• Bonanza

Tapet till vardagsrum?

I december flyttar vi till en större lägenhet, och vi ska då tapetsera om vardagsrummet.

Nu vill jag ha tips på snygga tapeter! Vår soffa är beige, och våra övriga möbler är i antikbetsad ek. Jag vill gärna ha lite färg, men inte så skrikigt. Kanske en fondvägg, men det är väl ute nu?

Jag vill inte ha det för kalt och vitt, utan gärna hemtrevligt. Men samtidigt modernt.

Visa mig vilka tapeter vi ska ha!

• Svar på tråden Tapet till vardagsrum?
  • Stikla

Oj, svårt...men kul! Jag skulle rösta på antingen äggskalsvita dvs inte kalla vita utan vita som är lite brutna i en beige/gul ton, eller sandfärgade tapeter. Skulle jag tapetsera om idag skulle jag välja äggskalsvita, det är tidlöst men kanske lite tråkigt?

Tips: På boråstapeters hemsida kan man "provtapetsera" och få en uppfattning om hur färgerna ser ut ....www.borastapeter.se/
    Du kanske har hittat dit redan, men jag tipsar ändå

• Bonanza

Jag är rädd att det blir tråkigt med äggskalsvitt, eftersom vi har beige soffa och bruna möbler. Det blir inte så varmt då. Dessutom har vi en liten ettåring som stökar ner, och vitt kanske framhäver det?

Någon mer som har något tips?

• Anna Paulita

Skit i vad som är modernt! ;) Hade jag dina färger på soffa och möbler hade jag valt en vinröd fondvägg, och de tre andra väggarna i äggskal eller cremefärgat. Vinrött, ek och beige går väldigt fint i hop. Mossgrönt skulle passa också, men rött är ju lite gladare. :)

• jummie

hallå

det finns en ny serie tapeter som ser handmålade ut, lite dyrare men ack så snygga!! De är i lite häftiga färger o skulle passa som en fondvägg, resterande väggar kan ju vara mandlevita.

Kan dock inte för mitt liv komma på vilken märke det var (amningshjärna deluxe). Men de finns i riktig färgaffärer, inte typ Coop eller andra liknande.

*ska kolla bland mina favoriter om jag hittar hemsidan*

• Stikla

Håller med Anna Sol: skit i vad som är modernt! Ta det som ni gillar ... Jag har tapeter som drar åt grönt i sovrummet, (ljus mossgrön/havrefärgade om man kalla det för det) och de är mina absoluta favoriter! Så gillar du grönt så ... Jag håller med om att det kan bli lite tråkigt med mitt tidigare förslag mot beiga och bruna möbler, men alla gillar ju inte färger på väggarna så jag gav ett "main-stream-förslag" Lite fegt av mig kanske

En undran (hoppas att der är ok att jag ställer en fråga i din tråd Bonanza): Vad är det för skillnad på mandel- och äggskalsvitt? Vilken är kallare/varmare?

• Anna Paulita

Ok, då förstår jag att vinrött känns lite trisst. Det kan kan komma på då är ju mossgrönt, alt en snygg tapet. Boråstapeter har en serie som heter Anno 1905, där i finns det en del snygga...Det finns två tapeter där som heter Anno 1905 12904 eller Anno 1905 12905 som skulle kunna bli snygga till dina möböer. Den typen av sekelskift stil är ganska "modern" just nu.

Svar på tråden Tapet till vardagsrum?