• Síog

Någon mer som är förtjust i irländsk musik?

Ja, någon mer som lyssnar på irländskt?
    Allt ifrån gamla hederliga The Dubliners & Wolfe Tones till Athenrye & Éire Óg..
    Vore kul att utbyta lite låttips osv

• Svar på tråden Någon mer som är förtjust i irländsk musik?
  • Mirro

Jag är lite inne på irlänsk folkmusik genom min sambo. Han lyssnar främst på Dubliners. Jag är inte så glad för dem (förutom att det är roligt att själv sjunga låtarna), men däremot vill jag varmt rekommendera Cheiftains! Det är riktigt bra!
    Andra band som jag vill rekommendera är Fairport convention (dock inte från Irland) och det band som Enyas syster sjunger i (minns inte namnet, men det går att googla på det).

• Síog

Tack för tipsen Jag ska se om jag får tag i några låtar med de band nu nämnde

• Mirro

Förresten, bandet som jag nämnde med Enyas syster heter Clanned tror jag. De är att rekommendera!

• LyNxQ

Jaa! Fast jag är inte det minsta insatt.. men det är härligt att lyssna när man får tillfälle--

Kom av en händelse in på King Laoghaires hemsida, laddade ner (efter mycket om och men, pga dålig internetuppkoppling )
    ner ett par låtar, eller åtminstone delar av (man kunde ladda ner hela, men som sagt så funkade det inget vidare för mej..)
    Låtarna var jättebra! Tyvärr var skivan slutsåld

Nån som har tips på nån bra samlingsskiva med div. irländska/skottska låtar???

• Rude Boi

Jag gillar The Pouges i många tillfällen.

• Síog

Lynxq - Jag har aldrig hört talas om dom.. Vad gör dom för slags musik?

För er som tycker om irländsk, instrumental musik så kan jag rekommendera soundtracket till filmen The Boondock Saints.. Främst The Boondock Saints Theme, som är en så underbar låt att jag får tårar i ögonen varje gång jag hör den

• LyNxQ

Síog- de är från Vänersborg och spelar väl typ traditionell irländsk pubmusik... på hemsidan har de några låtar man kan lyssna på..

• Sallisen

Jepp, jag gillar irländskt! Har CD-skivor med irländsa folkvisor hemma.

Är inte lika duktig på lite modernare irländsk musik, däremot.

Och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Avalon

Älskar Clannads, Waterboys, Dubliners...men skotska går heller inte av för hackor med Runrigs.

You don´t have a soul. You are a soul. You have a body. - C.S Lewis
  • LyNxQ

Runrigs, vad är det för typ av musik? (ja, jag fattar ju att det är skotskt försås)

Jag har en skiva med KingLaoghaire (men de är ju från Vänersborg förståss.. men ganska bra!) och en bränd skiva som heter typ 25 favourite irish drinking songs.. fast det har nog blivit fel nånstans, för det är bara 20 låtar på den skivan..

Jag skulle vilja ha namnen på grupper/skivor med fina irländska/skotska traditionella låtar.. helst inte bara instrumentell..
    Vet liksom inte riktigt vad jag ska leta efter, men jag tycker om att höra på det, så några fler skivor hade inte skadat...

• Síog

Lynxq - Ska in och lyssna lite

Det är ingen som är lite mer förtjust i den mer moderna musiken från Irland? Typ Éire Óg, The Unity Squad, Seanchai osv..
    Eller sk. "I.R.A-musik"?

• LyNxQ

Har nog inte hört något av det moderna.. dock avskydde jag Sinead O'Connor när jag var liten (hon är väl irländska?), fast jag gillade ändå hennes låt Nothing comperes to you..

Síog-lyssna på Red is the rose, den är så vacker! (LochLomond-melodi men annan text)

• Síog

Lynxq - Jag är inte heller vidare förtjust i Sinéad O´Connor, men Nothing Compares To You är nästan en klassiker
    Och King Laoghaire var riktigt bra! Jag blir så glad av irländsk musik, det är verkligen underbart

Svar på tråden Någon mer som är förtjust i irländsk musik?