• Anonym

Ska göra ett EKG i morrn.

Nån här som haft en otrolig hjärtklappning som på EKG visat sig va "farligt"?

Vet inte om det är just hjärtklappning heller. Det känns mer som att hjärtat darrar.

Är så nervös.. har haft det här så länge nu.. oftast har jag kunnat koppla ihop det med jobbet. Jobbar natt, och ibland slumrar jag till, och när jag vaknar så slår (darrar/fladdrar) hjärtat hur fort som helst. Men det brukar alltid lugna ner sig efter nån min.

Men nu sen några veckor så får jag så här JÄTTEOFTA, och det håller i sig LÄNGE!

Tänker att jag kanske tänker för mycket på det.. och känner efter för mycket. Men nu börjar det bli otäckt.

Har lite yrsel o lite "koncentrationssvårigheter".. kan inte riktigt fästa blicken..

I morse ringde jag iallafall vårdcentralen och fick tid för ett EKG i morrn förmiddag.

Kan dom se på EKG:t att jag haft hjärtklappning förut??? Det är ju inte alls säkert att det kommer komma just när jag ligger där ju?!

Åhh, jag har inte tid/lust/råd att vara sjuk på nåt sätt just nu.
    Och hjärtsjuk vill jag inte va.. jag är ju bara 36 ju...

• Svar på tråden Ska göra ett EKG i morrn.
  • Pillanstjernberg

Man kan inte se om du haft hjärtklappning tidigare utan EKG visar hur hjärtat "mår" under tiden man tar det. EKG registrerar som sagt hjärtrytm och det jag kan tänka mig att de vill kontrollera är om du har "fel" i hjärtrytmen som t.ex. extraslag eller s.k. flimmer. Jag förmodar att de vill utreda så du inte drabbats av t.ex. hjärtmuskelinflammation eller någon annan "hjärtsjuka".
    Jag kan förstå att du känner oro. Hjärtat är hjärtat...
    Du är så ung så jag tror inte du drabbats av något allvarligt men det är ju bra att du utreds ordentligt. Vården är faktiskt fantastisk idag och man får bra hjälp.
    Du kanske stressar mycket? Läste att du jobbar natt.
    Hoppas allt blir bra för dig. Skänker styrkekramar...

• Anonym

Ja usch.. och inte blev det bättre när hon på VC sa att hon tyckt ej ag skulle komma dit!

Hade hoppats på typ "tänk inte på det så går det över"

Hon sa att det var bäst jag kom så dom kunde kolla.. och så att jag skulle kunna känna mig lugn sen.. hmmm..
    Och att oftast är det ingen fara.

Men min puls är hög jämt känns det som. SOm när jag var gravid liksom.. det slår o slår o slår.

Men det är det där "darret" som jag är mest nojjig över. Om jag lagt nåt på bröstet just när det "darrar" så syns det verkligen att det "darrar".. det slår JÄTTEfort. Inte hårt.. men fort.

Min farfar hade ett hjräta som växte (?) jag har ingen aning om vad som gjorde det. Jag kom på det idag.. och då blev jag såklart ännu (hur det nu är möjligt) nojjigare.

Tror ju att jag ska dö knall o fall här i värsta hjärtinfarkten. Men det går ju itne.. det vägrar jag

Tack Pillan för dina lugnande ord...

• Elin88

Hej TS!

Förstår din oro, vet inte om jag kan lugna dig. Jag har astma och får ofta hjärtklappning av mina mediciner, MEN får även hjärtklappning då jag är stressad eller om jag bara tar det lugnt kan det kännas som att hjärtat ska hoppa upp ur halsen.

Har gjort ett flertal EKG (senast inatt då jag låg på sjukhus) när jag haft hjärklappning och det har inte varit något fel på mitt hjärta endast att det slagit snabbt (vilket det gör då man har hjärtklappning)

Jag får ofta hög puls och hjärtklappning av ibland ingenting. har även röntgat hjärtat och allt har varit bra. Min hjärklappning (även min astma) blir värre när man stressar upp sig, vilket man oftast gör när något obehagligt händer med sin kropp. Så skulle man kunna koppla bort och tänka på något annat då det händer det så tror jag att iallafall mina problem skulle lugna ner sig. Men det är lättare sagt än gjort!

Kan tillägga att jag är 18 år, och visst känns det jobbigt och ledsamt att gå runt med hjärtklappning när man är ung. Men som sagt mitt hjärta mår bra och jag hoppas att även ditt gör det
    Lycka till imorgon!
    kram

• Pillanstjernberg

TS; Att ditt Farfars hjärta växte berodde på att han hade s.k. hjärtsvikt vilket innebär att hjärtat blir svagare och inte orkar pumpa runt blodet som när han var ung. Det i sin tur gör att blodet stockar sig bakåt, hjärtat arbetar mer och växer eftersom hjärtat är en muskel. Det behöver du inte oroa dig för.
    Håller tummarna för dig i morgon. Det kommer gå bra.
    Kramar

• Anonym (SSK)

Jag jobbar med att ta EKG.
    När någon söker med dina symtom händer det i princip aldrig att vi "hittar" något farligt. Ta det lugnt!

• ReRant

Jag var faktiskt bara för ett par veckor sedan hos läkaren för att hjärtat rusade iväg i tid och otid. Jag trodde att det berodde på stress. Läkaren sa i alla fall att det var vanligt och helt ofarligt. Frågar man 100 personer så har 20 säkert upplevt det under en period sa han.

Dock visade det sig att han hörde ett missljud på hjärtat, men det hörde antagligen inte ihop med hjärtklappningen. Jaja. Nu går man och väntar på en tid hos kardeologen.

• Anonym (SSK)

Jag kan lugna dig också. Blåsljud, som det heter, är också i princip alltid ofarligt.

• ReRant

Thanx anonym. Jo, jag vet att blåsljud brukar vara rätt ofarligt.

Jag ska inte ta över tråden, men det kom in flera läkare som lyssnade på hjärtat och de tyckte inte att det lät som ett blåsljud.

Vetefan vad det kan vara. Nåja, jag har ju klarat mig hitills så jag överlever nog.

• Anonym (SSK)

Det kan vara ett helt normalt "strömningsljud". Blodet forsar ju runt där inne och virvlar och det låter. Ovana läkare kan tolka det som sk blåsljud.

Svar på tråden Ska göra ett EKG i morrn.