• Anonym (anställd)

Behöver jag vara med i både Facket OCH A-kassan?

Vill vara anonym då jag inte vill skylta med att ekonomin tryter inför familj/släkt som finns här på FL. Hoppas det är OK!

Jo,det är ju så att jag är med i både facket och A-kassan. Är det nödvändigt,eller räcker det att endast vara med i facket? Har jag rätt att stämpla på samma grunder då?

Sen så är det så att min hemförsäkring ingår i det här månads priset på 414:- Har jag då all-risk-försäkringen? Sen fick jag hem ett brev för ett tag sedan där det stog någont om grupp försäkring-liv. Dom ville ha närmare 600:- och jag förstod inte riktigt vad de ville ha betalt för,så jag struntade i den räkningen. Fick sedan ett bekräftelse brev att min grupp-försäkring-liv var annulerad..???

Hoppas någon orkar hjälp mej att reda ut dessa frågetecken. känns jobbigt att inte ha någon som helst koll på sina "rättigheter" Sen vill jag,eller jag kan inte sitta och betala för mer än vad jag behöver.Jag menar alltså det här med att vara med i både facket och A-kassan.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Behöver jag vara med i både Facket OCH A-kassan?
  • Hannah76

när du betalar din fackavgift så ingår avgiften till a-kassan, men du kan välja att bara vara med i a-kassan. Din aförsäkringar som du har enom facket kan du kolla upp med det försäkringsbolag som har försäkringarna. Att din gruppliv är annulerad är inte bra, men kolla upp vad det är du har o se över vad du behöver ha.

• Nyfiken gul

är du med i bara facket får du inte någon a-kassa...

jag skulle hellre vara med i bara a-kassan- för då får du rätt att stämpla den dagen du blir utan jobb...

teckna istället en vanlig hemförsäkrning i något bolag... den finns ju annars med automatiskt i fackavgiften... men betala hellre den separat i eget bolag.. då slipper du dessutom dessa extra försäkringar ..

• Flissi

I fackavgiften brukar ju Akasseavgiften ingå... så då behöver du ej betala akasse avgift separat. Men det kan ju vara olika för olika fackförbund!

Vad gäller försäkringarna brukar allrisk inte ingå i de fackliga hemförsäkringarna.
    Grupplivförsäkrad blir ju annulerad om man inte betalar in.
    De flesta fack har automatisk anslutning till sina gruppförsäkringar, man måste själv tacka nej via talong/telefon om man inte vill ha dem, annars dimper det ner en räkning (som många inte vet vad det är)
    Gruppförsäkring är en kombinerad liv/sjukförsäkring!

• Anonym (anställd)

Okej,så jag borde höra med mitt försäkringsbolag då om hemförsäkringen jag har nu genom facket. Jag hade tydligen Folksam.Men vad jag fattade för så ingick den liksom i priset,så jag borde väl inte få billigare avgift om jag sa upp den,eftersom jag aldrig sökt den utan fick hemförsäkringen automatiskt.

Jag tolkar det som att det bästa vore att ringa tex Folksam och teckna en separat föräkring,där jag har allrisk och liv/sjukförsäkring. Åh sedan har jag facket och A-kassan för sej s.a.s

Jag vill ha allt samlat,alla försäkringar för sej och så fack/A-kassa för sej.Annars blir det så grötigt om vad som gäller och vilken jag har osv.

Tack för att Ni tar Er tid

• Älvaiskogen

Det är väldigt olika hur avgifterna till Fack och A-Kassa tas ut. Du bör ta reda på specifikt vilken avgift som går vart innan du säger upp någonting. Går du ur facket upphör antagligen även grupplivförsäkrignen, då den är en rabatterad försäkring genom facket- som du inte betalat ändå - så då blir det ingen förlust.

Det enda som kan vara en förlust är att utan de rabatter du får genom facket så blir separata försäkringar + A-kassa lika dyrt som den lösning du har idag.

Det är ju även så att facket har annat att erbjuda än bara försäkringar och möjligheten till A-kassa (som egentligen är en statligt finansierad försäkring). Om du hamnar i konflikt med din arbetsgivare har facket rätt till förhandling och du kan ha rätt att bli företrädd utan att behöva betala privat jurist. Ta reda på vad som ingår i medlemsskapet innan du säger upp.

• Rusty

Det går inte att avgöra vad som ingår i din hemförsäkring bara baserat på prset. Ring försäkringsbolaget och fråga!

En grupplivförsäkring är nåt annat. Det är en livförsäkring, så att dina efterlevande får pengar om du dör. Det är bra om man har barn eller om sambon t ex inte kan betala räntan på huset själv ifall man dör. Grupplivförsäkring innebär att man måste ingå i en viss grupp för att få just den försäkringen (t ex ett avtal som försäkringsbolaget och facket förhandlat fram så att medlemmarna får en bra försäkrning). Om du inte betalat räkningen så slutar försäkringen gälla. Om du vill ha den igen är det bara att teckna om den och börja betala igen.

• Einnej

Är du inte med i facket och dom höjer lönerna så får inte du heller någon höjning.

• Anonym (anställd)

Tack snälla Ni! Jag ska ta mej i kragen och ringa både försäkringsbolaget och facket igen.Inte idag då,men kommande dagar. Jag återkommer till Er om jag blir snurrig igen.

Tack igen!

• Anonym (rätt)

Hej !!!
    Jag varnar dig för att bara vara med i facket för då är du inte berättigad a-kassa den dagen du blir arbetslös.
    Min sambo satte sig i den knipan att han trodde han hadde rätt till a-kassa då han sk var med i facket men icke..
    Det är en annan sak att bara vara med i a-kassan och för det betalar jag ca dryga 1200 en gång per år för att vara med i. Kommunals a-kassa är jag med i.

När du blir arbetslös utan att varit med i a-kassa så kan du vara berättigad ersättning från alfakassan.
    Du måste däremot varit medlem för att få en högre ersättning även där..

Blir du däremot sjuk en längre period så kan det ochså löna sig att vara med i a-kassan för de räknar flera år (5-6) tillbaks.

Varken sjukskrivning eller föräldrapenning lönar sig att gå ur a-kassan för.

• Anonym (anställd)

Anonym

Tack för infon! Just nu är jag ju med i både A-kassan och facket och jag tror jag låter det vara så. Just därför då finns det inga "kryphål" för dem OM jag skulle behöva facket eller A-kassans hjälp.

• Flissi

Om ens gruppliv är annulerad är det inte "bara" att teckna om den igen, man måste fylla i hälsodeklaration & har man varit om än så lite sjuk kan man bli nekad att få en ny!
    Det är därför de flesta avtalen börjar gälla med automatik så även de nya medlemmar med lite hälsobrister kan få en liv/sjukförsäkring!
    Så har man varit/är sjuk ska man INTE annulera utan att verkligen kolla vad det gäller för!

• Anonym (rätt)

Vad jag vet så får man billigare pris på hemförsäkringen då man är med i facket. Det betyder inte att den bara ingår utan att du betalar en slant extra för den.

Svar på tråden Behöver jag vara med i både Facket OCH A-kassan?