• Jesster

    "Soft Markör"

    Vid mitt UL igår så såg BM någonting i hjärnan på fostret. Först hade hon inte tänkt att nämna det men sedan så ångrade hon sig och vi har fått en tid till sjukhuset idag så en läkare kan kolla på det.

    Så här står det i informationsbladet vi fick:

    I samband med UL av fostret så finner man ibland anatomiska avvikelser som i sig inte påverkar fostrets hälsa men som i sällsynta fall kan vara ett indirekt tecken på att något inte står rätt till. Detta i motsats till direkt synliga fel t.ex. navel- eller ryggmärgsbråck.


    Soft Marker är engelska och betyder "Mjuk Markör" eller sagt på annat vis "Svag Signal". Ibland blandas språken ihop och blir till "Soft Markör".


    Bland de två vanligast förekommande Soft Markörerna är några små godartade cystor i vissa av hjärnans slemhinnor, en annan är en vit bindvävsfläck (s.k. ekogent focus "golfboll") i fosterhjärtat. Båda dessa förändringar kan ses i graviditetsvecka 17-18 och är i regel borta i 24-25:e graviditetsveckan.


    Varför dessa Soft Markörer kommer - och försvinner - vet man inte. Men ser man en Soft Markör så undersöks fostret extra noggrant för andra anatomiska avvikelser. I ett fåtal fall kan ett kompletterande fostervattensprov vara av värde för närmare diagnostik.

    -------------------

    Är det någon som har varit med om något liknande? Vad är det som kan vara för fel?

  • Svar på tråden "Soft Markör"
  • Jesster

    Okej, igår var jag på undersökning och fick reda på lite mer.

    Markörerna, cyctorna, är indikationer på att kan kan vara kromosonförändringar.
    De kollar huvudformen på fostret och mäter skelettet noggrant. Ett normalt hvud är ovalt medans det vid kromosonförändringar är ovalt, dessutom är lårbenet kortare än normalt.

    I mitt fall så kom läkaren fram till att cyctorna i hjärnan inte var cystor utan vattensamlingar i hjärnan som är ofarligt och normalt. Det tillförs mycket vatten till hjärnan. Dessutom var allat annat precis som det skulle och allt såg fullständigt normalt ut.

    Han gav också alternativet att få göra fostervattensprov vilket för mig är helt uteslutit. Jag tänker inte riskera missfall (eller abortera) ett foster som med största sannolikhet är friskt. Jag är i v.19 och det är mitt barn! Min son...

  • dramaqueen

    Jag har varit med om något liknande. Vid vårt UL i vecka 18 såg de en annan "soft marker" för DS och det blev ett himla hallå. Jag avböjde också FP men vi fick gå på kontroller fram till förlossningen (gjorde UL var fjärde vecka). Hela tiden såg de markören men när de gjorde UL 1 vecka efter hon föddes (i maj) så var det borta.

    Jag vet vilken hemsk oro som kan följa på ett sånt här besked. Vill du får du gärna tillgång till min blogg om den tiden. Titta in hos mig i så fall!

    *kram*


    Prinsessan nu 2 månader - ny månadsbild
Svar på tråden "Soft Markör"