SÖKES Recept på piroger ..
Hej.
Jag blev så sugen på hemmagjorda piroger,
men jag har inget recept.
Har du?
Gärna med någon köttfärsfyllning, men andra fyllningar går oxå bra.
Kram.
Hej.
Jag blev så sugen på hemmagjorda piroger,
men jag har inget recept.
Har du?
Gärna med någon köttfärsfyllning, men andra fyllningar går oxå bra.
Kram.
Jag gör alltid med köttfärs, riven ost och även en "sträng" med mjukost, stekta champinjoner och purjolök. Själva receptet på degen har jag inte i huvudet men kika på ica.se och komponera ihop dina favoriter tillsammans med köttfärs så blir det aldrig fel.
Jag steker och gör i ordning allt och blandar i en bunke, häller ner riven ost och lägger på varje deg-bit, sprutar på lite mjukost (i valfri smak) och viker sen i hop.
DU kan ju också ha köttfärs med tex mozzarella, feta ost och andra grönsaker. *MUMS*
CeeJay:
Låter jätte mumsigt. TACK
Piroger gör jag så här. Koka ris med buljong. Stek köttfärs, med lök, kryddpeppar, salt. Mixa detta med den kokta risen. Kavla vanlig deg till lägg en klick "smet" och forma till en pirog. pensla med vispat ägg.Grädda ca 10-15 min mitten av ugnen, temp 200 grader. Mums för köttätare, köttfärs går med fördel att byta mot soya färs, brukar jag göra.
Piroger
Deg
150 g smör
10 dl vetemjöl
1 ägg
4 dl mjölk
1 tsk salt
Fyllning
600 g köttfärs
3 gula lökar
1 klyfta vitlök
1 tsk paprikapulver
1 tsk timjan
2 tsk salt
2 ägg
Ugn 200°
Degen
Finfördela smöret i mjölet.
Tillsätt ägg, salt och mjölk och arbeta ihop till en elastisk deg.
Låt vila i kyl.
Fyllningen
Hacka lök och vitlök och bryn i en stekpanna.
Bryn köttfärsen.
Blanda lök, färs och kryddor, låt svalna.
Rör ner äggen.
Kavla ut degen ca ½ cm tjock och tag ut rundlar, ca 12 cm i diameter.
Lägg ca 4 msk fyllning på varje rundel och tryck ihop till en pirog.
Pensla pirogerna med uppvispat ägg och grädda dem ca 15 min.
Goda såväl varma som kalla.
Piroger i flera varianter
Pirogdeg:
50 g jäst
5 dl vatte
½ dl olivolja
2 tsk salt
ca 13 dl vetemjöl, ca 780 g
Köttfärsfyllning
500 g nötfärs
1 msk olivolja
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
2 morötter, rivna
3 msk tomatpuré
½ dl vatten
1 ½ tsk salt
½ tsk mald svartpeppar
1 ½ tsk timjan
1 ½ tsk oregano
2 dl kokt ris
Bryn först färsen, tillsätt lök och vitlök och låt fräsa med 5 min.
Tillsätt morötter, tomatpuré, vatten salt och kryddor. Låt puttra 10 min.
Tillsätt riset, smaka av och låt svalna.
Mexikanskt
2 stora gul lök
2 msk olja
2 msk finskuren röd chilifrukt
400 g nötfärs
2 pressad vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 tsk torkad oregano eller smulad timjan
2 msk chilisås av ketchuptyp
2 msk vatten
Finhacka löken och fräs den mjuk i oljan.
Skär ytterst tunna skivor av chilifrukt, peta bort kärnor och vita mellanväggar.
Rör ner 1 msk chiliringar i lökfräset, sätt till färsen och fortsätt att fräsa under omrörnig tills färsen grynar sig.
Rör ner övriga ingredienser, sänk värmen och låt puttra under lock i 7-8 minuter.
Smaka av.
Skink- och ostfyllning
200g rökt skinka, hackad
250 g lagrad riven ost
2 msk söt stark senap
1 msk dijonsenap
Ost- och skinkfyllningen blandas bara samman.
