• zoe111

skillnad på sammandragningar o värkar??? bf+7!

hej tjejer!

jag undrar om nån kan vara snäll o hjälpa mig på traven lite... jag har hårda sammandragningar i övre delen av magen. de gör inte ont direkt med det känns ju! ikväll har de hållit på hela kvällen, annars brukar jag ha det ibland, tex. vid promenader.

vad är då en värk? är värkar alltid i nedre delen av magen? där den där malande mensvärken brukar sitta?

har letat info på nätet men hittar inga svar...

tacksam för hjälp, kram!

• Svar på tråden skillnad på sammandragningar o värkar??? bf+7!
  • Peppa

Då jag nyligen fått äran att äntligen känna hur en samandragning känns å skan jag bara säga detta. De behöver inte göra så väldans ont, känns som en kraftig mensvärk.. plus att hela magen stelnar till. Vissa gör ont kring nedre delen av magen.. andra känns i ryggen och vissa känns knappt alls. Det är när de fortsatte att komma regelbundet som jag började fatta att det var värkar, men inte förrna BM koppla på apparaten som mätte samandragningarna så vågade jag tro att det var sant. (läs gärna lite i min dagbok om det om du vill veta mer).

Sitter och väntar på de REJÄLA samandragningarna nu. Är öppen å redo... nu gäller det bara att det hela kommer igång på allvar.

Hoppas det har kommit igång för dig också!
    Mvh Petra...snart BF+6...men på G

• zoe111

puffar lite o hoppas på fler svar....

speciellt angående att det bara drar ihop sig i övre magen för mig men de kommer ganska regelbundet....

• Isolde

Värkar och sammandragningar är samma sak -- det är bara olika namn på samma fenomen. Det som man vanligtvis kallar sammandragningar (när magen hårdnar utan att det gör ont) och som beror på att livmodern "övar sig" och inte på att man är på väg att föda, är s.k. _förvärkar_.

När förvärkarna/sammandragningar övergår till "riktiga" värkar lär man märka det, har jag hört! Det är tydligen individuellt var någonstans värkarna känns, och det kan variera lite beroende på var i förlossningen man befinner sig.

• dutten

Jag hade tydligen värkar natten mellan fredag-lördag fick jag veta av min bm idag!
    Är bara i v33 - du kan läsa i min db om du vill.

För att veta skillnaden mellan förvärkar o riktiga värkar kan du prova följande - helst i ordning:)

1Lägg dig ner o vila på sida - gärna med en varmvattensflaska eller dylikt
    ....gå det inte över efter säg en halvtimma....
    2Ta en varm dusch/bad
    .....gå det inte över....
    3 ligg ner igen ta panodil

-----------Har det fortfarande inte gett med sig är troligtvis riktiga värkar---
    Jag skulle ha åkt in då i helgen tyckte min bm - för helst ska jag ju inte ha än - hade då troligtvis fått bricanyldropp för att hejda värkarna - nu vet jag tills nästa gång.
    Men tycker att det är världigt svårt att Veta just.
    Jag hade som mensvärk fast ett par ggr värre - värken satt från korsryggen över ljumskarna ner i låren - magen var stenhård.

Lycka till
    dutten

• barbergirl

Känner igen allt du pratar om Zoe och inatt är det mer än vanligt! (BF+4)Men mina sitter också mest i övre delen av magen och de håller på hela tiden. Har just tagit ett bad (förmodligen är grannarna galna men det fortsätter även efteråt. Det är ju jättesvårt att veta!! Skall försöka med Panodilen också så har man prövat allt...

• zoe111

puffar lite o ser om nån vet....

• Anderssonskan

Enligt mig!

Sammandragningar= Stenhård mage, tryck neråt i bland kraftigt, lite ont som mensvärk.

Värk= Kraftig sammandragning med ordentlig mensvärk och smärta i livmodertappen och ont i ryggen som om den skulle gå av när det är som värst!

Men som sagt det är ju olika för alla, men så kändes det för lilla mig förra gången

• Carisma95

Så här har jag uppfattat det. (Kanske fel?)

Sammandragningar= när magen blir hård (livmodern tränar).
    Detta fenomen kan komma i stort sett när som helt i graviditeten.

Förvärkar= Magen blir även då mer eller mindre hård, men man får samtidigt ont i nedre delen av magen, låren och/eller ryggen.
    Kommer i slutet av graviditeten.

• mamma2004

Jag hade sammandragningar en del veckorna innan BF. Speciellt vid ansträngning. Dagen innan min dotter tittade ut kom de väldigt ofta. Men relativt jämna mellanrum! På natten började värkarna och 05.52 var hon född!

Svar på tråden skillnad på sammandragningar o värkar??? bf+7!