glass utomlands
Hej
Jag skall till mallorca snart och har hört att mjukglass skall man ej äta pga bakterier i maskinen,men hur är det med kulglass gäller det samma eller inte?
Hej
Jag skall till mallorca snart och har hört att mjukglass skall man ej äta pga bakterier i maskinen,men hur är det med kulglass gäller det samma eller inte?
ÅÅÅ ät INTE INTE INTE kulglass! allafall inte sån som säljs ute...näe föressten ät ingen!
jag avr is panen ioch åt det..hela min semester blev förstörd då ajg fick ligga på sjukhus med salmonella i 5 dagar!
det var HEMSKT!!
chansa inte!
men ha kul
Åh vad hemskt tack för svaret,jag håller mig undan från det tack!
hahaha ja håll dig undan!
ha en trevlig semester!
Tackar
Håller med...har jobbat som servetris på ett cafe där vi sålde kulglass...
på morgonen så plockar man bort myggor och kackerlackor som ligger på toppen....Blääääääääk!!!
Ät inte kulglass!!!!!!! Ät glass typ magnum om ni nu blir sugna!! dvs förpackade glassar....
Ät/drick inte "granizado" typ som krossad smaksatt is heller.....ughhhhh
åh gud smaskens...äh det blir absolut inget sånt för mig tack för svar.
Nej, undvik all inhemsk glass, den är oftast opastöriserad och kan innehålla listeriabakterier mm.
Däremot är det OK med glass(och yoghurt mm) som är importerat från tex frankrike, eller annan förpackad så länge det står på förp. att den är tillverkad av pastöriserad mjölk, tex Danone mm.
Babe
Men mjukglass och kul glass borde man kunna äta här i sverige va?
är från mallorca och jag äter inte glass från maskin.. elelr kulglass. deh ar inte samma kvalite som vi har här..
därimot kan du äta bananasplit på resturang den glassen bor i en frys helatiden.. dom osm är längst tranden har ju ingen riktig frys eller lock....
Jag bor i Spanien och har aldrig blivit tillsagd att inte äta glass, varken av barnmorska sjukhus etc.
Så kulglass på restaurangen är ok då??? Fast hur vet man det...
Jag vet faktiskt inte, jag har ialla fall inte blivit informerad om det och heller inte sett det i tidningar etc.
Nu brukar jag för det mesta gå efter vad som sägs i Sverige men visst har det hänt att jag ätit kulglass....
Svensk glass ska va OK, den görs på pastöriserad mjölk...
tere: det är våra svenska rek. från SLV... de skiljer sig från land till land.
Babe
Tere: Eftersom du bor där blir magen mer härdad också..jag had einga rpoblem så länge jag bode där ( en gång fick jag salmonella av en bakad potatis, men aldrig blivit dålig av glassen) men när jag varit på semester på samma ställe har jag blivit kass i magen som tusan.....
ja det kan säkert vara så att magen blir härdad.
Jag har frågat nu alla bekanta här och dom tycker att det låter helkonstigt med att inte kunna äta glass.
Som sagt, jag försöker undvika men någon slinker ned emellanåt
Tere. De har kanske inte stått bakom en glassdisk heller =/
nej det har du nog rätt i
ja den på resturang äter jag och kommer ge mina barn.... det r som du tar ut den ur frysen hemma...
meni nte den på stranden..
jag är härdad kan äta strand glassen men gör det ej... man vet aldrig.....
Har en receptbok med enbart glassrecept från USA. Där står det under varje sorbetrecept som innehåller ägg (rå vispad äggvita) att de inte bör användas om man är gravid. Har förstått nu att det är salmonella risken de varnar för.
Bara undrar hur det är med glass gjord på mjölk, för den brukar väl kokas? Isåfall gör det ju ingenting om mjölken inte har varit pastoriserad, bakterierna (listeria) dör ju vid kokningen...
Men hallå!
Vad ni är underbara alla ni somhar gett råd!
Här hemma i Sverige är det ingen garanti på att maskinerna är ordentligt rengjorda heller!
Sen om man ska hålla på så där då ska man inte äta Sallad den är ju sköljd i vattnet och mankan ju bli sjuk.
Jag tror att man vet med sig själv har man en känslig mage uteslut det mesta som kan vara gjort på vatten eller typ glass.
Jag skulle nog vara tveksam mot mjukglass. Men kul glass äter jag jämt när jag är utomlands deras glassar är ju annorlunda.
Sen behöver man ju inte köpa en glass på ett ställe som ser ofräcsht ut.
Jag har jobbat i grekland och sålt både is och glass och ingen av mina gäster har någonsin blivit sjuk.
Så njut av din/er semester och tänk inte på allt farligt för det finns i Sverige oxå!