• Emelaaj

Ingångslön ekonomiassistent

Hej! Jag ska på intervju snart och undrar vad man kan begära i lön.

Jag har precis tagit studenten ifrån en 3 årig ekonomisk gymnasieutbildning och har sökt en tjänst som ekonomiassisten.

Vad är lagom då?

• Svar på tråden Ingångslön ekonomiassistent
  • Konvaljen

22 000?

Aldrig i livet!
    Det får knappt en utexad civilekonom. Ring facket om du är osäker, men tror knappast du kan få mer än 16000

• Emelaaj

Okej, för jag satte löneförslaget på runt 16 - 17, men har läst runt 20 på vissa ställen så jag blev lite osäker om jag satt för lite, men då kanske det inte är det.

• Honey1982

tycker iofs 20 låter högt om man bara har gymnasieutbildning.
    läser själv ekonomi på högskolan så jag vet hur tufft det är :/.

• Konvaljen

Som sagt, räkna med max 16.

Jag är några år äldre än du och sommarjobbar för andra året i rad som uthyrare, är kanske att jämföra med ekonomiassistent. Jag har inte ens 16000 än, och då har jag ändå förhandlat upp min lön rätt hårt.

• Elina86

jag är försäkringshandläggare och jag har 16600 i ingångslön..

• ming

Jag håller med Xyra, genomsnittslönen för en nyutexaminerad civilekonom ligger ju runt 22000kr.
    Jag tycker att du kan föreslå 16000kr, men jag tror tvyärr inte att du kommer att få mer än max 14000kr.

• Smultron och glass

Har man bara gymnasieutbildning så kan man nog inte vänta sig mer än 16.

Grattis till jobbet! Som det är idag är det knappt så att utbildade civilekonomer får jobb som ekonomiassistenter utan arbetslivserfarenhet. Så trots låg lön ska du vara jättenöjd!

• Emelaaj

Jag fick jobbet :D :D 19 000 kr i ingångslön! Det måste väl ändå vara väldigt bra för en föredetta gymnasiestudent utan arbetslivserfarenhet? :)

• Tania

Grattis Emelaaj!!
    Jag har jobbat ca 6 år som ek ass och har inte ens 19000 i lön.Bra jobbat!!

• Emelaaj

Jag känner mig väldigt nöjd, speciellt nu när man får höra att det är en väldigt bra lön!

Jag hoppas verkligen att jag gör ett bra arbete! Har väldigt höga krav på mig själv, är ganska så nervös! :) Men det ska nog gå bra!

Tack alla! :)

• Konvaljen

TS.

Grattis!
    Det är riktigt bra betalt, en kompis till mig som rä civilekonom krävde det i ingångslön och nekades.

Var stolt över dig själv!

• upptäcksresande

Hm.. bra jobbat och grattis! Tycker iallafall att vissa har pa traden satt ribban lite val lagt. vadda, att man ska noja sig med 16000.Well, alla e ansvariga for sin egna forhandling. 19000 inte illa. Fast det gar visst att fa en bra ingangs lon utan utbildning. Lycka till. Hoppas du trivs med nya jobbet.

Svar på tråden Ingångslön ekonomiassistent