• DaCiss

Hur mycket dyrare är Stockholm än Norrbotten?

Jag undrar lite på hur mycket det kostar att leva och bo i Stockholm. Jag vet att det klart beror mycket på, hur stort boende du har, vilken boendeform och vilka tillgångar du har.

Mest skulle det väl säga om jag visste vad socialen räknar är minimiförbrukningen för 2 vuxna och 2 barn. Vad de räknar att man skall ha kvar efter hyra. Då kan jag jämföre dom siffrorna med våra här.

Det skulle ju även säga mig något om ni berättade vad maten brukar kostar er varje månad ni som bor i Stockholm. Och då förståss hurdan mat ni riktigt köper, om det är euroshopper eller hummer.

Har någon bott i Norrbotten och flyttat till Stockholm och själv märkt av att det skulle vara mycket dyrare, och hur mycket dyrare på ett ungefär? Flera tusen i månaden, hur många lappar då?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur mycket dyrare är Stockholm än Norrbotten?
  • MalinI

Det var nyss en artikel i en tidning.

Där stod det att stockholmare tjänar i snitt 17 gånger mer, men att det är ung 27 gånger dyrare att bo i sthlm jämfört med i norrland. Men norrland är stort. Vet inte om de menar en liten by eller större städer, Luleå, sundsvall osv.

Jag vet inte vad socialen säger för minimum förbrukning.

Kan ta det vi har i inkomst utgifter.

Vi får ut ca 25 000 efter skatt.

Då är hyran på ca 8500 / Månad med el. 122 kvm. Hyresrätt i söderförort. Du är välkommen hit

Dagis 2 barn 2100
    Mat ca 4000 i månaden. Äter väl inte bara euroshopper, men lite bli det med. Vissa månader mer, vissa mindre.
    Sen så busskort för två personer 1200 kr. Då åker man hur mkt man vill under 30 dagar.
    Sen tillkommer ju telefon och sånt självklart. Men det är de stora posterna.

Jag tjänar dåligt, maken betydligt bättre.

Lycka till.

• kozzan

vi bor i en hyresrätt 62m2 i söderförort. 4988kr i hyra inkl parkering. handlar mat för ca 3000kr per månad och vi är inte de som raggar billigt alla gånger...

• DaCiss

Hehe du vet säkert varför jag frågar du Haha.. Men ni har ju en jätte stor lägenhet då, och med el 8500? Räknar du då en summa till el varje månad eller den kvartalsmånaden då elräkningen kommit?

Om maten blir runt 4000 verkar den se ut som här. Vi handlar då runt den summan på 2 vuxna och 2 barn. Så det som är dyrare är egentligen boendet då? Maten är inte mycket dyrare då kanske?

Dagis är är inkomstbetingat? Det är det här uppe i alla fall. Hmm undrar vad en beteendevetare tjänar i Stockholm. Det är nämligen det jag skall studera till och då jag är klar kanske det blir att söka arbete i Stockholm och flytta. Men det är inte alls säkert, beror mycket på min man. Men då skulle han vara arbetslös så undrar bara hur man skulle få ihop ekonomin då, visserligen skulle han ju få stämpla till en början men det är ju bara till en början som sagt.

• MalinI

Hehe. Vet precis varför du frågar. Vad jobbar din man med i dag? Det går att få jobb. Det gäller bara att hitta dem

Vi betalar elen varje månad den kommer direkt på hyresavin.
    Men det snittar på 1500 i kvartalet med elen. Ja vi har stor lägenhet. Men vi blir ju snart en till
    Vad maten kostar beror ju helt och hållet på vart man handlar. Handlar man på våran lokalaffär här så skulle vi nog inte klara oss på 4000. Den är dyr och äcklig tycker jag

kozzan och jag bor i samma söderförort.

• Åsa Ystad

Socialtjänsten tillämpar riksnorm, så den är samma i hela landet.

• DaCiss

Tack för svaren

Ahaa så det skall i princip då gå att hålla kostnaderna på samma nivå som här, med tanke på socialens uträkningar? Hyran är förstås dyrare. Men räknas bidraget för hyran efter en och samma norm också? För i så fall får man ju bo på mycket mer kvadrat här uppe än där nere för boendet är ju billigare här för samma kvadrat.

Min man är osäker på om han skulle få arbete eftersom han har varit långtidssjukskriven i år och dagar och har nu börjat jobba 25 procent igen. Han har reumatism och är bara 23 år. Vem vill anställa honom då är det han undrar. Just nu är han telefonkonsult för bredbandsbolaget genom excellent e-service.

• MSI

DaCiss: det mest är tragiskt nog dyrare i Stockholm. Mat, hyra, försäkringar, parkering, biltullar och ska du köpa dig en lägenhet så blir det riktigt mkt dyrare än övriga landet.

• kozzan

vi planerar flytt inom en snar framtid och räknar då med att vi ska få en hyra på 6000-6500 för en trea...

det är väldigt svårt att få tag på en hyresrätt här i stockholm. ett tips om ni har planer på en flytt hit är att ställa dig i stockhoolm stads bostads kö. www.bostad.stockholm.se där kan man få en lägenhet på mindre attraktiva platser efter nåt år eller två i kö. ju närmre stan desto längre kötid. de har även nåt osm heter bostadssnabben, lägenheter som ingen visat intresse på som har snabbt inflyttningsdatum. de är ofta väldigt dyra lägenheter eller i lite sämre områden... man kan ju köpa annars men det är juinte alla som vill det...

• brokig

Sen är ju inte mat en homogen grupp heller. AV de kompisar jag har som kommer från Norrland ursprungligen så talar de ofta om att köttet är mycket billigare i norra sverige än i mellansverige, men att frukt och grönt är billigare längre söderut än i norrland.

Malin1 "Det var nyss en artikel i en tidning.

Där stod det att stockholmare tjänar i snitt 17 gånger mer, men att det är ung 27 gånger dyrare att bo i sthlm jämfört med i norrland"

Tjänar 17 gånger mer? Så om jag jobbar som uska i norrland och tjänar 15000 per månad så skulle jag tjäna 255000/mån i Stockholm?

Visst är snittlönerna högre i Stockholm men inte 17 gånger högre.

En bostad i Bastuträsk för 100000 kan kanske kosta 2,7 milj i Stockholm, det låter ganska rimligt, men lönesiffrorna verkar märkliga. Källa?

Sen är ju inte Norrland en homogen grupp heller. Bastuträsk är billigare än Umeå.

• MSI

brokig artikeln var publicerad i DN för ett par dagar sedan men jag minns inga siffror. Sök på dn.se och se om den kanske finns där?

Svar på tråden Hur mycket dyrare är Stockholm än Norrbotten?