Med rotsaker
1 gul lök
2 medelstor morot
1 bit rotselleri, ca 100g
2 msk olja
400 g nötfärs
1 1/2 tsk salt
2 tsk tomatpure
3 msk vanlig söt senap
2 krm svartpeppar
4 msk vatten
Finhacka löken, ansa och skär morot och selleri i små tärningar.
Fräs lök och rotsaker i oljan tills löken mjuknar utan att ta färg.
Lägg i nötfärsen och fräs tills färsen grynar sig.
Sätt till övriga ingredienser, sänk värmen, rör om och låt puttra under lock i 7-8 minuter, smaka av.
Svamp, lök och köttfärs
2 msk finhackad lök
300 g färska champinjoner
3 msk smör eller margarin
400 g nötfärs
2 msk kinesisk eller japansk soja
1 tsk smulad timjan
2 tsk salt
2 tsk svartpeppar
4 msk vatten
1 dl finhackad persilja
1 1/2 dl fint tärnad ost
Skiva svampen och fräs den med löken tills svamp och lök börjar ta färg.
Lägg i färsen och fräs under omrörning tills färsen grynar sig.
Sätt till sojan timjan, salt, peppar och vatten, sänk värmen och låt puttra under lock i 7-8 minuter.
Rör ner persiljan och smaka av.
Låt svalna, vänd därefter ner osttärningarna
16 st
Ugn 225°
Välj fyllning eller halvera den om du vill ha båda sorterna. En fyllning räcker till en hel sats pirogdeg. Det är enklast att göra halvmåneformade piroger. Men om du har olika fyllningar kan det vara bra att göra pirogerna olika för att lättare kunna skilja dem pt. Pirogerna går mycket bra att djupfrysa och sedan värma i ugn, mikrovågsugn eller i folie över glöd
Pirogdeg
Finfördela jästen i en bunke.
Häll på ½ dl av vattnet och rör ut jästen.
Värm resten till 37° ( fingervarmt) och tillsätt olja och salt.
Häll vätskan över jästen och blanda väl.
Tillsätt mjölet och arbeta till en smidig deg.
Strö över mjöl och låt jäsa under duk ca 40 min.
Gör 16 bollar och kavla sedan ut rundlar ca 15 cm i diam, eller kavla till 4 längder 12 x 50 cm och skär ut fyrkanter.
Lägg på fyllningen, vik ihop och tryck till med en gaffel.
Lägg på plåtar och låt jäsa ca 20 min.
Grädda pirogerna i mitten av ugnen ca 10 mitt tills de fått fin färg.
Potatispiroger
Kokt potatis
Smör eller margarin
Vetemjöl
Salt
Fyllning 1:
Kokt jasminris
Finhackad mild lök
Hackade kokta ägg
Curry
Fyllning 2:
Köttfärs stekt med lök, champinjoner, buljongtärning, peppar och gräslök och andra kryddor man tycker om.
Skala potatisen och koka den mjuk. Låt den svalna. Mosa den i en bunke eller på bakbordet med smör, vetemjöl och salt tills det blir en fast, mjuk deg som inte kladdar. Tänk på att stärkelsen i potatisen gör degen kladdig - överarbeta den inte, då blir degen seg och slutresultatetlite lustigt att äta. Kavla ut degen på väl mjölat bakbord, ca 1-2 cm tunn. Ta ut runt mått med kopp eller annat, ca 1,5 dm i diameter, beroende på hur stora piroger du vill ha. Tunna ut den, lägg på valfri fyllning och tillslut pirogen. Lägg på plåt med smörpapper, om du vill ha en glansig yta penslar du med ägg, annars penslar du den med lite mjölk så behåller den mjukheten. Grädda i ca 175 grader mitt i ugnen tills den ser färdig ut. Ju tunnare deg desto fortare går det. Pirogerna blir mjuka och saftiga och passar utmärkt till picknick och att ha med sig under resor.
Marjas festpirog
Det här behövs för 4-6 port:
1 pkt djupfryst smördeg, 5 plattor
200 g kokt finstrimlad skinka
3 kokta ägg, 7 minuter, "mjukhårda"
4 msk finhackad ättiksgurka
3 msk finhackad gräslök, gärna fryst
1/2 dl vispgrädde
salt, peppar
1 naturell dessertost
ägg till pensling
Gör så här:
Tina smördegsplattorna något. Lägg två på varandra och kavla ut till en ca 20x30 cm stor platta, lägg degplattan på en smord plåt.
