• framtidstjej

Om 1 åring får getingstick, vad gör man?

Vad gör man om ens lilla barn, strax över året får ett getingstick?
    Man vet ju inte om hon är överkänslig?!
    HAr era barn drabbats som riktigt små och vad hände, vad gjorde ni?

• Svar på tråden Om 1 åring får getingstick, vad gör man?
  • turia

beror på var de får det.
    nära halsen o ansiktet e ju aldrig bra.
    men man ska hålla uppsikt, ev ringa sjukvårdsupplysningen..

• mammatillpojkar

om barnet blir svullet så kan det ju vara överkänslighet, men annars så är det ingen fara.. på vårat bvc så sa dom att man kan smörja med lite kortison på geting sticket ifall det besvärar barnet, hjälper tydligen till att lindra.. min son har inte blivit stucken av getingar..
    om du är orolig så ring till sjukvårdsupplysningen så kanske du kan få lite mer råd om hur du ska göra

• framtidstjej

läste precis om getingar på aftonbladet att det är massor i år.
    I aug-sept börjar de tydligen flyga runt mer...
    Usch jag själv är väldigt rädd för getingar. Kan inte sitta still när de kommer i närheten. vet inte hur jag ska lyckas att inte överföra min rädsla till min dotter.

• peppigapia

första gången man får ett getingstick händer inget alls...men är det andra ggr så är det väll bra att hålla lite uppsikt ett par timmar...kolla om det är svullet runt sticket o så....lycka till!

• Huskatt

På vuxna kan man kleta på lite Ipren, det funkar jättebra. Vet dock inte om man får det på så små barn. Ring och kolla.

• Sapho

varför händer inget första gången man får getingstick?? Nyfiken!

• abnocto

Första gånge du får ett getingstick har du inget immunförsvar i kroppen, det är först när du fått ett stick som kroppen börjar bygga upp antikroppar. Däremot kan det svullna men du vet inte om du är allerisk förrän du får ditt andra, beroende hur mycket antikroppar kroppen gjorde vid det första.
    Dottern fick sitt första på en liten tå för tre dagar sedan. Snacka om att det svullnade. Du kunde verkligen se hur foten blev större vartefter minuterna gick. Till slut var det en mindre boll..... Det har gått tre dagar nu och foten är mindre svullen men den kliar enormt. Men om några dagar ska det nog vara helt bra om hon låter bli att klia.
    Hon reagerar massor på alla slags bett så nu är jag mer orolig vad som kommer att hända vid nästa stick. Kanske dags att skaffa något mot allergi att ha i reserv, vilket hon hade när hon var mindre vid vanligt bett.

• Crispie

Det stämmer INTE att inget händer första gången man blir getingstucken...

Min son blev getingstucken 2 ggr på halsen och svullnade och fick andningsproblem.. så det blev akut till sjukhus och medicin..Det var första gången han blev stucken..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • anezka

När min dotter fick första sticket så hände inget och läkaren sa att det oftast blir så och att en reaktion kommer med andra sticket. får man vid halsen så får man nästan alltid en reaktion och bör åka upp då man svulnar lättare där och inte får någon luft

Svar på tråden Om 1 åring får getingstick, vad gör man?