Känner mig ensam i föräldraskapet
Hej!
För 7 månader sen blev jag och maken föräldrar till en underbar gosse.
Det som gör ont i mig och som gör att jag känner mig ensam ibland är att det känns som om min man lämpar över allt på mig.
Han drar in pengarna och jobbar extra för att försörja oss, och det är såklart bra. Men även den tid han är hemma vill han hela tiden aktivera sig med saker istället för att vara med vår son.
Ta en sån enkel sak som att jag och gossen har varit tillsammans hela dagen, pappan kommer hem och det är ändå hos mig gossen är hela tiden. Pappa tar kanske honom 5-10 minuter, men så fort han blir lite kinkig eller pappa tröttnar så får jag ta honom igen. Eller så lägger han honom i soffan sidan om mig.
Jag har inte blivit avlastad på 7 månader känns det som!
Och eftersom min man jobbar mycket kvällar/nätter så har jag heller inte fått sova en hel natt på 7 månader.
Jag ammar, och min man anser därför att han kan ändå inte göra något på natten.
Jag sköter hela hemmet medan han jobbar.
Om jag säger hur jag känner blir han förbannad och menar på att han måste jobba för att vi ska klara oss.
Jag älskar min son över allt annat, men jag känner att orken börjar rinna ur mig.
Ett exempel till är ifall jag behöver köra iväg en liten stund till affären ensam. Det kan min man knappt klara av! Han kan då säga: -Jaha? Men det tar väl inte mer än en halvtimme.
Sen så fort jag är hemma igen så får jag ta över sonen.
Jag blir ledsen, frustrerad, är han inte intresserad av sitt barn?
Tilläggas ska kanske att han har två barn sen innan som hälsar på en - två gånger per månad, och jag vet att han var ganska frånvarande när de var små också.
Vad gör jag? Varför ska bara jag ta hela ansvaret?
Är det för mycket begärt att han de dagar han är ledig är med pojken åtminstone några timmar i sträck, förutom de stunder jag ammar?