Lägg de tre andra på varandra och kavla ut dem till en något större platta som blir lock sedan.
Blanda den strimlade skinkan, de grovt hackade äggen, gurkhacket och den finklippta gräslöken. Rör i lite grädde så att allt binds ihop till en tjock röra, salta och peppra.
Skär osten i små tärningar och blanda ner även den.
Lägg fyllningen på den mindre degplattan men spara en kant runt om som penslas med uppvispat ägg. Lägg den större plattan över som lock, jämna kanterna och tryck till väl så att båda plattorna håller ihop. Garnera med överbliven deg i form av blad eller ränder.
Pensla med resten av det uppvispade ägget och grädda i ca 200o ca 20 minuter.
En grönsallad passar till.
Lilla pirogen
(1 röst)
5 dl lantvetemjöl
1 dl grahamsmjöl
4 dl havregryn
2 dl olja
1 1/2 dl vatten
Lite örtsalt (efter smak)
Fyllning:
1 dl ris
1/2 gul lök
1 1/2 dl kidneybönor
Soltorkade tomater (efter smak)
Gröna oliver (efter smak)
3 msk ketchup
Paprikapulver
1 klyfta vitlök
örtsalt
Peppar
Blanda degen och kavla ut den ganska tunt. Dela den i ganska små rutor (ca 15x15 cm). Koka riset, hacka lök och soltorkade tomater, skiva oliverna och blanda sedan alla ingredienser samt krydda efter smak. Klicka på fyllningen, vik ihop och pressa ihop kanterna med en gaffel. Pensla med sojagrädde och grädda på ca 250 grader i 15-20 min
Piroger 1
Deg:
50 g jäst
6 dl ljummet vatten
1 tsk salt
Ca 16 dl vetemjöl
Fyllning:
1 gul lök
1 msk olja
½ dl finhackad dill
4 dl kokt råris
2,5 dl grovt riven morot
2-3 tsk sojasås
200 g svamp
3,5 dl strimlad vitkål
Smula jästen i en bunke, tillsätt vatten, salt och mesta delen av mjölet. Arbeta degen smidig, tillsätt mjöl efter hand om det behövs. Låt jäsa under fuktig bakduk 30 min. Skala och hacka löken, fräs den i oljan tillsammans med svampen tills den mjuknar, men inte brynts. Blanda alla ingredienser till fyllningen och smaksätt med sojasåsen. Arbeta degen lätt i bunken och ta upp på bakbord. Dela i 16 delar och kavla ut varje del till en ca 20 cm lång rektangel eller cirkel. Lägg biten på en smord plåt och lägg på fyllningen. Vik ihop pirogen och pensla underdelen. Sätt ugnen på 200 grader och låt pirogerna jäsa tills ugnen blir varm. Sätt in i ugnen. Efter 5 minuter är de klara.
Piroger 2 (ca 20 st.)
(2 röster)
5 dl lantvetemjöl
1 dl sojamjöl
4 dl havregryn
Ev. ½-1 tsk örtsalt
2 dl olja
1½ dl vatten
Lins- o risfyllning: 1 dl gröna linser
1 dl gröna linser
1 dl röda linser
1 dl ris
Lite tomatpuré o lite senap
Kavla ut degen på mjölat bord till en ca 3 mm tjock degkaka. Ta ut runda kakor med mått, ca 10-12 cm i diameter. Lägg på lagom med fyllning. Vik ihop degen till halvmånar och tryck fast kanterna med en gaffel. Pensla med vatten eller havremjölk (eller annan vegetabilisk mjölk), sen gräddar man pirogerna på en plåt med bakplåtspapper i ca 15-20 min i 175 graders värme. Klart!
Cocktailpiroger 20-30 stycken eller Storpiroger ca 6 st
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
1 krm salt
75 g kallt smör eller margarin
1 litet ägg (spara ev en fjärdedel till att pensla med)
2-3 msk vatten
Blanda vetemjöl, salt och matfett, skuret i bitar, i en matberedare eller bunke. Arbeta samman ingredienserna. Blanda i ägg och vatten och knåda snabbt samman. Platta ut degen och vira in den i plastfolie. Degen ska stå kallt minst en timme.
