• tesslita

Vi med Panikångest (tråd)

startade en sådan här tidigare en gång men vet inte om det finns en just nu.

själv har jag diagnosen svår panikångest sedan 9 års ålder.

har kämpat med det mesta av olika mediciner och terapier m.m men inte blivit bättre.

därav så tänkte jag starta denna tråden så vi som lider av samma sak akn stötta varandra bättre.

skrev här om en typisk attack för mig om ni orkar läsa:
    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m10607395.html

kram / Tess med dottern Moa född 060416

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-19 12:57:25:
    Mer info om vad panikångest är: www.sps.nu/panikangest/
  • Svar på tråden Vi med Panikångest (tråd)
  • Anonym (likadan)

Känner likadant stundvis men blir dock hjälpt av medicin........ du verkar ha provat allt så jag har inga råd att ge tyvärr.

• Marilyne

Jag har också PÅ fast det är inte den som dominerar längre utan min OCD istället. Har lärt mig hantera panikångesten så pass bra genom KBT.

Trist att du inte hittat nått som hjälper dig

• mommi75

Här är en till.Slutade med min medecin för 4 vecor sen och nu har helvetet startat igen. Blääääääääääääääääääääääääää

• tesslita

mommo75: usch va jobbigt..
    känner igen det där.
    vad fick dig att sluta med medicinen?

• mommi75

Hade ätit den i ett och ett halvt år och tyckte (med samråd av läkare) att jag skulle sätta ut den,så det gjorde jag och måde as bra i 3 veckor. Va ska man göra nu då? Nu är jag ju en "livräddmamma" IGEN ju.

• DalaPetra

Har PÅ sedan 1998 efter en olycka och pisksnärtskada som följd.

Har näst intill bekämpat den nu med hjälp av Citalopram 20 mg om dagen och en jädra vilja.

Sååååå skönt. Kämpa på mina vänner.

• DalaPetra

Glömde skriva att jag även fick en depression pga PÅ´n och därför fick medicinsk hjälp. Hade kommit så långt jag kunde på egen väg innan men sen kom depressionen och det tog stopp. Skönt att bli trodd och få hjälp...

• MorlillaMor

Hej.

Är ny här!

Panikångest och deprimation,upplever jag fruktansvärt.
    Min panikångest är inte så hemsk längre,men däremot deprimationen är fruktansvärt.
    Jag faller ner i en djup håla och kan inte ta hand om mig själv.Jag kan inte göra nånting,allt känns så kaos,både inom mig och utanpå.Jag orkar ingenting,bara ligger i sängen och gråter.Jag har 2 pojkar och är gift sen 11 år.Min man förstår sig inte på min deprimation,själv kan han få panikångest med tryck över bröstet och hjärtat slår snabbt,härom dan slet han av sig sin tröja,för han fick inte luft.Jag försökte lugna honom,med att ta djupa lugna andetag.Vet hur det känns när marken gungar under en.Jag hade dessa upplevelse när mitt första barn föddes för 17 år sen.Jag stod i kö en sk dagen innan julaftonkö.Då började paniken krypa sakta i kroppen.Jag tittade på min son och gulade med han,bara jag fick iväg paniken.Jag rusade ut från affären genom att slänga varorna åt sidan,folk trodde nog jag var en snattare,men skit i dom,jag hann inte i tid till bussen,stod vid bron med en unge som skrek och jag själv grät och var hysterisk.Jag fick fart på benen och gick hemåt,sen släppte paniken sig.Jag var slutkörd.När grabben började kunna sitta i en barnsits på cykeln,så tog jag cykeln vart jag än gick,detta hjälpte mig fri ifrån panikångesten.Jag klarar än idag inte av att åka buss eller ta taxi.Jag klarar inte av att bli beroende av andra som styr mitt liv.Kanske därför som jag blir så deprimerad.Att vara gift innebär vissa krav,man är inte lika fri som innan.Nu har jag 3 pojkar inkl min man att ta hänsyn till,matlagning,städning och tvättning+ strykning.Handla gör han.Jag bara orkar inte att ha nån som styr mitt liv.Jag orkar inte ta ansvar när jag blir deprimerad.Jag äter inga mediciner mot det.har sett för många i min släkt som är beroende av sk lyckopiller,de åker in och ut från sjukhus,antingen självmordförsök eller psyket.Så jag är rädd.Jag har suttit på psyk som yngre,då barnpsyk.Jag har fajtats mycket med mina sociala problem.Jag har svårt med närkärlek som krammar och gullig gull.Jag lider även av bacillskräck,måste tvätta händerna vara gång som jag har varit ute.Borsta tänderna flera gånger om dan.Ibland pallar man inte trycket,men vad skall jag göra.Inners innetänker jag mycket på mina barn.Hur skall dom ta det,när de ser sin mamma blir så konstig.Min man och jag bråkar jättemycket,och alltid om pengar.Jag är pensionär pga sjukdom,han jobbar.Alltid sitter jag utan pengar 2-3 veckar innan nästa pension kommer.Han har allt,jag har inget.Jag älskar att shoppa,men det går inte längre pga min lilla pension,tack göran och gänget,för att ni kastar oss i sjön.

• Mys m princess

Räcker upp en hand och följer med i tråden...

• mommi75

Jag tycker det är konstigt att vi som mår så pass dåligt med ångest och depp inte får mer hjälp än vad vi får, tex. sjukskrivningar mm. Har blivit så himlans tufft för vissa har utnyttjat situationen.Man kan fråga sig hur sjuk man måste bli i dagens läge för att få hjälp.
    Jag är livrädd att jag ska flippa ut totalt och vad händer då med mina 2 barn som jag e ensamstående med? Jo då kommer soc in i bilden och placerar ut dom.Vore det inte bättre att man får hjälp innan men hinner så långt.

Va tvungen att skriva av mig lite

Svar på tråden Vi med Panikångest (tråd)