Vad tyker ni om vaccinationer?
Vad har ni för tankar/funderingar kring vaccinationer?
Bra eller dåligt?
Riskfritt eller farligt?
Vid vilken ålder och vilka vacciner ska man ge till sina barn?
Vad har ni för tankar/funderingar kring vaccinationer?
Bra eller dåligt?
Riskfritt eller farligt?
Vid vilken ålder och vilka vacciner ska man ge till sina barn?
Jag tycker det är bra, det finns sjukdomar man inte vill ha!
Min syster vaccinerade t.ex. sin dotter mot tbc redan när hon bara var ett par månader gammal.
Vi tänker följa det vaccinationsprogram som BVC har.
Jag ser det som att resonerar tillräckligt många att de här sjukdomarna inte är så farliga eftersom det är så få som får dem, och därför inte vaccinerar sina barn, så kommer sjukdomarna snart tillbaka och då har man ju inte så mycket att sätta emot.
Angående TBC så är det nog en funderare man får ta, beroende på var man bor och hur man reser. I vissa länder är ju TBC betydligt vanligare än andra länder.
Tbc börjar komma mer och mer i Sverige också, bara så ni tänker på det också!
Jag är tacksam för att vaccinationerna finns. Hade inte velat förlora ett barn i mässling eller difteri. Alla vaccin är noga framforskade och jag ser ingen mening med att strunta i ett vaccin eller vänta med det. Kan jag skydda mitt barn, så gör jag det.
Eventuella biberknigar?
Vid vilken ålder bör man vaccinera?
Om man förjer vaccinationsprogramet så hinner barnet sammanlagt få 18 vaccinationer vid 18 mån. ålder.
Är det bra?
Jag är egentligen mot att vaccinera, tycker att det är onödigt - när det gäller barnsjukdomar. Dom är ofarliga, förutom om du får rödahund som gravid eller påssjuka som vuxen man. Vaccinerade inte m in dotter mot mässlingen när man skulle utan gjorde det helt nyligen (hon är snart 6) har inte följt bvc programm utan tagit dem under längre tid. Anledningen till att jag vaccinerat henne fast jag inte velat är att hennes pappa vill att hon ska vaccineras.
Vi har valt att påbörja vaccinationen vid ett års ålder, av flera anldenigar, och tar inte allt som erbjuds.
Men ofta verkar föräldrar inte tänka så mycket på det här med vaccinationer, så jag är väldigt intreserad av hur andra har gort.
Jag anser det bra att det finns. För mig är risken av farliga följdsjukdomar mer skrämmande än den ev. lilla risken för biverkningar av vaccinerna.
Vi har gett alla vacciner i vaccinationsprogrammet efter diskussioner med div. läkare, då två av mina barn har immunbrist. Minsta dottern fick dock sin 18 månaders vaccination först vid 2 år för att hon varit så mycket sjuk. Vi ville att immunförsvaret skulle bli lite bättre första.
skillnader mellan olika länder och deras vaccinationer?
Det skiljer mycket mellan länder, hur man vaccinerar. Det skiljer även här hemme mellan vissa årskullar. Jag tror att det kommer slå tillbaka på oss, att vi tar bort alla barnsjukdomar. För de är ju helt ofarliga, det farligaste som kan hända är att några av dem kan ge hjärnhinneinflamation, men inte heller det är oftast farligt - o du kan få det ändå eller av tex vattkoppor..