Degen är hållfast och bör kavlas ut tunt vilket passar mycket bra till piroger.
Fyllning:
1 paket bacon
1 finhackad gul lök
2 msk senap
2-3 msk crème frâiche
Pensling:
1 uppvispat ägg
Ugn: 200°
Klipp bacon i fina strimlor och hacka löken. Blanda med senap och crème frâiche.
Kavla ut pirogdegen 2-3 mm tjock. Ta ut runda kakor med mått, ca 6 cm i diameter. Lägg en msk fyllning på varje piroghalva. Pensla ytterkanten med ägg. Vik över andra halvan och tryck ihop kanten med en gaffel. Lägg pirogerna på plåtar täckta med bakpapper. Gör 2-3 hål i varje pirog med en sticka. Låt dem vila ca en kvart. Pensla pirogerna med uppvispat ägg och grädda dem i ca 10 minuter.
Variation Storpiroger
Gör precis som ovan men göra bara några stora piroger (räcker till 4-6 st) med hjälp av en assiett som mått. Gräddningen får ta något längre tid och man gör några fler "lufthål" i pirogerna. Denna rätt passar bra som vickning och gästerna tror inte sina ögon när pirogerna, som legat och väntat i kylskåpet, trollas fram på småtimmarna och serveras nygräddade tillsammans med en fräsch sallad och ett glas öl.
Asiatiska piroger
Buffé nr 11 1999, sid 23
Ingredienser
Portioner: 8
5 smördegsplattor
2 kycklingfiléer
½ purjolök
2 msk smör eller margarin
1 dl jasminris
4 msk crème fraiche
½ msk curry
2 tsk thailändsk currypasta
1½ msk flytande honung
½ tsk salt
PENSLING:
1 ägg
sesamfrö
Gör så här
Tina smördegsplattorna i ca 15 minuter.
Sätt ugnen på 250°C.
Skär kycklingfiléerna i tunna strimlor. Skölj och strimla purjolöken. Smält matfettet och fräs upp kyckling och lök.
Kavla ut smördegsplattorna något. Dela varje platta i 3?4 trianglar.
Blanda samman kyckling, lök, ris, crème fraiche, kryddor samt honung. Fördela fyllningen på smördegstriangeln. Vik och pressa samman de öppna sidorna med en gaffel. Pensla knytena med ett uppvispat ägg och strö över lite sesamfrö. Grädda i ca 8 minuter i nedre delen av ugnen.
Turkiska piroger
6-8 st
Deg: Fyllning:
12 g jäst 1 riven gul lök
2,5 dl mjölk 1 grön paprika
12 g smält smör smör eller olja
1/2 tsk salt 250 g nötfärs
1 ägg 3-4 rivna potatisar
8-9 dl vetemjöl salt och svartpeppar
(1 vitlöksklyfta)
1 ägg till pensling
Ljumma mjölken med matfettet och rör ut jästen i den ljumma vätskan. Tillsätt ägg, salt och vetemjöl. Knåda degen väl och ställ den att jäsa i 30 minuter.
Skala och hacka löken till fyllningen och fräs den i matfettet med hackad paprika. Tillsätt färsen och den rivna potatisen och stek i ytterligare 8-10 minuter. Smaksätt med salt och peppar samt eventuellt lite pressad vitlök.
Trilla degen till bullar som kavlas ut till cirklar. Fördela fyllningen på cirklarna. Vik ihop degen över fyllningen till kanotformade piroger. Nyp ihop dem på ovansidan och forma kanten i S-form.
Pensla med ägg. Låt pirogerna jäsa i 15 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Grädda pirogerna mitt i ugnen i cirka 25 minuter tills de är guldgula och genomgräddade.
