• lna

Hur länge orkade ni jobba heltid/100%?

Jag är i v.29 och känner att det började bli väldigt påfrestande för kroppen nu. Jag sover dåligt p g a foglossning och känner mig allmänt trött och matt. Är det bara jag som är "gnällig" eller är det fler som upplever det jobbigt vid denna tidpunkt?

Funderar på att korta ner mina arbetsdagar men jag vet inte...

lna

• Svar på tråden Hur länge orkade ni jobba heltid/100%?
  • Nåran

Jag jooobar helvtid sen vecka 21 pga ryggen och det är så skönt!!!! Vet inte hur länge jag kommer att klara det, lär väl vara hemma helt de sista två månaderna ialf. Kom ihåg att det är så få gånger i livet du är gravid och att det är viktigt att inte pressa sig för mycket för att man ska vara duktig eller så. Det gäller att hitta en balans i tillvaron där livet OCH kroppen fungerar. Bye E

• enfin

Jo, det börjar allt kännas att man är gravid nu (jag vet, jag har varit bortskämt tidigare...). Försöker att ta det lugnt, men kommer nog att arbeta 100 procent november ut. Därefter hinner jag förhoppningsvis vara hemma i två veckor innan BF. /enfin (Går in i v 30 imorgon....)

• Darling73

Jag jobbade heltid på en förskola, med de minsta barnen. Jag sökte full havandeskapspenning 3 veckor innan BF och ytterligare 3 veckor halv HP innan det...så de sista 6 veckorna jobbade jag alltså 50%/inget alls....
    Så jag är hemma nu, och det är jätteskönt!!
    Kändes jättebra att gå ner till halvtid när jag väl gjorde det...man har inte samma ork som när man inte är gravid...så jag tycker absolut att du ska gå ner i tid...tänk på dig själv och bebisen!!!

//Sara

• mymlis

Jobbar ännu heltid, v31+6, men om knappt två veckor börjar min moderskapsledighet, så då är jag hemma och jobbar inte alls, ska bli skönt. Men har klarat av att jobba längre än jag trodde från början. Men det beror väl nog mycket på hurdant jobb man har!

• lna

Tack för alla svar.

Börjar ni er mammaledighet tidigare då eller sjukskriver ni er till en början? Man är ju lite snål med sina dagar..

• November

Jag jobbar i och för sig på kontor och har bra möjligheter att själv styra min tid, men jag har BF på fredag och jobbar fortfarande heltid.

• Maddan

Blev sjukskriven till 75% för ca 2 veckor sedan och det underlättar jättemycket. Min läkare sa att jag ska testa detta ett tag och ifall det blir värre så kan jag gå ner till 50%.
    Är nu i v.28 (står 29 i mitt krypin)

• Åse

Jag började att jobba halvtid nu i V.22 pga
    välidig tungt arbete med mycké lyft.

• lna

Jag jobbar ju som läkarsekretare och kan också variera mina arbetsuppgifter ganska mycket, men det blir ändå mycket stillasittande som känns väldigt jobbigt.

• Fjällknyttet

Jobbar 80%, planerar att gå ner till 75%. Jag tänker ta ut föräldradagar 2-4 veckor innan BF. Är i vecka 29 nu. Mitt problem är egentligen inte graviditeten, utan att jag veckopendlar. Känner mig otrygg när jag är i min övernattningslägenhet då det är långt hem till mannen och resten av familjen. Är dessutom i nån slags riskgrupp för för tidig förlossning. Jag vill egentligen vara hemma redan nu.

Svar på tråden Hur länge orkade ni jobba heltid/100%?