• Anonym (Ont!)

Såriga bröstvårtor!

Har precis fått mitt 3:e barn och nu under första veckan har bröstvårtorna blivit såriga och det gör så ont att amma så jag vill bara dööö!! Jag svimmar nästan när han börjar äta! Mina andra två barn har det aldrig varit några som helst problem med vid amningarna. Alla 3 barnen sög/suger helt perfekt, men denna lilla krabat är väldigt stark, suger jättehårt, men annars funkar det bra. Varför blir det sår? Nu kommer han snart vara hungrig igen och jag kommer svimma!!! Vad kan jag göra för att få det att läka???

• Svar på tråden Såriga bröstvårtor!
  • mistierioso

Hade själv sår och blåsor i början och vet hur det känns. Min son suger också hårt. Att det blir sår kan bero på felaktig tag har jag för mig.

Du kan prova med en amningsnapp. Glöm inte att lufttorka och smörja in bröstvårtorna med bröstmjölk.

• Fille Fjonkan

Jag fick sår när jag ammade Tösen (barn nr 2). Hon hade ett för litet grepp, ville inte gärna gapa stort. Det som hjälpte mig var amningsnappar. De tvingade henne att ta ett större tag och "isolerade" lite så det gjorde aningen mndre ont tills såren läkte. Smörj med bröstmjölk och låt lufttorka mellan amningarna så läker det fortare. 

När såren väl hade läkt gick det bättre att amma igen trots att hon fortfarande gärna ville ta ett mindre tag än vad som är bra för brösten. Jag tror bröstvårtorna "vande" sig.

Hoppas det blir bättre!

• Anonym (Ont!)

Tack för råden!!!

• Jalapeno

med min första tjej fick jag sår som läkte på ett dygn med luftningshjälp. Det är som små, ca 3 cm i diameter, skålar av grovmaskigt hårt vitt plastnät som man trär in i viskos-cirklar som samlar upp bröstmjölken. Kommer inte ihåg vad dom heter. Blev tipsad av barnmorskan på återbesöksmottagningen om att köpa dom på KS-shoppen på Karolinska sjukhuset för dom fanns inte på apoteket. Mina väninnor har likadana och är lika nöjda.

• TheDyingBride

Använder du amningsinlägg?
    Jag fick världens bästa tips av min svägerska, en bm hade tipsat henne, om att amningsinläggen tydligen är för täta, så hon tog ett lakan (jag tog ett örngott) och klippte i fyrkanter och la mellan inläggen och bröstvårtorna. (Fyrkanterna ska bara ungefär lika stora som inläggen).
    Då får vårtorna mer luft och läker bättre!
    Det funkade jättebra för mig.
    Svägerskan hade ännu mer problem och sår än jag hade och det läkte fort för henne med när hon började med lakan emellan! (det ska inte vara de här dyraste lakanen/örngotten, de som är så täta, utan de som är lite "trådigare" eller vad man ska säga..där man ser trådarna lite grann..

• Jordgubbssaft

bröstmjölk påbröstvårtan, lufta, bröstvårtscreme, testade allt och det blev bättre med tiden också, man får pinas och härda ut *dessvärre* men nu funkar det finemang !

Svar på tråden Såriga bröstvårtor!