Piroger
Ingredienser ca 35 st.:
50 g smör
4 dl mjölk
25 g jäst
1 tsk salt
2 ägg
Till pensling:
ägg
ca 1 liter vetemjöl + mjöl till utbakning
Så här gör du:
Smält smöret, tillsätt mjölken. Värm till 37 grader (fingervärme). Vispa slätt - smör, mjölk, jäst, salt och ägg. Arbeta ner mjölet så att det blir en slät och lätthanterlig deg. Låt den jäsa cirka 30 minuter under bakduk. Ta upp degen, dela den i två delar och kavla ut båda delarna till plattor om cirka 35 x 45 cm. Ta med runt mått ut "plättar", cirka 9 cm i diameter. Lägg på av valfri fyllning. Vik "plättarna" så att det blir halvmånar. Tryck till kanterna med gaffel. Låt jäsa ytterligare 30 minuter på bakplåtspapper på plåt. Pensla med vispat ägg och toppa med något som passar till innehållet i pirogen. Grädda pirogerna i 175 graders ugnsvärme cirka 12 minuter.
Förslag på pirogfyllningar:
1 bit banan i och vitlökspulver ovanpå pirogen.
Marmeladklick i och toppad med pärlsocker.
1 sockerbitsstor bit ost och chili- eller paprikapulver ovanpå.
Lite kaviar och hackad vitlök inuti samt svartpeppar ovanpå pirogen.
Gravad lax eller liknande plus crme fra?che, toppa med svartpeppar.
Rökt renstek, finhackad gräslök och lite ost (exempelvis Crme Bonjour naturell), toppa med svartpeppar.
Bredbar kräftost med chilismak och grovt salt ovanpå.
Karelska piroger
Tillagningstid: ca 40 minuter
Ingredienser
Beräknat för 8 portioner
3 dl Rågmjöl
2 dl Vetemjöl
1,5 tsk Salt
50 g Margarin
2 dl Vatten
Potatismos eller risgrynsgröt
Gör så här:
- Rör ihop mjöl, salt och margarin i matberedaren eller med fingertopparna.
- Tillsätt vatten och knåda till deg.
- Rulla degen till en lång smal rulle på mjölat bakbord.
- Dela degen till 20-25 små bollar.
- Kavla degbollarna platta, mycket tunna.
- Koka risgrynsgröt eller laga potatismos. Låt svalna.
- Lägg risgrynsgröt elller potatismos, ca 1 rågad msk i mitten av varje degplatta.
- Vik kanterna ovanpå ca 1-2 cm och rynka kanterna med fingertopparna.
- Grädda i het ugn, ca 275-300 grader ca 10 minunter.
- Pensla de varma pirogerna med smör-vatten (kokande varmt), täck med bakduk.
glömde degen
Deg:
12 g jäst
2,5 dl mjölk
12 g smält smör
1/2 tsk salt
1 ägg
8-9 dl vetemjöl
Smalare piroger
2,5 dl mjölk
½ paket jäst
0,75 dl olivolja
1 tsk salt
7 dl vetemjöl
Smula ner jästen i fingervarm mjölk och rör om till den löst sig. Tillsätt övriga ingridienser och knåda ihop till en smidig deg. Låt jäsa ca 45 minuter.
400 gr färs
1 påse tacokryddmix
1 burk tacosås (valfri styrka)
½ rödlök
1 dl persilja
oliver
2 hårdkokta ägg
1 ägg till pensling
Fräs färsen. Tillsätt kryddor och sås. Koka ihop färsblandningen. Låt svalna något.
Dela äggen i 4+4 klyftor. Hacka persiljan och rödlöken. Kavla ut åtta rundlar av degen. Lägg geggan på en halvan av plattorna och strö över rödlök och persilja. Lägg en äggklyfta och en oliver överst innan du viker ihop pirogen till en halvmåne. Tryck med en gaffel runt kanterna. Låt pirogerna jäsa tio minuter innan du penslar med ägg.
Gräddas i ugnen i ca 15-20 minuter i 200 grader.
Tack för alla förslag, här ska det mumsas.
Jag har inte recept på degen men en såååå underbart god fyllning!
räkor
musslor
ost
timjan
Älskar det!
Är det någon som har ett bra recept på nyttig pirogdeg med typ dinkelmjöl etc och vegetariskt innehåll, som går bra att frysa in.
Samt lågt GI (under 70)
Som oxå är enkel att göra...