont av detta. Först trodde vi att det var värmeutslag, men efter 5 dagar ringde vi till BVC. Tanten sa att det var hormon utslag och att det försvinner av sig själv. Nu har det gått lite mer än en vecka och jag ser ingen förbättring... Det är synd om lillan - hon ser ut som ett litet monster Någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid tog det innan utslaget försvann? Kan man göra något? Hjälp!

• Svar på tråden Hormon utslag - spädbarn
  • jojjo113

Det kan ta månader innan hormonutslagen försvinner.. Vanligast är att det sitter i i 4-6 veckor innan det blir en förbättrning. Ingen fara alls med det och det finns iinget att göra åt det.

Var inte på och pilla på dom, och försök inte trycka på dom. Tvätta vanligt med vatten bara en gång om dagen..

• vindy

Min gosse är 4 1/2 månad och får fortfarande hormonutslag emellan åt. Helt normalt och ofarligt. Dom torkar ut tillslut.

• Millimani

Mina 2 tjejer har också haft jättemycket!! det kommer precis där runt 1 månad! Men det brukar ju hålla i sig som sagt 4-6 veckor. Jag brukade smörja med Miniderm (jättebra salva för torr hud som passar till bebisar) när huden blev alltför torr. Tex bakom öronen kan det bli som fnöske

• Kajak

TS

Lillflickan har också hela ansikte, mest pannan.

Vi lät den vara o gjorde ingeting med dem.
    Den försvann efter ett par veckor.

• Aamval

Tack för era svar!

Vi var på BVC igår. Där sa dom att det inte ser ut som hormon utslag. BVC sköterskan trodde att det var mjölkallergi. Jag fick rekommenderat att slippa alla mjölkprodukter eftersom hon kan få vissa ämne hon inte tål via modersmjölken. Vi kör på det några veckor så får vi se om det hjälper... Hoppas det!!

• Tytsi

Min pojk på 5 veckor har också dessa utslagen, mest på kinderna. Jag har även hört att utslagen kan dels bero på vad mamman äter. Jag äter rätt mycket godsaker...

• Katten79

Min dotter fick oxå det när hon var ca 4 v o det försvann efter några veckor.. En del barn får bara några st en del jättemycket! Som min dotter, var inge fin alls

Satt på nätet o kika runt lite när hon var runt den åldern o fick då veta att det är typ babyfinnar o kommer just vid 4 veckors ålder! Babyfinnar eller hormonprickar kallas det för..

www.tryggabarn.nu/barn/index.asp

• Katten79

hmm klistra in hela länken så kommer ni till rätt sida..

Svar på tråden Hormon utslag - spädbarn