• Puss och Kram

Storlek på vinteroverall till nyfödd i jan?

Hej ni erfarna föräldrar.

Tittade i en postorderkatalog i veckan och insåg att vår bebis kommer att behöva en vinteroverall när den kommer ut i mitten av Januari. Men vilken storlek ska jag välja om den ska kunna använda den vintern ut. Tänkte att den får vara lite stor i början istället. Men vilken storlek bör jag välja för att den ska räcka hela tiden. Vi är inte speciellt långa så vi får nog ingen jättelång bebis utan ganska normal typ 3,5kg och 50cm.

Finns det någon med erfarenhet som kan ge lite tips?

/Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Storlek på vinteroverall till nyfödd i jan?
  • mickz

Hej vi fick iofs i februari men vi använde aldrig overall eftersom lillskrutt sov hela tiden. Så han hade bara varmare kläder å tjockmössa sen va han nerbäddad i vagn i en gosig vinteråkpåse så overallen vi köpte vart ALDRIG använd haha tänk va man lär sig

• isablo

Våran son föddes den 18 januari i år och
    vi hade i och för sig ganska många overaller
    till honom..

Men storleken som vi använde mest var nog 62..

Det är ju inte bra om den är för stor heller,
    då håller den ju inte värmen..

Hampus & Hugo in my heart..
  • Sundri

Vi hade en i 56, sen köpte jag en tunnare i storl 62 i mars... Hon var 51 lång o vägde 3522 när hon föddes 1feb.

Det enda rådet angående overall jag har att ge är;
    Köp inte en för tjock, dom ligger ju mest i vagnen eller i babyskyddet och det är ganska knöligt att sätta på dom en om den är tjock...
    Vi hade en tunnt fodrad fleece som var toppen, den som vi köpte först var tjockt&bulligt fodrad fleece och vi annvände bara den när vi åkte hem ifrån bb........

Lycka till!

• thefrog

köpte en overall i stl 56 till vår dotter o den var för stor i början. fick en av mina föräldrar som de köpte den dagen hon föddes, (10 jan) o den var i stl 62. den var alldeles för stor. min dotter var 52 lång o 3950 gr när hon föddes.

vi hade även en mjuklift som var fodrad med fleece så hon hade nog kunnat ha lite varmare kläder o filtar på sig som är lättare att ta av om hon blev varm men det är sånt man kommer på i efterhand. det är ganska knöligt, speciellt i babyskyddet med en tjock overall. så jag håller med sundri att inte köpa en för tjock overall. o jag tror att en i stl 56 räcker så får du köpa en annan större senare om det skulle behövas.

• Mammatezz81

vår son föddes den 14 december o var 53 cm lång o vägde nästan 4 kg.
    jag köpte stl 56 o den räcktenästan hela vintern..köpte en i stl 62 som vi inte använde alls mycket sen..

• Sanda

En rekomendation är att köpa en sån där overal som siter i babyskyddet, alltså som bälterna går igenom, då kan du sätta han där i med tjocka kläder och så blir han ombonad ändå. Och så kan du ha en åkpåse i vagnen som du bonar in han i med tjocka kläder. Vi hade en overall men det var så bökat att ta på den när dom är så lealösa i början. men om du ändå vill köpa en så rekomenderar jag stl 56 eller 62 så ska det räcka. Adrian föddes i början på februari och var 53 cm, men sträkte snabbt på sig...nu tar han stl 80 ojoj...min stora kille =)

• Evve

Vi köpte en overall som var "one size" som det gick att trä bältet igenom. Den var SUPER!

• lilllinda

po.p har sina superbra fleece overaller på rea nu. Köp en sådan i stl 56 så klarar du dig!! De är vindtäta. Bebisar ligger för det mesta i sin vagn så de behöver ingen stor o klumpig overall.

• Puss och Kram

Tack för alla kloka svar, ni har gett mycket att fundera på. Vi är ett ganska aktiv par som är ute på skoterturer i fjällen mm så jag tror jag kommer att använda en varm ovarall, och vårt mål är att ta med bebisen i det livet också. Våra kompisar gjorde ju det förra vintern så varför skulle inte vi kunna...
    Men en tunnare overall är nog inte heller fel. ska faktiskt ta mig till POP och kolla om de har en overall kvar...

• Lotten

Vi e heller inte så långa och vi fick våran son i mars så vi köpte en fleeceoverall som han kunde ha mars/april i strl 56 men den växte han ur efter en ca en månad. Han var 54cm lång och vägde nästan 4½kg när han föddes.

Satsa på en i strl 62/68 om du ska resten av vintern ut. eller köp när bebben tittar ut så vet du vilken storlek du kan köpa

• Sara K

Stella är född i mitten av jan (-05) och hon hade först en overall i 50, sen i 56 och sen i 62!!Flört Jag använde bara fleeceoveraller på henne, det räcker när dom ligger nerbäddade i vagnen och dom kostade väl ca 150 kr på Kappahl så jag kostade på mig att kunna använda "lagom" stl till henne!
    Hade även köpt en lite tjockare i stl 56, typ täckoverall, men den användes aldrig!

Den som användes längst tid var den i 56 så det skulle jag köpa om jag var du!

Sara, stolt mamma t. Stella (o lillebror som kommer 9/8)
  • Den mysiga

Hm vet inte hur många vändor med barnvagnen jag haft med lillen o då ville han vara i famnen som mest då han var vaken. Vill du kunna använda en babybjörn bärsele så köp en overall med ben ej sådan bara för att läggas i babyskyddet.

Alla bebisar är ju olika men som sagt våran ville vara mycket nära och i famnen. Jag har ju haft tur som fått barn i juni och då har endast kört med fleezeoverall på hösten..

Lite beroende på var ni bor så kanske ni behöver byta till en fleezeoverall när det blir mer vår. Vi hadde en fleezeoverall i storlek 62 då han föddes för att ta hem honom från bb. Vi hadde den overallen länge men den kändes väldigt stor från början.
    Jag minns benen på overallen de var utanför hans egna ben..

• Suskiv

Sonen föddes i november och hade en ulloverall storlek 60 den räckte nästan hela vintern. Bebisen får ha den nu när h*n föds i januari.
    Jag kommer troligtvis bära bebisen mest och då räcker det med innekläder, tossar och mössa innanför bärjackan. Overallen blir mest ett kompliment om det är riktigt kallt. Eller om h*n kan tänka sig sova i vagnen

• BillaBong

Våran dotter föddes 20 feb i år och vi hade en overall i strl 56 till henne. Köpte först en i 62, men den var waaay för stor, hehe, så mormor köpte en mindre så att Lillfisen inte skulle drunkna i den stora. Tänkte då att "nu har vi ju två, det är ju bra så hon kan ha ngt att växa i", men hon hann ju aldrig bli så pass stor så snabbt att det var ngn idé att ha kvar den. Och då var hon ändå rätt lång när hon föddes (54 cm) och växte snabbt... Men mitt råd är att köpa en 56. Om du har BF i januari är det ju ungefär en månad innan våran föddes och hinner ju ha overallen en månad längre. Kommer inte riktigt ihåg när vi började ta av overallen och klä på lite tjockare kläder och bäddade ner under en massa filtar istället. Men äsch, det är svårt det där, det tycker jag fortfarande även fast våran bebis är utanför magen :P

d(-_-)b
Svar på tråden Storlek på vinteroverall till nyfödd i jan?