• Minelli

Rhodesian Ridgeback

Hur mycket gav ni för er Rhodesian?
    Vad är rimligt?
    Bästa och sämsta med rasen?
    Tik eller hanhund - skillnader?
    -nyfiken-

• Svar på tråden Rhodesian Ridgeback
  • Miramis 1980

Gav 10000 för min tik -02 har hört att dom har gått upp i pris med ca. 1500-2000kr nu.
    Är hunden korrekt och med bra stam så är det rimligt.
    Bästa är intelligensen, lugnet och utseendet.
    Dom kan vara svåra att ha som första hund då dom inte alltid är så lättfostrade, det är från början en jakthund som är framavlad att ta egna beslut och ifrågasätter därför både en och två gånger vid kommando, man riktigt ser hur dom står och överväger
    Tik eller hane ? Är nog en smaksak. Utseendemässigt är hanarna mkt grövre och mkt maskulina, medans tikar är lite finlämmade och lite lägre. Det ska vara tydliga könspräglingar.

(¯`·... Mamma till tre söner + gravid i v.31 ...·´¯)
  • Blackie

Gav 10000 kronor för min hane 2003.
    Det sämsta med honom är att han va väldigt jobbig som valp/unghund. Försökte klättra i rang och bet oss konstant som lite valp.
    Han har även haft svårt för att bli lämnad ensam eftersom han är ett riktigt flockdjur. Positivt med det är i och för sig att han är lätt att ha lös eftersom han håller sig i närheten.
    Nu är han 3,5 år gammal och världens lugnaste och snällaste hund. En stor knähund som älskar att kela och vara nära. Fungerar även kanon med barn.

• Jag o de små

Ja de kostade ju 10000 när jag köpte min Ella.. 2001.
    Underbar hund. Lugn, cool, glad knähund, skäller sällan, snäll att ha lös,  bryr sig inte om andra hundar. Lite väl matglad är väl ända minuset.... Jag rekomenderar tik.
    Hade schäfer innan... Vilken skillnad. Denna ras passar mig mycket bättre.

• Linneea

Vi gav 11000 för våran hane 2005. Mellan 10-15000 kr tar väl dom flesta uppfödarna.
    Helt underbar hund har inte ångrat oss en sekund. Dom lär sig fort men gillar inte att upprepa kommandon hur många gånger som helst. Stämmer verkligen som busmamma80 skrev att det riktigt syns hur dom kan stå och överväga kommandon, typ: är det verkligen värt att komma till dig, eller lägga sig eller vad som helst...
    Dom är slöa inomhus och förvandlas snabbt till pigg och snabb hund utomhus.

Enda nackdelen med våran hund är att han har lite väl stort hundintresse, vilket dessutom inte verkar vara så vanligt för rasen. Men han är väldigt ung än så vi hoppas att det ska avta. Men hur som helst har han alltid varit hur snäll som helst med allt och alla, har inte haft problem med att han försöker klättra i rang särskilt mkt, och han har heller inga problem att vara ensam.

Ja skulle ju kunna skriva hur mkt som helst om min "lilla" ögonsten

• Minelli

Tack för svaren!
    Det verkar som att det lutar åt en liten RR, när det blir dags! (ska bara se till att nån av oss får fast tjänst först)

Ös gärna på med mer erfarenheter av rasen!

Med varje problem kommer en gåva och ett nytt kapitel.
  • MillanB

Vad kul att ni har fastnat för RR. Jag har 2 RR 1 tik som är 4,5 år en lite valp som är 14 v, mor och dotter. Jag har nyss fött upp första kull och det kommer bli en till under nästa år. Jag begärde 10000 för mina valpar men snittet ligger närmare 12000. Sen beror det lite på vart i landet ni bor och även hur korrekt hunden är. Om du undrar något så är du välkommen att fråga!

• Mimic

Min vuxna tik betalade jag 12000kr för. Vår lille gosse 15000kr. Värda varenda krona De är helt underbara Kom och hälsa på dem på www.ridgeback.tern.se

• Minelli

Åh, tack!
    vad kul med uppfödare och sidor här! ska kolla!

• Skusan

Mimic - Vilka underbara bilder du har på dina hundar!

• Minelli
    Mimic: ja, verkligen! så fina hundar!
  • Mimic

Åh tack så mycket för de snälla orden om mina hundar..

Svar på tråden Rhodesian Ridgeback