• sleeping sun

couscous

Är det någon som har något bra recept på vad kan laga av couscous. Kanske någon god couscoussallad gärna med kyckling i eller nåt annat gott.

• Svar på tråden couscous
  • Lillpluttens mamma

Jag brukar koka couscous med en hönsbuljong i.
    Sen gör jag en sallad på en massa saker. Gurka, tomat, avokado, lök, bladspenat, rädisor, mango, fetaost, paprika, soltorkade tomater och en massa gott.
    Brukar steka kyckling i bitar och blanda till
    Sen gör jag en kall sås på matlagningsyoghurt eller creme fraiche med smak av lime eller citron eller vitlök och mango chutney.
    Jättegott!

• yuzz

Ja brukar gör couscous sallad med:

Fetaost
    Soltorkade tomater
    rostade pinjenötter
    Röda bönor (kommer inte håg va dem heter)
    Salladsblad
    champinjoner som jag steker i olivolja o pressad vitlök.

Sen kan du ha i lite kyckling i oxå om du vill det annars e den jätte god som den är, det är mitt eget påhitt
    Servera med lite yogurt (tjock) med lite klippt persilja i.

• sleeping sun

Mmm låter jättegott blir nästan lite hungrig ju.

• yuzz

Det e jätte gott med jag lovar

• tuzzla

CousCous-gryta: (låter trasslig, men det mesta är bara förberedelser.)
    Häll olja i en gryta. Ha i lite vitlök, hackad lök och tomatpuré och låt fräsa en stund.
    Ha i kycklingfilé i något mindre bitar och låt filéerna få lite lagom m färg.
    Lägg i ca 2-3 morötter skurna i stavar, ca 4-5 potatisar i småklyftor och ca 2 stjälkar finskuren selleri. Rör om.
    Krydda med några "doft" spiskummin och lite cayennepeppar lr chilipulver (ev salt).
    Häll över vatten så det täcker och låt koka tills kycklingen är klar, tar ca 10-15 min beroende på filéernas storlek.

Under tiden gör du couscousen enligt anvisning. Häll upp i uppläggningsfat. När kycklinggrytan är färdig tar du några skopor av såsen från grytan och häller över couscousen. Rör om.
    Lägg sedan upp kött o grönsaker i mitten av uppläggningsfatet.
    MUMSIGT!!!!!!!

• Tess76

Jag brukar steka/woka lite grönsaker: färsk broccoli, sockerärter, paprika, lök, vitlök. Blanda det med couscous samt har i bitar av avokado. Serveras till t ex. stekt el. grillad kyckling och sås av yoghurt blandat med thai sweet chili sås.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Grodan76

Grilla chorizo och servera det tillsammans med couscous och tsatsiki. Jättegott!

• Leah1

Jag brukar fräsa grönsaker såsom aubergine, lök, zquach. morot, paprika, och vad man nu vill ha i...+ kryddor!

Couscousen; i vattnet har jag buljong i och om jag har lax eller kyckling till så brukar jag ha i limesaft oxå...

sen är det ju alltid gott med ngn kall sås/röra som tzatsiki eller en creme fraiche sås, eller smaksatt keso!

• Robyn

Bulgur är nästan godare tycker jag, couscous är mer likt ris. prova quinoa också, nyttig och mumsigt.

Svar på tråden couscous