• Jennie med ie

Supa? Festa? Dricka alkohol?

I många diskussioner sätts ofta likhetstecken mellan att festa och att supa. Och mellan att dricka alkohol och att supa. För mig handlar supa om att dricka större mängder, och att man både kan festa och dricka alkohol utan att supa. Vad lägger ni i orden supa och festa?

--- Jennie = semesterfirare ---
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-13 12:52:26:
    Om vi säger såhär:

Jag skriver att jag varit ute på krogen med några kompisar, och har druckit alkohol så jag fick ta bussen, vilka slutsatser drar ni av det?

Jag skriver att jag och mannen varit på fest, och ingen av oss kunde köra bil eftersom vi druckit alkohol, vilka slutsatser drar ni av det?

Jag skriver att jag och mannen festat, vika slutsatser drar ni av det?
  • Svar på tråden Supa? Festa? Dricka alkohol?
  • Hustomten

Supa för mig är att dricka mycket alkhol. Bli bra på kanelen så att säga.

Festa för mig kan vara att gå ut på krogen, utan att dricka, dricka några glas vin, eller öl.
    Eller gå på fest och dricka lite alkohol, utan att bli dyngrak då.

¤¤¤¤¤¤¤ www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b1483.html ¤¤¤¤¤¤¤
  • idiblon

Eftersom jag har svårt att festa utan att supa, så sätter jag likhetstecken mellan de båda, trots att jag vet att det bör finnas skillnad i hur jag uppfattar benämningarna.

• Creep

Jag festa sällan utan att supa därför betyder festa och supa samma sak för mig ungefär. Säger jag att jag ska festa betyder det att det kas drickas ganska friskt. Ska jag däremot på fest så är inte det likamed att festa och således inte heller likamed att supa.

• nelle87

Tycker som du att supa är när man dricker MYCKET..
    festa kan man egentligen göra utan att dricka, men nu när jag varit gravid har jag istället sagt "ska på fest" istället för "ska festa", för ändå så låter det som om man ska dricka då..

• Amorella

Jag tycker nog också att festa är en synonym till att supa.
    Däremot är det en himla skillnad att gå på fest och att festa/supa.
    En fest kan ju vara en seriös middagsbjudning, en högtidsfest, en födelsedagsfest o.s.v., men ofta här på FL verkar det som att folk tror att går man på fest så sitter man hemma hos någon och super järnet och det är huvudsyftet med kvällen.

• isasdream

Supa= du dricker för att bli full, väldigt full, typ tonårsfasoner.

Festa= man har lite människor hemma, kanske blir det utgång, kanske inte, man dricker, kanske känner av men inte mer än så.

Dricka alkohol, ett glas vin till maten eller till kvällen, eller an kall öl i värmen..

så ungefär definerarar jag det hela.

• Jennie med ie

idiblon, så om nån skriver att de festat så utgår du från att de supit eftersom DU alltid super när du festar?
    Om nån skriver att de druckit alkohol och varit på krogen, utgår du också då från att de supit?

• Jennie med ie

Creep, samma fråga till dig som till idiblon.

Till er andra: att dricka alkohol då?? Om nån har druckit alkohol, t ex på krogen, utgår ni då från att de druckit mycket? Dvs supit?

• izadora

Festa för mig är dricka lite och gå ut och "svira", men supa är = dricka mycket och bli packad, ordentligt

• Jossebell

supa då häller man i sig alco så att dagen efter inte blir en hit..
    Festa kan vara allt från att svinga några bägare i glada vänners lag och att att äta godis med 10 åringarna framför tv en fredagkväll. Så festa för mig kan vara allt möjligt, supa är dock alltid supa..

• Amorella

Jag vill förtydliga att jag bara tänker högt utifrån hur jag uppfattar ordet "festa". Självklart får man sedan se hur personen ifråga använder det.

Det som stör mig mest är som sagt att man inte kan skriva här på FL att man har varit på fest och haft barnvakt utan att få massa kommentarer att man borde lekt av sig innan man skaffade barn, att man inte ska supa när man har barn, hur kan man ta hand om barnet när man är bakis o.s.v. D.v.s. det finns många som har uppfattningen att "gå på fest" = "supa". Vilket kanske egentligen säger mer om dem...

• isasdream

dricka alkohol kan då även vara en drink, el en öl eller liknande mängd vin på krogen, behöver inte bara vara hemma.

• danitra

När det gäller folk jag känner så tar jag ibland för givet att dom supit när dom säger att dom festat. Men aldrig annars eftersom jag själv sällan _super_ utan snarare festar med ett par glas vin.

• idiblon

Jmi: Nej, eftersom mitt festande nästan alltid leder till att jag super, och så även för många av den sortens människor jag umgås med, så utgår jag ifrån att de flesta faktiskt inte är lika dramatiska och problematiska att dom har ett behov av att supa sig redlösa just för att de festar. När någon jag inte känner ordentligt säger att denne har festat så utgår jag från att personen har varit på någon mindre tillställning och druckit en mindre summa alkohol, åkt hem relativt tidigt men tyckt att det var roligt, även om jag själv skulle ha svårt för att dra en sådan gräns utan att bli frustrerad.

Ja visst är jag fördomsfull, det tänker jag inte sticka under stol med!

• Amorella
    Jennie med ie skrev 2006-07-13 12:18:32 följande:
    Till er andra: att dricka alkohol då?? Om nån har druckit alkohol, t ex på krogen, utgår ni då från att de druckit mycket? Dvs supit?
    Nej, det gör jag inte. Man kan dricka ett glas vin eller ta en öl bara. Då dricker man ju alkohol. Jag är själv ingen stordrickare, men tar gärna ett glas vin till middagen eller en öl när jag är ute. Min sambo dricker mer, men han super inte. Då anser jag att man blir mer askalas.
  • forever love

supa för mig innebär att man druckit sig riktigt berusad alltså...festa eller dricka alkohol behöver inte betyda att man dricker sig full..det betyder det inte för mig iaf...ska ut i kväll o "ta en öl" ikväll med en kompis..men det betyder inte att jag ska supa!

• Andrundrun

Jag håller med isasdream. Så ser jag det också.

• Amorella

Måste dock erkänna att jag inte använt ordet festa sedan jag var student 

• Hannah76

Man kan festa utan att dricka alkohol, men säger man supa så tolkaar jag det som om man drukit mycket alkohol. Supa känns som nåt man gjorde innan man fyllt 18..

Svar på tråden Supa? Festa? Dricka alkohol?