• Jamirl

Vad menas egentligen med att man har äggvita i urinen?

Undrar bara...jag hade det idag...är nåt på tok då eller?

• Svar på tråden Vad menas egentligen med att man har äggvita i urinen?
  • fjunis

Äggvita i urinen kan tillsammans med andra symptom (högt blodtryck, huvudvärk osv) tyda på havandeskapsförgiftning.

• Heli77

Har man äggvita i urinen så brukar det bli på en skala mellan +1 till +3, där +3 är allvarligast.
    +1 är endast spår av äggvita och behöver inte betyda så mycket. Man har äggviteämnen naturligt i flytningar exempelvis och det kan hamna i urinprovet och ge utslag.

Som Fjunis skrev så kan det i kombination med andra typiska symptom tyda på havandeskapsförgiftning, och det kan även vara tecken på urinvägsinfektion.
    Men om din bm inte oroade sig över det, så behöver du inte heller göra det.

• AnnaCh81

Jag har haft spår av äggvita,+1.
    Jag tog med ett urinprov varje gång jag skulle till bm och 2-3 gånger i rad visade det spår. Min bm skickade urinproven på odling varje gång, hon sa att det ev. kunde vara UVI men det visade aldrig något som behövde åtgärdas iaf. Nu sista gången jag var hos henne så visade urinprovet inte spår av äggvita. Men jag ska fortsätta ta med ett prov så får vi se om det fortsätter vara bra.

Min bm sa som sagt att det ev. kunde vara UVI. Hon verkade aldrig orolig, eftersom det ju bara visade spår av äggvita.

• Nettis1975

Att få äggvita i urinen är ett tecken på att njurarna är påverkade vid till exempel en havandeskapsförgiftning. Äggvita betyder inte alltid HF och många gravid får spår (+1) under graviditeten och är inte farligt. Äggvitan kan sedan ha försvunnit vid nästa BM-besök.

Man kan ha högre äggvita än +3. Vid en HF får man samla urin i ett dygn för att mäta ordentligt hur mycket äggvita man läcker. Detta gör man för att stickorna som BM testar med endast går till +3, man kan alltså läcka mer.

Svar på tråden Vad menas egentligen med att man har äggvita i urinen?