• Anonym (Ensam)

Känner mig ensam i föräldraskapet

Hej!
    För 7 månader sen blev jag och maken föräldrar till en underbar gosse.
    Det som gör ont i mig och som gör att jag känner mig ensam ibland är att det känns som om min man lämpar över allt på mig.
    Han drar in pengarna och jobbar extra för att försörja oss, och det är såklart bra. Men även den tid han är hemma vill han hela tiden aktivera sig med saker istället för att vara med vår son.

Ta en sån enkel sak som att jag och gossen har varit tillsammans hela dagen, pappan kommer hem och det är ändå hos mig gossen är hela tiden. Pappa tar kanske honom 5-10 minuter, men så fort han blir lite kinkig eller pappa tröttnar så får jag ta honom igen. Eller så lägger han honom i soffan sidan om mig.
    Jag har inte blivit avlastad på 7 månader känns det som!
    Och eftersom min man jobbar mycket kvällar/nätter så har jag heller inte fått sova en hel natt på 7 månader.
    Jag ammar, och min man anser därför att han kan ändå inte göra något på natten.

Jag sköter hela hemmet medan han jobbar.
    Om jag säger hur jag känner blir han förbannad och menar på att han måste jobba för att vi ska klara oss.
    Jag älskar min son över allt annat, men jag känner att orken börjar rinna ur mig.

Ett exempel till är ifall jag behöver köra iväg en liten stund till affären ensam. Det kan min man knappt klara av! Han kan då säga: -Jaha? Men det tar väl inte mer än en halvtimme.
    Sen så fort jag är hemma igen så får jag ta över sonen.

Jag blir ledsen, frustrerad, är han inte intresserad av sitt barn?
    Tilläggas ska kanske att han har två barn sen innan som hälsar på en - två gånger per månad, och jag vet att han var ganska frånvarande när de var små också.

Vad gör jag? Varför ska bara jag ta hela ansvaret?
    Är det för mycket begärt att han de dagar han är ledig är med pojken åtminstone några timmar i sträck, förutom de stunder jag ammar?

• Svar på tråden Känner mig ensam i föräldraskapet
  • Anonym (JagMed)

Hej TS! Det kunde vara jag som skrev det där. Stämmer på pricken in hos oss. Det är kanske inte att jag är utsliten eftersom mitt barn tursamt nog sover på nätterna, men det är så enformigt och sakterliga tar det all energi från mig. Jag känner mig låst och fast i rutin träsket. Såfort jag går ut känner jag mig stressad eftersom jag vet att han räknar minuterna tills jag kommer tillbaka.

• anro

Pappans tid kommer ... tänk när gossen vill spela fotboll...då är det nog pappa han dra i.

Nämen jag har väl oxå känt som dig. Men jag TROR att under första året är det mamman som tar det största ansvaret. Och i många fall kanske omedvetet "tar" barnet från pappan.

Ett barn ska leva lååååång tid och går in i olika faser och jag tror att vissa faser är det jag som mamma som tar det största ansvaret. jag kan nu se när min som är drygt 20 månader att det är pappa som gäller...

Kort sagt. Jag tror pappans tid kommer, snart är din pojke stor och kan prata själv och be hans pappa göra saker med honom...

Män har nog i bland svårt att axla rollen som bebispappa när det ofta är mamman som har huvudansvaret då hon är hemma det första året.

Det som känns lite skrämmande i din situation är ju hans relation med hans andra barn...men jag vet ju inte bakrunden till det.

Jag tycker att du ska försöka ta upp allt detta med honom...

Lycka till!

• Maribor

Vad tråkigt och jobbigt det låter! För alla!

tyvärr verkar det vara väldigt vanligt!

Jag har två väldigt konkreta förslag:

1: dela upp tiden med sonen, efter det att mannen kommit he från jobbet. Kanske känns onaturligt i början men efter ett tag blir det jättebra. Jag menar jag är ju fri att umgås hur mycket jag vill med mitt barn på "pappans tid" men då är det för att jag väljer det, mens det är han som är ansvarig för blöjbyten och att han får mat och lek.

2. Dela upp föräldraförsäkringen. Då får han helt egen tid med barnet, villkorslöst och det finns nog ingen bättre vägtill en fin kontakt än att just ha en massa tid ihop!

• Anonym (Ensam)

Hej Anro
    Kan dra lite kort ang. hans andra barn. Han stack ofta hemifrån på jobb och annat för att han inte trivdes med barnens mor. Han säger att han flydde därifrån för att hon bara skrek på honom och de alltid bråkade. Barn och pappa har en bra relation idag, trots att de ses ganska sällan.

Han säger också att detta inte alls har med de andra barnen att göra, för idag mår han bra och vill inget hellre än att vara med mig och gossen. Men han måste jobba, och säger att han absolut inte flyr som han gjorde förr.
    När jag säger att det ibland känns som han flyr blir han förbannad.
    En gång sa jag att jag vill att vår son ska ha en pappa på riktigt...ja, då blev han skitsur! Så det verkar känsligt för honom.

• smurfan82

Det skulle ha kunnat vara jag som skrev det där oxå...Hade det precis så där, började ta med mig sonen nästan överallt, även om hans pappa va hemma, för att slippa känna mig stressad över att jag måste skynda mig hem...
    Blev dessutom mycket bråk för att han inte tyckte att jag gjorde tillräckligt mycket i hemmet, jag va ju ändå "ledig" hela dagarna...*suck*
    Hade tur iaf att Oliver sov hela nätterna ganska tidigt, så jag fick åtminstone sova.
    Nu är Oliver två år, och vi är separerade, även om det inte bara berodde på det här, och pappan har precis börjat tycka att det är roligt att umgås med honom, eftersom han kan så mycket nu, så det börjar ordna upp sig till det bättre för oss iaf...

Kram o lycka till!

• Anonym (Ensam)

Hoppas det blir bättre med tiden.
    Finns en liten sorg i mig att pappan missar så mycket av sonen nu när han är i sitt esse. Att han liksom inte delar det med mig känns det som.
    Huvudsaken är väl att han älskar sin son, och det känner jag att han gör.

Svar på tråden Känner mig ensam i föräldraskapet